آن سوی ویترین بی‌بی‌سی‌ و ‌اینترنشنال چه می‌گذرد؟

چالش‌هایی، چون کاهش سطح اعتماد مردم به رسانه‌های رسمی و از مرجعیت افتادن رسانه‌های داخلی، عرصه وسیع‌تری را برای جولان رسانه‌های معاند آن هم در شرایط بحرانی کشور باز کرد و این رسانه‌ها به‌رغم وجود شکاف‌هایی عمیق که از منافع متعارض دسته‌های اپوزیسیون خارجی ناشی می‌شد، دست در دست هم از این فضا بهره بردند. باوجود همه این‌ها و به‌خصوص بعد از فرونشستن گرد‌و‌خاک ناآرامی‌ها، همبستگی ظاهری این رسانه‌ها دچار تزلزل شد؛ درست وقتی که ایجاد سازوکاری هماهنگ برای سواری روی موج اعتراضات را به‌عنوان هدف ثانویه خود انتخاب کردند. برخی از این رسانه‌ها که خود را سردمدار اپوزیسیون معرفی می‌کردند، از درون نیز دچار تشتت شدند و با برخی مجریان و برنامه‌سازان سرشناس که کارگزار ویترینی پیشبرد سیاست‌های‌شان بودند، به اختلاف خوردند. این‌جا بود که پرده برافتاد و اعتبار این رسانه‌های مدعی آزادی، دموکراسی، شنیدن صدای مخالف و خیلی از این ارزش‌های و هنجار‌های اعلانی، نزد بسیاری مخاطبان فارسی‌زبان مخدوش شد.

رخداد‌های این‌چنینی و رسوایی‌های پیاپی گرچه اعتبار رسانه‌های بیگانه نزد مخاطبان فارسی‌زبان به‌ویژه در یک‌سال گذشته را خدشه‌دار کرده است، ولی به‌دلیل برخی عوامل و کاستی‌های داخلی، هنوز شمار قابل ملاحظه‌ای از مردم برای کسب اطلاع از اخبار و رویداد‌های مرتبط با ایران به این رسانه‌ها مراجعه می‌کنند؛ از این‌رو انتقال مرجعیت رسانه‌ای از داخل به خارج کشور موضوعی است که بسیاری درباره آن هشدار می‌دهند.

ضربه خوردن مرجعیت رسانه‌های داخلی و اعتماد مخاطبان به آنها، زمینه رجوع مردم به رسانه‌های معاند و از آن مهم‌تر آسیب‌پذیری‌شان مقابل تاکتیک‌های روانی آن‌ها را ایجاد کرده است. این مسئله از ضرورت توجه رسانه‌های داخلی و سیاست‌گذاران رسانه‌ای به خبررسانی دقیق، شفاف و سریع و اعتمادسازی نزد مخاطبان فارسی‌زبان حکایت دارد؛ مسئله‌ای که سال‌هاست دلسوزان مردم و نظام در مورد آن به‌ویژه به بزرگ‌ترین و جامع‌ترین رسانه کشور یعنی صداوسیما هشدار می‌دهند.

جنگ تاکتیکی یا زرگری؟ شهریور۱۴۰۱

افشای مکالمه صوتی رعنا رحیم‌پور؛ او در این مکالمه از دستور کار حمایت از تجزیه‌طلبی و عادی‌سازی آن در ایران از سوی روسای شبکه «اینترنشنال» پرده برداشته بود. او در این مکالمه گفته بود که به اینترنشنالی‌ها دستور داده شده به‌طور ویژه در غائله مناطق مرزی، فقط با لیدر‌های احزاب تجزیه‌طلب مانند «کومله» گفتگو بگیرند و به آن‌ها تریبون بدهند. 

اخراج افشاگران 

اخراج از کار پس از ۱۵سال؛ رحیم‌پور به‌دلیل اصرار در افشای ماهیت شبکه‌های ضدایرانی، بعد از چند ماه تعلیق از کار خود، به‌طور کلی از بی‌بی‌سی کنار گذاشته شد. مشخص شد افشاگری، درز اطلاعات یا بی‌مبالاتی در رازداری در مورد پشت‌پرده رسانه‌های معاند تحمل نمی‌شود.

آن سوی ویترین بی‌بی‌سی‌ و ‌اینترنشنال چه می‌گذرد؟

یک بام و دوهوا بهمن ۱۴۰۱

تروریسم بدون سانسور؛ محمود عنایت، مدیر اینترنشنال به بهانه از سرگیری فعالیت‌های این شبکه از لندن گفت: «این اتفاق گواهی بر این است که ما از خبررسانی مستقل و بدون سانسور به مردم ایران چشم‌پوشی نخواهیم کرد». این در حالی است که این شبکه «تهدید» را عامل اسباب‌کشی از لندن اعلام کرده بود!

شهریور ۱۴۰۲ کرامت گمشده انسانی 

رواج روابط غیراخلاقی؛ سیما ثابت، مجری برنامه «چشم‌انداز» هم در پستی با این توضیح که مجبور شده بین «کار در شرایطی خاص» و «کرامت انسانی» دومی را انتخاب کند، از استعفای خود از این تلویزیون خبر داد. برخی افراد، فضای مسموم این شبکه و پیشنهاد‌های غیراخلاقی برخی مدیران را دلیلی برای جدایی مجریان زن از این شبکه می‌دانند. 

دی ۱۴۰۱ خوب پول می‌دهند

مسمومیت در استودیو؛ مسئله روابط غیراخلاقی در شبکه‌های معاند تازگی ندارد؛ مسأله‌ای که فیلم منتشر شده از مکالمه چندی پیشِ «ساناز قاضی‌زاده» یکی دیگر از کارمندان این شبکه هم آن را تایید می‌کند. او از آزار جنسی مدیران این شبکه صحبت کرده و می‌گوید که حقوق خوبی می‌دهند، ولی فضای شبکه مسموم است. رودررو با تجزیه‌طلبان مغلوب چالش‌ها؛ «سامان رسول‌پور» از دیگر مجریانی بود که اخیرا از اینترنشنال حذف شد؛ او که به ادعای خود، یکی از موسسان این شبکه و در تولید برنامه‌های تجزیه‌طلبانه به سود گروهک‌های تروریستی پیشگام بود.

تشت رسوایی

هم‌خانگی تجزیه‌طلبانه؛ بعد از این قضایا، اظهارات «رضا تقی زاده» تحلیلگر سیاسی شبکه‌های سلطنت‌طلب قابل تامل بود که با اشاره به هم‌خانگی سیما ثابت با رسول‌پور بیان کرده «این‌ها را ساختند و از هیچ چیز، به همه چیز رساندند، اما این‌ها آبرو باختند، بوق‌های خودشان را از دست دادند و تشت‌شان از بام افتاد و رسوا شدند.»

فلاش‌بک به بی‌بی‌سی ۱۳۹۴

درجمع متعرضان؛ برای بسیاری، این کش و قوس‌ها یادآور بیرون افتادن «صادق صبا» از حلقه بی بی‌سی فارسی درسال ۱۳۹۴ بود؛ مدیر سابق این رسانه که چند سال با حرف‌وحدیث‌های مربوط به تعرض جنسی به مجریانی مانند «پونه قدوسی» دست به گریبان بود تا نهایتا راه تحریریه اینترنشنال را در پیش بگیرد؛ تحریریه‌ای که از قضا کانون متعرضان بود!

آخرین اخراج تابستان شهریور ۱۴۰۲

اندیشه سهل‌انگاری؛ پانته‌آ مدیری در توییتی از جدایی خود از این شبکه خبر داد و دلیل آن را تفاوت «عقیده و اندیشه»‌اش با سیاست‌های اینترنشنال عنوان کرد. ساعاتی پس از انتشار این توییت، سامان رسول‌پور اعلام کرد جدایی مدیری از این شبکه نه به خواست خودش، بلکه به دلیل سهل‌انگاری این مجری و در نتیجه اخراج از سوی کارفرما صورت گرفته است.