علت اصلی اتهام زنی های اخیر آمریکا علیه ایران/ آمریکا دیگر کدخدای دنیا نیست

سید علی آقازاده، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با افکارنیوز درمورد اظهارنظر اخیر مقامات آمریکا درخصوص اتهام‌زنی آمریکا به ایران درباره برنامه هسته‌ای بیان کرد: اخیرا وزیر امور خارجه ایالات متحده بدون هرگونه اشاره به عهدشکنی واشنگتن در عمل به تعهدات برجامی، توپ را در زمین ایران انداخته و مدعی شد که شد که ایران تمایلی نددارد بازیگر مسئول در برنامه هسته‌ای خود باشد.

وی افزود: در همین راستا شاهد بودیم که رسانه های انگلیسی زبان ازجمله خبرگزاری رویترز نوشته اند که سخنان وزیر خارجه آمریکا نشان می‌دهد که واشنگتن در خصوص تمایل و اشتیاق تهران برای تعامل جدی در زمینه محدود کردن برنامه هسته‌ای‌اش تردید دارد.

آقازده ادامه داد: این اظهارنظرات و ادعاهای کذب فقط و فقط برای فضاسازی علیه جمهوری اسلامی ایران است و جدید هم نیست. هر سال و در دوره های مختلف که کشور ما در راستای بی اثر کردن تحریم ها یا تقویت روابط پیش می رود، غربی ها احساس ترس می کنند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تاکید کرد: آن ها مدام در تلاش هستند تا بازی های جدید علیه ایران به راه بیندازند و هیچ وقت از ایران هراسی و اتهام زنی به جمهوری اسلامی غافل نمی شوند. ممکن است در برخی از بازه های زمانی اظهارات ضد ایرانی آن ها کمرنگ شود اما همچنان شدت می گیرد و به این بازی ادامه می دهند.

او بابیان اینکه آمریکا دیگر جایگاه سابق را در گستره هژمونی جهانی ندارد، گفت: اکنون باتوجه به کاهش سطح نفوذ آمریکا در سطح جهان و افکار عمومی تمام مردم دنیا، مقامات این کشور درصدد هستند تا با بیانات ضد ایرانی و اتهام زنی به کشور ما مبنی بر فعالیت هسته ای و اتمی ثابت کنند که هنوز هم بر مسند قدرت هستند.

آقازاده یادآورشد: به طورمثال یکبار مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در رسانه ها اعلام می کند که فعالیت های هسته ای ایران مورد تایید است و هیچگونه فعالیت غیرصلح آمیز انجام نمی شود و بار دیگر مانند این بار مدعی می شود که تهران به آژانس نیاز دارد تا تضمین‌های لازم مبنی بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای آن را ارائه کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس اظهار داشت: این بازی ها و ابزارها مانند تحریم و فشار دیگر سازگار نیست. مدت هاست دیگر آمریکا کدخدای دنیا نیست و قدرت درحال تقسیم شدن و چرخش به سمت شرق کره زمین، یعنی آسیاست. افزایش ارتباط ایران با کشورهای حاشیه خلیج فارس، چین و روسیه غربی ها را ترسانده است و اظهارات بی اساس آن ها نیز به همین دلیل است.

وی در انتها متذکر شد: نکته این است که غرب می داند جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه از مواضع خود و منافع خود در برجام کوتاه نمی آید. این ما نبودیم که از برجام خارج شدیم بلکه تاکنون بسیار بیشتر از تعهداتمان را اجرایی کرده ایم و غرب و آمریکا اگر درصدد توافقی هستند باید در ابتدا با ارائه تضمین تعهدات برجامی خود را انجام دهند و در وهله بعدی ثابت کنند که دیگر عهدشکنی نخواهند کرد. آن زمان می توانیم از معامله برد-برد سخن بگوییم.

علت اصلی اتهام زنی های اخیر آمریکا علیه ایران/ آمریکا دیگر کدخدای دنیا نیست