تازمانی که واردات خودرو انجام نشود، به هر بهانه ای قیمت افزایشی خواهد شد

  بهزاد رحیمی ، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با افکارنیوز درمورد افزایش قیمت محصولات خودروسازان داخلی گفت: خودروسازان درخواست افزایش قیمت محصولات خود را به سازمان حمایت ارسال کرده و این سازمان نیز در حال بررسی قیمت‌های جدید است و البته بخشی از قیمت‌ها را نیز برای تأیید به شورای رقابت ارسال کرده است.

وی افزود: اگرچه در ابتدا این خبر تکذیب شد اما در نهایت پس از 40 روز شاهد افزایش قیمت خودروها به بهانه تغییر آپشن بودیم. اما باید دید دقیقا این آپشن ها چه هستند که خودروسازان درخواست افزایش قیمت به دلیل افزایش آپشن را دارند.

رحیمی ادامه داد: اکنون بسیاری از رسانه ها نوشته اند که نوع افزایش قیمت‌ها به شیوه‌ای است که به نظر می‌رسد متولیان امر از جمله وزارت صمت، سازمان حمایت و شورای رقابت به دلیل جلوگیری از تنش، به بهانه افزوده شدن آپشن، خودروهای قدیمی را خودروهای جدید معرفی و اقدام به تغییر قیمت کرده‌اند.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بیان کرد: اگر ادعای خودروسازان و سازمان‌های دولتی مبنی بر گران شدن خودرو به دلیل افزوده شدن آپشن جدید باشد که همین تغییر آپشن هم موجب شده خودروها نام خودروی جدید را به خود بگیرند، باید دید که چرا در دور جدید بازگشایی سامانه یکپارچه، ایران خودرو عرضه جدیدی نداشت.

او یادآور شد: آنطور که منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت گفته بود در شیوه جدید فروش خودرو، صرفاً از محل افزایش عرضه و تولید مازاد، خودرو فروخته خواهد شد. اگر این اظهارنظر را معیار قرار دهیم چگونه ایران خودرو 8 محصول جدید تولید کرده اما در این دور از بازگشایی سامانه، شرکت نکرده است تا برای خودروهای جدید خود مشتری پیدا کند؟

تازمانی که واردات خودرو انجام نشود، به هر بهانه ای قیمت افزایشی خواهد شد

رحیمی درانتها خاطرنشان کرد: از سویی دیگر شاهد اخبار احتکار خودرو از سوی خودروسازان بودیم و حتی آمار سایت کدال نیز همین را تایید می کند، این‌طور به نظر می‌رسد که خودروسازان با پس و پیش کردن اسامی به دنبال تبرئه خود هستند و با این ترفند مجوز افزایش قیمت هم گرفته‌اند.

عضو کمیسیون صنایع مجلس درانتها بیان کرد: تا زمانی که راهکار اصلی رفع مشکلات صنعت خودرو، یعنی خارج کردن این صنعت از انحصار تولید و ایجاد رقابت با واردات خودروهای نو و کارکرده اجرایی نشود، هر از چندگاهی شاهد چنین اتفاقاتی خواهیم بود.