ضرب‌الاجل تهران بارزانی را راهی بغداد کرد

«مسرور بارزانی» نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق در رأس هیئتی پیش از ظهر امروز پنج‌شنبه در بغداد به ملاقات «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق رفت.

در همین خصوص؛ دفتر نخست‌وزیری عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق روز پنجشنبه در دفترش از مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان عراق و قباد طالبانی، معاون او و هیئت همراهشان استقبال کرد.

این ملاقات که در آستانه پایان ضرب‌الاجل شش‌ماهه مندرج در توافق‌نامه امنیتی تهران-بغداد صورت می‌گیرد می‌تواند از جنبه‌های مختلف حائز اهمیت باشد.

 وفق توافق‌نامه امنیتی ایران و عراق، بغداد متعهد شده تا پایان روز ۲۸ شهریورماه، علاوه بر خلع سلاح کامل گروهک‌های تروریستی ضد ایران مستقر در اقلیم، همه آنها را از مناطق نزدیک به مرزهای ایران به عمق خاک این کشور منتقل کند.

گرچه مسرور بارزانی روز گذشته به صورت کلی هدفش از سفر به بغداد را حل مسالمت‌آمیز مشکلات با دولت فدرال عراق اعلام کرد، اما با توجه به مجموع تحولات یک هفته اخیر از جمله سفرهای جداگانه «بافل طالبانی» رئیس حزب اتحادیه میهنی و «فواد حسین» وزیر خارجه عراق به تهران که در پی هشدارهای مقامات ایران در خصوص لزوم انجام تعهدات بغداد در توافق‌نامه امنیتی صورت پذیرفت، به‌نظر می‌رسد که اولویت او برای حضور در بغداد، گفتگو پیرامون وضعیت اجرای این توافق‌نامه و ضرب‌الاجل ایران بوده است.

ایران هشدار داده که در صورت عدم انجام تعهدات بغداد تا پایان ضرب‌الاجل مذکور، اقدامات لازم را برای تامین امنیت مرزها و شهروندان خود انجام خواهد داد.

این هشدار البته از سوی سرکردگان گروهک‌های تروریستی مستقر در اقلیم کردستان و حامیان غربی-صهیونیستی آنان جدی گرفته شد و طی چند روز گذشته با وجود خط‌ و نشان کشیدن‌های رسانه‌ای برای ملت ایران، مجبور به تخلیه پایگاه‌های خود شده‌اند.

لازم به ذکر است؛ دولت عراق و شخص آقای السودانی نخست‌وزیر، تلاش قابل تقدیری را در راستای حل معضل تروریسم در منطقه اقلیم و انجام تعهدات طرف عراقی وفق توافق‌نامه امنیتی تهران-بغداد انجام داده‌اند اما سنگ‌اندازی‌های حامیان غربی تروریست‌ها در کنار بی‌ارادگی دولت اقلیم، اتمام این کار را تا امروز به تعویق انداخته است.‌

بدیهی است؛ چنانچه سابقه اقدامات جمهوری اسلامی در مبارزه با تروریسم نشان می‌دهد، علاوه بر تامین امنیت ملی، تامین امنیت منطقه به ویژه با رویکرد عدم مداخله بیگانگان نیز جزو دغدغه‌های اصلی تهران بوده و تاکید بر اجرای توافق‌نامه مذکور با هدف تحقق امنیت، ثبات و آرامش در کل منطقه صورت می‌گیرد.