قیمت کود تا پایان آذرماه افزایشی نخواهد داشت/پرداخت مطالبات گندم کاران شروع شده است

احد آزادیخواه، عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با افکارنیوز درخصوص گرانی کود و نهاده های کشاورزی بیان کرد: در شرایط فعلی گرانی کود و نهاده های کشاورزی قابل قبول نیست و با اهداف نظام مبنی بر کنترل تورم، خودکفایی در تولید گندم و اهمیت به تولید داخلی منافات دارد.

وی افزود: گندم کالایی است که مستقیم و غیر مستقیم با بسیاری از صنایع، کارخانجات، تولیدی ها و سفره مردم ارتباط دارد و هر تصمیمی که بر تولید و هزینه تولید آن تاثیر سوء بگذارد نیازمند تدبیر است.

آزادیخواه با اشاره به نشست اخیر کمیسیون کشاورزی با وزیر جهاد کشاورزی و معاونان وی، ادامه داد: به همین واسطه مجلس و تمام نمایندگان بلافاصله پس از شنیدن خبر افزایش قیمت 30 درصدی کود کشاورزی واکنش نشان دادند و کمیسیون تخصصی مربوطه یعنی کمیسیون کشاورزی به این مسئله ورود پیدا کرد و میزبان وزیر محترم بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین احد آزادیخواه

این عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس خاطرنشان کرد که بر اساس تصمیمی که در این جلسه گرفته شد، مقرر گردید که فعلا نرخ کود افزایشی نداشته باشد. ازطرفی حتی رئیس مجلس نیز به این مسئله واکنش نشان داد و از معاون اول رئیس جمهور درخواست پیگیری افزایش 30 درصدی قیمت کود را داشت.

او با اشاره به صحبت های رئیس مجلس دراین رابطه تشریح کرد: اکنون شاهد هستیم که پرداخت طلب گندم کار‌ها شروع شده، اما با تاخیر انجام شده و بخشی هنوز پرداخت نشده است و آن‌ها نتوانسته کود تهیه کنند و فقط آن دسته از کشاورزان که پول گرفته‌اند توانستند کود تهیه کنند. این نکته ای بود که حتی رئیس مجلس نیز به آن اشاره کرد.

آزادیخواه ادامه داد: بنابراین کشاورزان که با تاخیر پول گندم را گرفته‌اند باید کود گران‌تری برای کشت پاییزه بخرند. تاسفانه در روزهای اخیر خبر افزایش ۳۰درصدی قیمت کودهای شیمیایی منتشر شد که موجبات گلایه کشاورزان را فراهم کرد.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس ابراز کرد: به همین دلیل در نشست کمیسیون کشاورزی که با حضور وزیر جهاد کشاورزی و مسئولین ذی‌ربط برگزر شد، مقرر گردید تا پایان آذرماه سال جاری قیمت کودهای شیمیایی افزایش پیدا نکند و بر اساس نرخ سال گذشته توزیع شود.

وی درانتها تصریح کرد: کمیته‌ای متشکل از اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس، وزیر جهاد کشاورزی، مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی و سایر نهادهای ذی‌ربط تشکیل و موضوع افزایش قیمت کود شیمیایی را بررسی می‌کنند.