پول گندمکاران هنوز پرداخت نشده است/ باید در تولید گندم به خودکفایی برسیم

احد آزادی‌خواه ، عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با افکارنیوز درخصوص عدم تسویه مطالبه گندم‌کاران توسط دولت افزود: گندم پایه و اساس محصولات تولیدی کشاورزی کشور است و مشاغل، صنایع و هرم غذایی بسیار زیادی به آن وابسته هستند.

آزادیخواه افزود: درخصوص اهمیت گندم همین بس که با نگاهی کوتاه اوایل جنگ روسیه و اوکراین را مرور کنیم و متوجه اهمیت استراتژیک این محصول می شویم. گندم مهمترین محصول اساسی است که همه کشورها تلاش می‌کنند که ابتدا آن را در داخل تولید کنند و واردات را به حداقل برسانند بدین منظور سرمایه گذاری های کلانی هم به ویژه پس از جنگ روسیه و اوکراین و پاندمی کرونا انجام می دهند.

آزادیخواه گفت: پژوهشی که اخیرا انجام شده نشان میدهد که تا سال 2030 جهان غذای مازادی برای صادرات ن خواهد داشت از این رو سیاست کشورها برای اتکا به تولید داخل نسبت به گذشته چند برابر شده است.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد: امسال با خرید تضمینی 10.5 میلیون تن گندم از کشاورزان داخلی یک اتفاق مهم در امنیت غذایی کشور رخ داده است. البته از این مقدار تولید کشاورزان بخشی را برای خودمصرفی و بذر سال آینده نگه می دارند و حدود 2 میلیون تن هم در بخش صنعت استفاده می شود.

وی عنوان کرد: بنابراین باتوجه به اهمیت گندم و افزایش قیمت‌های جهانی، اهمیت خودکفایی ایران در گندم نان بیش از پیش روشن شد که مفهوم آن رفع وابستگی به واردات و جلوگیری از خروج ارز از کشور است. مسئله خودکفایی گندم تنها جلوگیری از خروج ارز نیست، بلکه غذا در جهان امروز به یک ابزار اعمال فشار و سلطه تبدیل شده است بر سیاست کشورها تاثیر گذاشته است.

پول گندمکاران هنوز پرداخت نشده است/ باید در تولید گندم به خودکفایی برسیم

آزادیخواه با بیان اینکه هنوز پول گندمکاران پرداخت نشده است، افزود: ازطرفی باوجود تاکیدات مکرر ما به اهمیت تولید گندم و لزوم حمایت از گندمکاران‌ 48 هزار میلیارد تومان (مبلغ باقی مانده از طلب گندمکاران از دولت) که گفته بودند تا پایان شهریور پرداخت می شود هنوز پرداخت نشده است.

این عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس درانتها خاطرنشان کرد: این در حالی است که برخی از گندمکاران 5 ماه پیش گندم خود را به سیلوهای دولتی تحویل داده اند و در برخی استان ها هم پول گندم به صورت علی الحساب پرداخت شده است.