نظارت لازمه قانون محوری در انتخابات است

عباسعلی کدخدایی در نوزدهمین گردهمایی دبیران هم اندیشی اساتید و نخبگان دانشگاهی کشور در مشهد، اظهار کرد:  نظارت در انتخابات در همه جوامع سیاسی وجود دارد و فقط شیوه‌های اعمال آن متفاوت است.

وی بیان کرد: در کشور ما به طور معمول مرز نظارت و دخالت تا حدی خلط شده است، اما شورای نگهبان هر مصوبه ای که شامل دخالت یکی از قوا در قوای دیگر باشد را رد می کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: مجلس باید به حل مشکلات کشور کمک کند، چراکه نمایندگان مجلس به طور مستقیم توسط مردم انتخاب می شوند.

وی گفت: مردم محوری در نظام اسلامی ریشه دارتر از سایر نظام ها است، زیرا اتصال اقشار مختلف مردم به حاکمیت از مسیر انتخابات رخ می‌دهد و در جوامع امروزی هر نظام سیاسی واقعی می خواهد اقداماتش را به وسیله مردم انجام دهد.

نظارت لازمه قانون محوری در انتخابات است

کدخدایی در ادامه پیرامون جایگاه انتخابات در ایران اظهار کرد: چنانکه در اصول ۶ و ۷ قانون اساسی و بیانات امامین انقلاب آمده است، نظام جمهوری اسلامی از همان ابتدای ایجاد تاکنون مردم سالار بوده و هست؛ نظام جمهوری اسلامی در دوران دولت های مدرن، نظام سیاسی جدیدی را طرح کرد که از یک سو احکام اسلامی اساس آن تلقی می شود و از سوی دیگر مردم در شکل گیری و استمرار آن حضور واقعی و اصلی دارند.

وی با اشاره به اینکه گاهی انتخابات از سوی برخی امری تزیینی و ظاهری تلقی می شود، افزود: این در حالی است که رهبر معظم انقلاب همیشه تاکید دارند انتخابات یک امر جدی و واقعی و اصیل در جمهوری اسلامی است نه امری برگرفته از غرب. به عبارت دیگر ایشان جمهوریت و اسلامیت را از یک ریشه می داند به نحوی که جمهوریت از دل اسلامیت برمی خیزد، نه اینکه دو مقوله جدای پیوند خورده باهم باشند. اصولا ارزش انتخابات در نظام اسلامی به حدی است که تکلیف دینی و شرعی به شمار می رود.

انتخابات شاخصی برای دفاع از نظام است

سخنگوی سابق شورای نگهبان انتخابات را شاخصی برای دفاع از نظام جمهوری اسلامی دانست و گفت: رأی مردم در صندوق ها به منزله دفاعشان از نظام است. لذا مشارکت مردم در انتخابات در حوزه های داخلی و خارجی کشور تاثیر بسزایی دارد.

وی در تشریح اهداف انتخابات خاطر نشان کرد: هدف از برگزاری انتخابات، صرفا کسب قدرت نیست بلکه هدف، تجلی مردم سالاری و خدمت به مردم است چرا که نظام دینی، نظام مسئولیت تک تک افراد است و وقتی می گوییم حضور در انتخابات، تکلیفی شرعی است، یعنی اسلام از ما به عنوان عضو جامعه انتظاراتی دارد و تکالیف و مسئولیت هایی برعهده ما می گذارد که نمی توانیم نسبت به آن بی تفاوت باشیم.

کدخدایی حضور مردم، قانون محوری، سلامت انتخابات و مرزبندی جناح ها و افراد با دشمن را جزو الزامات پایه ای انتخابات در نظام اسلامی برشمرد و گفت: هر انتخاباتی دو بعد اجرایی و نظارتی دارد که به منظور پیشگیری از انحراف صورت می گیرد و در نظام اسلامی بر اساس اصل ۹۹ قانون اساسی، شورای نگهبان از طریق هیات های نظارت مردمی این مهم را انجام می دهد.

وی بیان کرد: اگر انتخابات به سلامت و قانون مدارانه برگزار شود نماد وحدت ملی، مایه یأس دشمن و اعتماد متقابل مردم و نظام خواهد شد.

این حقوقدان درباره دفاتر استانی شورای نگهبان نیز گفت: با توجه به اینکه دسترسی های شورای نگهبان در استان ها محدود بود و ادارات مختلف همکاری لازم را نداشتند، رهبر معظم انقلاب اواخر دهه ۷۰ پیشنهاد ایجاد این دفاتر را دادند تا امور شورا راحت تر انجام شود اما اصالت با هیات های نظارت است و این دفاتر اجرایی هستند و اختیار مستقل ندارند.

وی در بخشی از سخنانش با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر نقش نخبگان در جهاد تبیین اظهار کرد: نخبه، جستجوگر حقیقت است و پس از اینکه آن را یافت همچون آیینه به جامعه انتقال می دهد.

عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام بازگو کردن و تبیین حقایق، امید آفرینی و مبارزه با ناامیدی را مطابق فرمایش رهبر انقلاب از رسالت های نخبگان معرفی و تصریح کرد: وقایع امروز غزه یکی از مصادیق جهاد تبیین است، آنچه سال هاست در فلسطین شاهد هستیم، ظلم و اشغالگری صهیونیست ها است که به رغم قطعنامه ها و اسناد بین‌المللی همچنان ادامه دارد.