ضرورت افزایش تولید بنزین/ خودروهای تولید داخل مصرف بنزین بالایی دارند

منصور شکراللهی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در چفت و گو با افکار نیوز با اشاره به ناترازی تولید و مصرف بنزین در کشور بیان کرد: در زمان شیوع کرونا به دلیل کاهش مصرف بنزین تراز مثبت بود اما پس از از سرگیری زندگی عادی مردم مجدد با کمبود تولید مواجه شدیم. بنابراین یک بررسی سطحی نشان می دهد که نیاز به اصلاح زیرساخت و افزایش تولید بنزین داریم.

وی افزود: هرچند عوامل مختلفی در ناترازی مصرف بنزین وجود دارد و دست به دست یکدیگر می دهند تا میزان مصرف از تولید پیشی بگیرد. به طورمثال سالانه بیش از 1.5 میلیون خودرو وارد ناوگان حمل و نقل کلی کشور (شخصی و عمومی) کشور می شود.

شکراللهی ادامه داد :ما در مقابل خروجی و اسقاط خودرو نداریم. یعنی چندسال است که در زمینه خروج ناوگان فرسوده و مدیریت خودروهای فرسوده در کشور اقدامی انجام نشده است و همین مسئله یکی از مسائل عمده است.

منصور شکراللهی

این عضو کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد: ازطرفی خودروهایی که در کشور تولید می کنیم، پرمصرف هستند و همچنین سرمایه گذاری های شخصی به دلایل متعدد ازجمله تحریم ها، همچنین حمایت بی قید و شرط از صنعت خودروسازی صورت نگرفته است و ازطرفی محدودیت چندین ساله برای واردات خودروهای کم مصرف به کشور داریم و بار عمده سبد مصرف سوخت در کشور درحوزه خودروهای سواری نیز بر دوش بنزین است.

او گفت: درحالی که هیچ کجای دنیا اینطور نیست و سبد سوخت آن ها متنوع است و خودروهای برقی، بنزینی، دیزلی، سی ان جی سوز هر کدام یک سهمی دارند. در یک مقطعی برای ایجاد نوع در سبد سوخت کشور طرح CNG در دولت های نهم و دهم اجرا و 250 جایگاه در کشور ساخته شد که اقدام خوبی برای کاهش مصرف بنزین و ایجاد تنوع در مصرف سوخت کشور بود.

شکراللهی بیان کرد: هرچند تقریبا 10 سال است که در توسعه جایگاه های CNG و تولید خودروهای دوگانه سوز وقفه طولانی رخ داده است. با توجه به این موارد در حوزه توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی، توسعه جایگاه های CNG، تولید و واردات خودروهای کم مصرف مدت طولانی معطل تصمیم گیری بوده ایم و اقدام قابل توجه و ملموسی صورت نگرفته است.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: لذا زمانی که در این حوزه ها برنامه ریزی و استراتژی و اقدام مشخصی نداشته باشیم حتما به شرایط فعلی، یعنی کمبود تولید و بالا بودن میزان مصرف بنزین دچار می شویم و شایعاتی درخصوص افزایش نرخ نیز مدام تکرار می شود. بنابراین به نظر من، ما اکنون شرایط غیرطبیعی نداریم و شرایط فعلی محصول بی تفاوتی و بی عملی در حوزه های مذکور است.

وی افزود: اکنون نیز اگر مسائل مذکور با جدیت رفع نشود، در آینده شرایطی به مراتب بدتر از اکنون خواهیم داشت. بنابراین در بحث بنزین باید پکیجی از اقدامات را دنبال کنیم. اگر در زمینه هایی که نقص داریم عملکرد بهتری نداشته باشیم و روند توسعه ای در پیش نگیریم، هر چقدر هم که قیمت را افزایش دهیم باز هم بعد از مدتی به دلیل نیازی که وجود دارد مردم دوباره مجبور می شوند خودشان را با نرخ جدید وفق دهند و قیمت جدید نیز اثری در کاهش مصرف بنزین نخواهد داشت.

شکراللهی خاطرنشان کرد: از طرف دیگر زمانی که حداقل دستمزد کارمند و کارگر را بررسی می کنیم مشخص می شود که قیمت فعلی بنزین، پایین نیست. به همین دلیل اگر دولت در آینده برنامه ای برای افزایش قیمت بنزین داشته باشد حتما باید برای دستمزدها و تورمی که ممکن است به وجود بیاید فکر و برنامه ریزی داشته باشد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس درانتها تاکید کرد: تمام این تصمیمات باید با یک برنامه ریزی دقیق و مشورت با متخصصان انجام شود و مهم تر از همه اقناع عمومی مردم است. باید حتما با مردم صحبت کنیم تا قانع شوند اگر قرار است تصمیم جدیدی برای نرخ بنزین اتخاذ شود، به نفعشان است.