ایران قره‌باغ را بخشی از جمهوری آذربایجان می‌داند

 حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که برای شرکت در هفتاد و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک حضور دارد در حاشیه این نشست در محل اقامتش با «آرارات میرزویان» وزیر خارجه ارمنستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

این دیدار روز سه‌شنبه ۲۸ شهریور ماه و به وقت محلی در نیویورک و همزمان با درگیری‌های نظامی اخیر در منطقه قره‌باغ انجام شد.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان روز سه‌شنبه از آغاز عملیات نظامی در منطقه قره باغ کوهستانی با هدف احیای نظم قانون اساسی و بسته شدن حریم هوایی خود به روی ارمنستان خبر داد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه نیز سه‌شنبه شب ضمن ابراز نگرانی از تشدید درگیری‌ها در منطقه قره‌باغ، خواستار رعایت مفاد توافق آتش بس از سوی همه طرف‌ها و حل و فصل مسائل از طریق گفت‌وگو شد. (اینجا بخوانید)

همچنین در پی درگیری‌های جدید، اعلام شد که شورای امنیت سازمان ملل به درخواست فرانسه، جلسه‌ای فوق‌العاده برای بررسی درگیری‌های جدید در منطقه قره‌باغ برگزار می‌کند.

امیرعبداللهیان که دوم مرداد در تهران نیز میزبان همتای ارمنستانی خود بود، درباره ملاقاتش با میرزویان در نیویورک در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد: با همتایم آقای میرزویان وزیر خارجه جمهوری ارمنستان در نیویورک دیدار و بر ضرورت رعایت مفاد توافق آتش بس از سوی طرفین و حل و فصل مسائل از طریق گفت‌وگو تأکید شد.

وی تصریح کرد: جمهوری ‌اسلامی ‌ایران قره‌باغ را بخشی از جمهوری آذربایجان می‌داند، ولی اختلافات باید از طریق سیاسی و‌ گفت‌وگو حل و فصل شود.

ناصر کنعانی سخنگوی دستگاه دیپلماسی نیز پیش از این تأکید کرده بود که قره باغ بخشی از جمهوری آذربایجان است و حقوق و امنیت ساکنان این منطقه باید در چارچوب مشخص تعریف و تامین شود. وی عنوان کرده بود: این موضع روشن ماست. ایران همواره بر ضرورت احترام به تمامیت ارضی و حاکمیت کشورها و پرهیز از هرگونه اقدام تنش‌زا تأکید کرده و با هرگونه تغییر در ژئوپلتیک منطقه و مرزهای شناخته شده بین‌المللی مخالفت دارد.

ایران قره‌باغ را بخشی از جمهوری آذربایجان می‌داند

امیرعبداللهیان چهارشنبه شب ۲۲ شهریور ماه هم با «آرارات میرزوویان» وزیر امور خارجه ارمنستان تلفنی گفت‌وگو و درباره تحولات جاری در منطقه قفقاز جنوبی و راه‌های گسترش و تعمیق روابط دوجانبه بحث و تبادل نظر کرده بود. او ۲۶ شهریور ماه نیز با جیحون بایراموف همتای آذربابجانی درباره اوضاع قفقاز و‌ منطقه قره‌باغ تلفنی گفت‌وگو کرد.

پیش از این و در پی درگیری‌ها بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان، ناصر کنعانی دوشنبه ۲۰ شهریور ماه با اعلام اینکه ایران با مقامات دو کشور در تماس است، گفت: مقامات ارمنستان نسبت به احتمال درگیری نظامی جدید از سوی جمهوری آذربایجان اظهار نگرانی کردند. اما مقامات جمهوری آذربایجان به ما پیام دادند که هیچ قصدی برای حمله نظامی ندارند و براساس اظهارات مقامات آذربایجانی، نقل و انتقالات اخیر یک اقدام متعارف نظامی در آستانه فصل زمستان است که در این فصل، تردد در مناطق کوهستانی سخت و دشوار می‌شود.