پیام‌های نصرالله

تمام جهان در چند روز گذشته منتظر صحبت‌های دبیرکل حزب‌الله لبنان بود؛ واقعه‌ای که در ۲ دهه اخیر منطقه خاورمیانه و حتی جهان بی‌سابقه بود. سناریوهای مختلفی برای این سخنرانی پیش‌بینی می‌شد اما یک موضوع کاملا از همان ابتدا مشخص بود؛ محتوای سخنرانی نصرالله هر چه باشد، برای رژیم صهیونیستی و آمریکا نگرانی‌های زیادی به وجود خواهد آورد. روز گذشته نصرالله سخنرانی خود را ایراد کرد. چند موضوع مهم و کلی در سخنرانی سیدحسن نصرالله وجود داشت اما مهم‌ترین برآورد از صحبت‌های نصرالله این است که وی با ترسیم یک وضعیت از جغرافیای مقاومت و تقسیم وظایف آنها در مسأله غزه، نشان داد برای جبهه مقاومت، اولویت بر حفظ پیروزی عملیات توفان الاقصی و حراست از حماس است. سیدحسن نصرالله چند پیام مهم برای طرف غربی داشت؛ اول اینکه حزب‌الله لبنان، مقاومت عراق، انصارالله یمن و جریان مقاومت در یک «منظومه» قرار دارند. حشدالشعبی عراق در موضعی مهم اعلام کرد اگر جنگ ادامه یابد، قطعا ورود می‌کند و پایگاه‌های آمریکا را می‌زند که در چند روز اخیر هم این حملات اتفاق افتاده است و کاخ سفید هم تایید کرده زیر حملات شدید قرار دارد. مقاومت عراق همچنین شامگاه پنجشنبه اعلام کرد یک هدف مهم صهیونیستی را در بحرالمیت مورد حمله قرار داده است. از طرف دیگر انصارالله یمن هم به شکل رسمی وارد جنگ شده و چندین موشک و پهپاد به ایلات در جنوب سرزمین‌های اشغالی شلیک کرده است. انصارالله شامگاه دیشب پس از صحبت‌های نصرالله، یک عملیات جدید علیه مواضع صهیونیست‌ها انجام داد.

لبنان هم که در مرزهای شمالی در حال نبرد است، به صورتی که دبیرکل حزب‌الله جزئیاتی از نبرد هم ارائه داد. در جریان نبرد بین حزب‌الله لبنان و اسرائیل تاکنون 57 تن از رزمندگان مقاومت شهید شده‌اند. دبیرکل مقاومت اسلامی لبنان بر این موضوع تاکید کرد که حزب‌الله از همان روز بعد از عملیات توفان الاقصی وارد نبرد شده است و توان زمینی، دریایی و هوایی اسرائیل را در شمال درگیر کرده است که تل‌آویو نتواند همه توان خود را وارد معرکه غزه کند.

این موضوع نشان می‌دهد دبیر‌کل حزب‌الله فرمان جنگ در ابعاد لازم را همان 8 اکتبر صادر کرده است و شرایطی هم برای پایان این جنگ در ابعاد کوچک دارد که مهم‌ترین آنها پایان حمله به نواره غزه است. همچنین سیدحسن نصرالله مانند انصارلله یمن در آخر سخنرانی خود به این نکته اشاره کرد که وسعت و دامنه جنگ به رفتار چند روز آینده اسرائیل و آمریکا بستگی دارد.

پیام‌های نصرالله

وی به آمادگی مقاومت در عراق و یمن و قدرت آن اشاره کرد و از طرفی به واشنگتن که مدیریت اصلی میدان جنگ غزه را بر عهده دارد فرصت داد جنگ را خاتمه دهد. مهم‌ترین کلید واژه سیدحسن نصرالله هم «بازدارندگی مقاومت» بود. وی تاکید کرد حماس از بین رفتنی نیست و حزب‌الله لبنان هم به این حد بازدارندگی رسیده است که هر زمان و در هر مکان پاسخ صهیونیست‌ها را بدهد. البته برخی شرایط داخلی لبنان هم برای نصرالله اهمیت دارد. به همین علت روز گذشته نصرالله تعریضی به وضعیت داخلی زد و اعلام کرد سلاح مقاومت برای لبنان بازدارنده خواهد بود و اگر اسرائیل بخواهد گوشه چشمی به حمله به لبنان داشته باشد، با پاسخ سخت حزب‌الله مواجه می‌شود. این همان پیام داخلی حزب‌الله لبنان بود. نکته دیگری که در کلام دبیرکل حزب‌الله لبنان اهمیت زیادی داشت این بود که گروه‌های مقاومت به حدی از بازدارندگی رسیده‌اند که خود برای خود تصمیم می‌گیرند. تهران به صراحت می‌گوید از محور مقاومت حمایت می‌کند اما در ریز کارهای آنها نیست و عملیات توفان الاقصی نقطه عطف این شاهد و گواه است.

مقاومت فلسطین در غزه خود تصمیم گرفته است برای از بین نرفتن آرمان فلسطین و مسجد الاقصی و مقابله با عادی‌سازی برخی کشورهای عربی بویژه عربستان با اسرائیل وارد عمل شود و دوباره فلسطین را به موضوع داغ و اول جهان تبدیل کند. همین موضوع نشان‌دهنده آن است که مقاومت منتظر اجازه تهران نخواهد ماند و اگر جنگ و حملات شدید اسرائیل علیه غزه تمام نشود، وسعت جنگ بیشتر خواهد شد. سخن آخر دبیرکل حزب‌الله لبنان خطاب به واشنگتن بود؛ اینکه ناوهای آمریکایی در تیررس مقاومت است. البته امکان دارد این شلیک از یکی از ضلع‌های مقاومت باشد. شاید از دریای مدیترانه، شاید هم از دریای سرخ که انصارالله یمن بر آن اشراف موشکی و پهپادی دارد. نکته آخر اینکه حزب‌الله به حدی از توان بازدارندگی رسیده است که دبیرکل حزب‌الله اعلام می‌کند «ما برای ناوهای شما اسلحه‌هایی آماده کرده‌ایم». این همان خاورمیانه جدید با هندسه مقاومت است که گروه‌های کوچک در لبنان و عراق که یک دولت مستقل نیستند به این حد آمریکا را تهدید می‌کنند و سیاستمداران در کاخ سفید هم می‌دانند این موضوع واقعیت دارد و به قول اسرائیلی‌ها «نصرالله هر چه می‌گوید راست است و به وقوع خواهد پیوست».

محمد‌علی حسن‌نیا