فعالیت های موشکی ایران تناقضی با قطعنامه شورای امنیت نداشته است

شهریار حیدری ، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با افکارنیوز با اشاره به رفع تحریم های موشکی براساس مفاد قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد بیان کرد: مدت هاست که محدودیت های ناعادلانه سازمان ملل در رابطه با برنامه موشک های بالستیک ایران اعمال می شد که هیچ توجیحی نداشت.

حیدری اظهارداشت: اما بر اساس مفاد قطعنامه 2231 شورای امنیت امروز این محدودیت در برنامه موشک‌های بالستیک، تبادل خدمات و فناوری‌های مرتبط، از جمله توقیف اموال و محدودیت‌های مالی علیه برخی افراد و نهادهای جمهوری اسلامی ایران بدون هیچ‌گونه قید و شرطی برداشته می‌شود.

وی افزود: در بند 3 پیوست ب قطعنامه 2231 که برجام پیوست آن است، آمده است: از ایران خواسته می‌شود تا هشت سال پس از روز قبول توافق یا تا زمانی که آژانس گزارشی مبنی بر تأیید نتیجه‌گیری گسترده‌تر ارائه کند، هیچ فعالیتی مرتبط با موشک‌های بالستیکی طراحی شده برای قابلیت حمل سلاح‌های هسته‌ای، شامل پرتاب با استفاده از چنین فناوری‌های موشک‌های بالستیک، صورت ندهد.

حیدری ادامه داد: بنابراین لازم به تاکید است که فعالیت‌های موشکی ایران تا قبل از این هم تناقضی با مفاد قطعنامه 2231 نداشته‌اند. زیرا در این قطعنامه با ادبیاتی غیر الزام‌آور از ایران خواسته شده از کار بر روی موشک‌هایی که برای داشتن قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای طراحی شده‌اند، خودداری کند.

فعالیت های موشکی ایران تناقضی با قطعنامه شورای امنیت نداشته است

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس تاکید کرد: با این اوصاف فعالیت های موشکی ایران ممنوعیتی ازنظر قطعنامه 2231 ندارد چراکه جمهوری اسلامی ایران همواره تأکید کرده هیچ‌یک از موشک‌های این کشور برای داشتن قابلیت حمل کلاهک طراحی نشده اند. با این وجود، همین محدودیت‌های توصیه‌ای علیه برنامه موشکی ایران هم طبق مفاد قطعنامه از اکتبر 2023 به طور کامل لغو می‌شود.

او گفت: همچنین ازطرف دیگر علی‌رغم این‌که آمریکا و کشورهای غربی در نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قطعنامه الزام‌آوری علیه ایران صادر نکردند و به صدور یک بیانیه مشترک اکتفا کردند، کشورهای اروپایی به رویکرد حفظ تحریم‌های موشکی علیه ایران با وجود عدم خروج از برجام روی آورده‌اند.

حیدری درانتها خاطرنشان کرد: چراکه روز گذشته شاهد بیانیه ای ازسوی کشورهای اروپایی بودیم. روز گذشته، یک روز قبل از پایان این محدودیت‌ها شاهد صدور بیانیه‌ای از سوی شورای اروپا بودیم. در بیانیه این شورا آمده است: شورای اروپا تصمیم گرفته گام‌های ضروری را برای حفظ محدودیت‌ها تحت «رژیم منع اشاعه اتحادیه اروپا علیه ایران» اتخاذ کند.