ادعای رویترز در مورد گفت‌وگوی قطر با ایران و آمریکا درباره موضوع هسته‌ای

خبرگزاری رویترز به نقل از دو منبع آگاه گزارش داده قطر این هفته نشست‌های دوجانبه جداگانه‌ای را با آمریکا و ایران داشته که در آن‌‌ها درباره برنامه هسته‌ای ایران و نگرانی‌های ایالات متحده درباره انتقال ادعایی پهپادهای ایران به روسیه گفت‌وگو شده است. 

به نوشته رویترز به نقل از منابع مذکور، «این دیدارها شامل دیپلماسی رفت‌وبرگشتی (شاتلی) که قطر امسال در دوحه انجام داد که در آن دیپلمات‌های قطری بین دو طرف رفت‌وآمد کردند و در نهایت به تبادل زندانی در روز دوشنبه بین ایران و آمریکا منتهی شد، نبوده است».

منابع پیش‌تر به رویترز گفته بودند قطر در حال تحت فشار قرار دادن دو طرف است تا در گفت‌وگوهای بیشتر برای رسیدن به «تفاهمات» شرکت کنند. 

یک منبع ناشناس به رویترز گفت نشست‌ها دوشنبه و سه‌شنبه در نیویورک و در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل انجام شد. منبع دوم، یک دیپلمات در خاورمیانه گفت گفت‌وگوهای دوجانبه بیشتر این هفته برگزار خواهد شد اما جزئیاتی ارائه نکرد. 

به نوشته رویترز، این دیپلمات دیدارهای نیویورک را «گفت‌وگو برای گفت‌وگو» توصیف کرد و افزود ایده این بود که زمینه را برای گفت‌وگوهای غیرمستقیم آینده به منظور دستیابی به «تفاهم» درباره موضوع هسته‌ای فراهم کند. 

طبق این گزارش، یک دیپلمات اروپایی گفت نمی‌داند آیا قطر موضوع هسته‌ای و پهپادی را در نشست‌های دوجانبه مطرح کرده، اما درباره طرح برنامه هسته‌ای ایران ابراز تردید کرد. وی گفت: هیچ چیز غیرممکن نیست. اما بخصوص درباره موضوع هسته‌ای که میانجیگری عموماً بیشتر توسط عمان انجام شده، تردید دارم.

شامگاه دوشنبه ۲۷ شهریورماه در پی اجرای توافق بین ایران و آمریکا برای تبادل زندانیان، پنج زندانی ایرانی شامل «مهرداد معین انصاری»، «کامبیز عطار کاشانی»، «رضا سرهنگ‌پور کفرانی»، «امین حسن‌زاده» و «کاوه لطف‌الله افراسیابی» آزاد شدند که مهرداد معین انصاری و رضا سرهنگ پور وارد ایران شدند.

در این تبادل همچنین «سیامک نمازی»، «عماد شرقی» و «مراد طاهباز» سه جاسوس آمریکایی به همراه دو نفر دیگر که یکی از آن‌ها زن بود، آزاد و به دوحه منتقل و از آنجا به آمریکا رفتند.

دوشنبه همچنین فرآیند آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی به سرانجام رسید و این مبالغ به حساب‌های ایران در بانک‌های قطر واریز شد. توافق مذکور در ۱۹ مرداد ماه بین ایران و آمریکا حاصل شده بود.