مصوبه مهم مجلس برای شکستن احتکار زمین

  مهدی عسگری نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با افکارنیوز با اشاره به وضعیت مسکن و کمبود آن بیان کرد: در حال حاضر وضعیت زمین و مسکن یکی از مهم‌ترین موضوعات فعلی کشور است که در طول دهه‌های گذشته همواره از دغدغه‌های مهم مردم بوده و این روزها در بحرانی‌ترین شرایط خود قرار دارد.

وی افزود: مشکل مسکن از پیدا شدن موضوع مالکیت زمین و ثبت آن آغاز شد. نقطه شروع بحران زمین را باید لایحه اصلاحات اراضی در سال 1339 دانست. به موجب این قانون، بعد از واگذاری زمین‌های بزرگ به مردم و شروع ثبت سند زمین ها، مسئله مالکیت زمین به وجود آمد.

رئیس فراکسیون دیپلماسی اقتصادی ادامه داد: تا قبل از این قانون، کسی در ایران برای تهیه زمین جهت ساخت مسکن با مشکلی مواجه نبود اما بعد از تصویب قانون و صدور اسناد مالکیت، مردم به ویژه کسانی که زمینی به آن‌ها نرسید، برای خرید زمین باید بهای قابل توجهی را پرداخت می‌کردند.

این نماینده مجلس گفت: در همین وضعیت افراد زیادی هم که زمین نگرفتند، شروع به مهاجرت به شهرها کردند. اکنون نیز در برخی از شهرهای بزرگ، بیش از 60 درصد از هزینه‌ خانوار مربوط به مسکن است. در سنوات گذشته اقدامات متعددی برای حل این معضل توسط حاکمیت انجام شد که جز در موارد خاصی عملاً نتیجه مطلوبی به همراه نداشته و این یعنی تدبیر و شناخت نسبت به مسئله زمین و مسکن، جامع و کامل نبوده است.

وی با بیان اینکه در این شرایط، مهم‌ترین موضوعی که در این دوره از مجلس بر آن تمرکز کردیم، مسئله زمین بود، تاکید کرد: پس از آغاز مجلس یازدهم، جلسات تخصصی با کارگروه‌های مرتبط برگزار و نظرات و پیشنهادها جمع آوری شد که مهم‌ترین خروجی این جلسات لزوم  تغییر الگوی ساخت شهر و مسکن، شکستن احتکار زمین و اصلاح سبک زندگی با تاکید بر توسعه افقی و خانه حیاط دار بود.

عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم با بیان اینکه با رویکرد جدید، برگزاری جلسات و پیگیری‌های متعددی با دولت، مجلس و صاحب نظران انجام و لزوم حرکت از انبوه سازی و تراکم بالا به سمت ساخت خانه‌های یک طبقه معیشت محور تشریح و پیگیری شد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر کل ظرفیت سکونتگاهی کشور اعم از شهر و روستا در حدود 8/0 دهم درصد (هشت دهم درصد) است.

مصوبه مهم مجلس برای شکستن احتکار زمین

نماینده مردم کرج ادامه داد: یعنی تمام مناطق مسکونی کشور کمتر از یک درصد خاک کشور را شامل می‌شوند. اما بواسطه نحوه عملکرد در طول سال‌های گذشته، در کشور دچار بحران زمین هستیم! لذا ما در موضوع زمین دچار یک خودتحریمی و احتکار هستیم نتیجه این کمربندهای تحریمی، کاهش عرضه زمین و در نتیجه افزایش قیمت و همچنین معضلات و مشکلات عدیده اجتماعی بوده است.

عسگری با اشاره به مزایای ساخت خانه‌های یک طبقه و معیشت محور افزود: کاهش هزینه ساخت، افزایش نشاط اجتماعی با ساخت خانه‌های حیاط دار، امکان  اشتغال خانگی، کاهش تراکم و در نتیجه کاهش مشکلات اجتماعی، ترافیکی و زیست محیطی، امکان ساخت تدریجی، تنها بخشی از مزایای ساخت این نوع مسکن است.

عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم گفت: حقیقتاً همکاری و هماهنگی دولت سیزدهم نسبت به دولت قبل در این موضوع قابل تقدیر بوده و در حال حاضر نیز مناطق متعددی در کشور جهت ساخت خانه‌های حیاط‌دار برنامه ریزی و بعضاً در حال اجراست.

وی عنوان کرد: در نتیجه پیگیری های صورت گرفته یکی از مهم‌ترین مصوبات برنامه هفتم در مجلس، پیشنهاد کمیته‌ احیاء و بهره‌برداری عادلانه‌ اراضی درخصوص افزایش ۲۵درصدی ظرفیت سکونتگاهی کشور بود که مبتنی بر آن دو دهم درصد از مساحت کشور معادل 330 هزار هکتار باید به ظرفیت سکونتگاهی کشور اضافه شود که تحول بسیار جدی برای عرضه متناسب با نیاز زمین و کنترل قیمت مسکن خواهد بود.

عسگری درانتها ابراز امیدواری کرد: با تایید نهایی این مصوبه و اجرای دقیق آن توسط دولت، هزینه زمین که نقش اصلی که در قیمت تمام شده مسکن دارد، کنترل و تورم در بخش مسکن مهار شود تا این فشار سنگین بر دوش مردم کاهش یابد.