مسائل داخلی و بین‌المللی را درست تشخیص ندهیم انرژی‌ها به هدر خواهد رفت

اختتامیه نخستین دوره مدرسه حکمرانی و قانونگذاری شهید مدرس(ره)، با حضور و سخنرانی سیدنظام الدین موسوی و محسن پیرهادی ، اعضای هیات رییس مجلس شورای اسلامی، برگزار شد.

محسن پیرهادی ، در این مراسم با بیان اینکه حکمران باید قدرت پیش‌بینی در زمینه تحلیل مسائل داخلی و بین‌المللی داشته باشد، گفت: اگر این مسائل را درست تشخیص ندهیم انرژی‌ها به هدر خواهد رفت.

وی افزود: متاسفانه الان تجربه ما در حوزه حکمرانی کم است اما با توجه به سرعت تحولات در دنیا، کاهش قدرت حل مسئله در پدیده‌های جدید، جامعه را دچار سردرگمی کرده و از وحدت دور می‌کند که وظیفه حکمران شناسایی نظام مسائل، کشف استعدادها، برنامه‌ریزی و در نهایت ایجاد وحدت و اتحاد ملی است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، در این مراسم با گرامیداشت هفته دفاع مقدس و یاد و خاطره این دوران، یادآور شد: جنبه بیرونی و ظاهری دفاع مقدس، جنگ بود، اما یک مسئله کاملا اجتماعی بود که وحدت و انسجام ملت را به همراه داشت.

مسائل داخلی و بین‌المللی را درست تشخیص ندهیم انرژی‌ها به هدر خواهد رفت

وی افزود: در دوران صدر اسلام هم پیامبر اکرم(ص) در هجرت به یثرب، مردم را به زندگی اجتماعی دعوت می‌کند و با بنای مسجد یک موضع اجتماعی می‌گیرد و مدنیت آنجا شکل می‌گیرد و این بدان معناست که مدنیت و اجتماعی شدن مهم است اما باید انسان کامل آنجا حضور داشته باشد تا راهبری کند که این فرق ما با جهان غرب است، در جمهوری اسلامی هم انسان کامل را بعد از امام معصوم، ولی فقیه می‌دانیم که یعنی انسان کامل در حوزه مدنی راهبری می‌کند، مردم همراهی‌می‌کنند و اجتماع مطلوب شکل می‌گیرد، همانطور که یثرب وقتی انسان کامل یعنی پیامبر اکرم بدان وارد شد،‌ مدینه شد، الان در کشور این شرایط را داریم ولی باید انسجام را بیشتر کنیم، اما چرا با وجود ولی فقیه دچار مشکل و گسست اجتماعی شدیم؟ چون آن طیفی که به عنوان بدنه مسائل را حل کنند استعداد و قدرت حل مسئله ندارند.

وی، عنوان کرد: چون در کیفیت دچار مشکل هستیم، مفاهیم اصلی چون استقلال، عدالت، مردم‌سالاری و مواردی از این دست را نمی‌توانیم به درستی تعریف کنیم و هرکسی از نگاه خود این موارد را تعریف می‌کند، معانی آن دچار اشکال است  و چند دستگی دارد، اینها مسائلی است که باید آنها را حل کنیم.

عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اهمیت تجربه، گفت:‌ مشکل بخشی از دولت و مجلس ما در حوزه جوانان و گام دوم انقلاب عدم تجربه است که باید به این زمینه و کسب تجربه توجه شود.