انتقال آب دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان به کجا رسید؟

انتقال آب از دریای عمان به شرق و کویر مرکزی به ویژه سیستان بلوچستان اگر چه پر هزینه است اما برای سیستان و بلوچستان بسیار حیاتی است به همین علت نمایندگان مجلس شورای اسلامی، با کلیات طرح انتقال آب دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان موافقت کردند و با 210 رای موافق، جدیت خود را برای تصویب آن نشان دادند.

مطمئنا سیستان و بلوچستان به عنوان استان ساحلی حق استفاده از اب دریای عمان را دارد تا بتوان کمی از مشکلات ابی این استان حل شود.

به همین دلیل اردیبهشت امسال با سفر یک روزه سید ابراهیم رئیسی به استان سیستان و بلوچستان، عملیات لوله‌گذاری انتقال آب دریای عمان به سه استان سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی آغاز شد.

چندی پیش نیز  وزیر صمت اعلام کرد که طرح بزرگ انتقال آب از دریای عمان نیز با هدف توسعه صنعت در این منطقه در حال پیگیری است تا برای مردم ایجاد اشتغال کند و شاهد تحول چشمگیری در ظرفیت‌های استان باشیم.

بنابر اعلام مسئولان و مجریان، برای اجرای این طرح‌ها حدود هزار و ۷۰۰ کیلومتر لوله‌گذاری خواهد شد که آب خلیج فارس و دریای عمان را به استان‌های تعیین شده، منتقل می‌کند.

معین‌الدین سعیدی، نماینده مردم شهر‌های چابهار، نیک شهر، کنارک و قصرقند در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با افکارنیوز درباره طرح انتقال آب از دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان گفت: طرح انتقال آب از دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان بسیار مهم و اقدام تخصصی و درست است. این طرح، کار بزرگی است، اما از آن مهم تر نکته ای است که به آن توجهی نشده و آن این است که در درجه اول باید مردمی که در کنار ساحل هستند از آب شرب بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: پایین‌ترین درصد شاخص دسترسی به آب شرب مختص ساحل نشینان دریای عمان است. شاخص دسترسی شهر پنج هزار نفری بریس به آب شرب صفر است و در این شهر به صورت سقایی آب‌رسانی انجام می‌شود.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس بیان کرد: کمبود آب و تنش آبی به شدت در زمین و نقاط حاشیه‌ای چابهار دیده می شود. اگر تشنگی مردم در این ابرپروژه اهمیت دارد علی‌القاعده با شروع پروژه باید مردمی که در نوار ساحلی چابهار، کنارک، زرآباد و دشتیاری زندگی می‌کنند از آب بهره‌مند باشند. اما وزارت صمت و وزارت نیرو هیچ دورنمای مشخصی را در این رابطه مشخص کرده است.

انتقال آب دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان به کجا رسید؟

سعیدی اظهار کرد: بنابراین برای درک بهتر و شفاف شدن طرح انتقال آب دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان باید بپرسیم که آیا هدف تامین حقابه صنعتی برای شرکت‌های بزرگ است یا قرار است مردم استان از آن بهره‌مند شوند؟

وی افزود: اعلام شده که می‌خواهند آب را به مردم بدهند، اما تا این لحظه برنامه عملیاتی مشخصی مبنی براینکه با چه روش‌ها و با چه قیمتی آب شرب را در اختیار مردم قرار دهند نهایی نشده است. هرچند وزیر صمت ثابت کرده و نشان داده است که نسبت به استان سیستان و بلوچستان عرق دارد و بعد از دیدار با مردم استان با رهبر انقلاب به این استان سفر کرد.

نماینده مردم شهر‌های چابهار، نیک شهر، کنارک و قصرقند در مجلس اظهار کرد: شواهد مشخص می کند که وزیر صمت دغدغه استان را دارد. اما اینکه برای بهره‌برداران از این پروژه چه پیش‌بینی‌هایی شده صرفا در حد حرف باقی مانده و هیچ برنامه عملیاتی و اجرایی ارائه نشده که مردم به چه شکل از آن بهره‌مند خواهند شد.