طرح خروج سیمان و فولاد از بورس کالا دلیل منطقی ندارد/ ضرورت عرضه محصولات در بورس کالا

علیرضا ورناصری ، نماینده مردم مسجد سلیمان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با افکارنیوز به لزوم عرضه محصولات در بورس کالا اشاره کرد و گفت: عرضه محصولات در بورس کالا می تواند از رانت و فساد در مبادلات کالایی کشور جلوگیری کند. زیرا از این طریق کالاها در یک مکانیزم کاملاً شفاف، روشن و قابل حسابرسی عرضه و معامله می‌شوند.

وی افزود: در سال‌های گذشته دلالان این حوزه با استفاده از روش‌های غیرشفاف و رانتی، سودهای کلانی به جیب زدند. اما با عرضه این کالاها در بورس کالا قیمت‌های این محصولات ساماندهی شد و امروز طرح خروج سیمان و فولاد از بورس کالا دلیل منطقی ندارد.

ورناصری با بیان اینکه نقش سیمان و فولاد در قیمت تمام شده مسکن تعیین کننده نیست، ادامه داد: این اقدام توجیهی ندارد. ضمن آنکه این محصولات در شفافیت کامل در بورس کالا معامله می‌شود؛ بنابراین کسانی که به دنبال تسهیل در ساخت مسکن هستند در حوزه خدمات، عوارض ناشی از ساخت مسکن، انشعابات و قیمت زمین هدف گذاری کنند.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد: بنابراین برای رفع معضل مسکن نیازمند یکسری تصمیم هایی هستیم که فراتر از نقش سیمان و فولاد در قیمت تمام شده مسکن است. برای ساخت مسکن باید تصمیمات منطقی و واقعی اتخاذ شود چون در این حوزه دچار ناترازی هستیم و تصمیمات غیرکارشناسی می‌تواند آسیب جدی به این حوزه وارد کند.

طرح خروج سیمان و فولاد از بورس کالا دلیل منطقی ندارد/ ضرورت عرضه محصولات در بورس کالا

او گفت: بهترین راه برای عرضه فولاد و سیمان، بورس کالاست و تجربه نشان داده که سازوکار بورس شیوه موفقی برای ساماندهی این بازار بوده است. اگر فولاد و سیمان در بورس کالا عرضه نشوند قاعدتا شفافیت در معامله این محصولات امری بسیار سخت و شاید دست نیافتنی خواهد بود.

ورناصری درانتها خاطرنشان کرد: بنابراین برای بهبود وضعیت مسکن باید در ابتدا ببینیم چه مقدار واحد مسکونی کم داریم و علت اصلی این کمبود چیست. زمانی که بتوانیم عرضه و تقاضا را مدیریت کنیم این بازار نیز بهبود می یابد.