محدودیت های کارت سوخت با افزایش قیمت بنزین ارتباطی ندارد

مصطفی نخعی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با افکارنیوز درتوضیح سهمیه بندی بنزین و گران شدن این حامل انرژی توضیح داد: مدتی است محدودیت هایی برای مصرف بنزین اعمال شده است.

اما جزئیات فاصله های زمانی، سهمیه و سقف برداشت بنزین در هر مرحله سوخت گیری و فاصله بین هر سوخت گیری دقیق مشخص نیست.

وی افزود: با این حال فکر می کنم تمام محدودیت های اعمال شده در هر منطقه متفاوت خواهد بود. ممکن است سقف سوخت گیری در یک استان 30 لیتر و در اسان دیگرن 40 لیتر باشد. فاصله بین دو سوخت گیری هم متفاوت است و شرکت پخش فرآورده های نفتی باید جزئیات را توضیح دهند.

نخعی گفت: اما نکته اصلی این است که اکنون یکسری محدودیت ها اعمال شده و علتش نیز روشن است. اصلی ترین علت به ناترازی برمی گردد و از آنجا که مصرف کشور بیشتر از تولید است باید یکسری محدودیت هایی در سقف برداشت و فواصل برداشت و محدودیت کارت های آزاد جایگاهی اعمال می شد.

مصطفی نخعی

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: واقعیت این است که محدودیت هایی اعمال شده است، اما اگر بخواهیم این محدودیت را به افزایش قیمت بنزین ربط دهیم و بگوییم این اقدامات زمینه سازی افزایش قیمت است، درست نیست و ارتباطی بین این محدودیت ها و زمینه ساز بودن آن ها برای افزایش قیمت در آینده نزدیک وجود ندارد.

او تاکید کرد: بنابراین با استناد به صحبت های مسئولان اجرایی و دولتمردان برای امسال افزایش قیمت نخواهیم داشت. اما از الان نمی توانیم درمورد افزایش قیمت بنزین در سال آینده پیش بینی داشته باشیم. اگر افزایش قیمت داشته باشیم حتما زمانی که لایحه بودجه در آذرماه توسط دولت به مجلس تقدیم می شود، مشخص می گردد و آن زمان بهتر می توان قضاوت کرد و مشخص می شود دولت چه برنامه ای برای افزایش قیمت بنزین خواهد داشت.

این عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس ابراز کرد: وضعیتی که اکنون داریم ناشی از کم کاری هایی در گذشته است. در ایام کرونا صادرات بنزین داشتیم و علتش هم کاهش ترددها بود. به همین واسطه مصرف کاهش یافت و قیمت جهانی نفت و فرآورده های نفتی نیز نزولی و قاچاق سوخت بسیار کمرنگ و تمام این موارد موجب ایجاد تراز مثبت در بنزین شد. در همین راستا به صادرکننده بنزین تبدیل شدیم و چند سال شرایط به همین منوال ادامه داشت.*باوجود تراز منفی مصرف و تولید بنزین، امسال نیازی به واردات نداریم.

نخعی با بیان اینکه اما پس از آن که شرایط به حالت عادی بازگشت مجدد مصرف بسیار افزایش یافت، خاطرنشان کرد که اکنون میزان مصرف طوری است که به ناترازی رسیده ایم. تراز مصرف و تولید بنزین منفی شده است اما این اختلاف آنقدر زیاد نیست که فعلا درحال حاضر نیاز به واردات بنزین داشته باشیم.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس تشریح کرد: می توانیم باتوجه به میزان تولید و ذخایر فعلی، میزان مصرف را مدیریت و نیاز را تامین کنیم. یکی از دلایلی که اکنون شاهد افزایش مصرف هستیم، علاوه بر محدودیت های اعمال شده که موجب ایجاد صف می شود، بخشی به مسافرت های تابستانی و افزایش ترددها مربوط است.

وی در پایان عنوان کرد: تجربه نشان داده است که احتمالا بعد از پایان شهریورماه و کاهش سفرهای تابستانی و ترددها، مصرف بنزین نیز به همان نسبت نزولی می شود و ما تا پایان سال جاری نیازی به واردات بنزین نخواهیم داشت.