اجرای توافق تبادل با آمریکا در مراحل نهایی است

پس از توافق اخیر بین ایران و آمریکا در خصوص آزاد شدن دارایی‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی و همچنین تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا، روز یکشنبه اخباری درباره جزئیات این توافق منتشر شد. در همین ارتباط ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه روز دوشنبه ۲۰ شهریور ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس در این باره گفت: موضوع رفع انسداد از دارایی‌های مالی ایران و موضوع تبادل زندانیان دو موضوع جدا از هم هستند و ماهیت آنها متفاوت است. در موضوع تبادل زندانیان همواره اعلام کردیم با توجه به ماهیت انسانی موضوع، آمادگی داریم بحث تبادل زندانیان را انجام دهیم و این موضوع مدت‌ها قبل می‌توانست رخ دهد اگر طرف آمریکایی همکاری می‌کرد و این را به موضوع دیگر از جمله برجام ارتباط نمی‌داد.

کنعانی گفت: خوشبین هستیم که موضوع تبادل زندانیان بر مبنای تفاهمی که انجام شد ان‌شاءالله در آینده کوتاه نزدیک صورت بگیرد.در مورد رفع انسداد مالی و وصول دارایی‌های مالی ایران نیز براساس تفاهم صورت گرفته و روند اقداماتی که تا اکنون شاهد بودیم، امیدواریم طی روزهای آینده این انتقال به صورت کامل صورت بگیرد و جمهوری اسلامی ایران به دارایی‌های خودش به صورت کامل دسترسی پیدا کند.

امروز سه‌شنبه ۲۱ شهریور ماه نیز «حمیدرضا دهقانی پوده» سفیر ایران در قطر که در حال دیدارهای خداحافظی با مقامات قطری در پایان ماموریتش در دوحه است، عنوان کرد: در دیدار با جناب آقای محمد الخلیفی وزیر مشاور در وزارت خارجه قطر، با مرور اقدامات انجام شده و گام‌های پیش رو، از نقش ایشان در پیشبرد روابط دوجانبه و به ویژه در مورد توافق تبادل که در مراحل نهایی اجرای آن هستیم، تقدیر و تشکر کردم.

اجرای توافق تبادل با آمریکا در مراحل نهایی است

علاوه بر این رسانه‌های آمریکایی بامداد امروز سه‌شنبه از موافقت وزارت امور خارجه این کشور با ارائه معافیت تحریمی برای انتقال ۶ میلیارد دلار پول مسدودشده ایران از کره جنوبی به بانک‌های قطری خبر دادند و خبرگزاری «آسوشیتدپرس» در این باره نوشت که «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا هفته قبل این مجوز را صادر کرده بود اما روز دوشنبه (به وقت محلی) اطلاعیه رسمی آن برای کنگره این کشور ارسال کرد. (اینجا بخوانید)

علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران ۱۹ مرداد ماه در پی انتشار اخباری مبنی بر آزادسازی بخشی از دارایی‌های ایران اعلام کرد: فرآیند آزادسازی چند میلیارد دلار از دارایی‌های ایران که چند سال است به‌ طور غیرقانونی توسط آمریکا توقیف شده، آغاز شد. ایران تضمین‌ لازم برای پایبندی آمریکا به تعهدات خود را دریافت کرده‌است. آزادی چند ایرانی که به‌طور غیرقانونی در آمریکا بازداشت شده بودند در این چارچوب است.