آیت‌الله رئیسی: جنگ با حماس جنگ با دموکراسی است

 آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی » شامگاه شنبه در پاسخ به تماس تلفنی «یوناس گاهر اشتوره» نخست‌وزیر نروژ، ضمن استقبال از موضع این کشور در توقف هرچه‌سریع‌تر جنگ و کشتار غیرنظامیان در غزه ، بر ضرورت تلاش‌های بین‌المللی برای رفع محاصره و امدادرسانی فوری به این منطقه تأکید کرد.

رئیس‌جمهور همچنین از آمادگی وزارت دادگستری نروژ برای تحقیق در خصوص جنایات جنگی در غزه استقبال و آمادگی کشورمان برای همکاری در این زمینه را اعلام و تأکید کرد که نباید جنایات جنگی رژیم صهیونیستی و حمایت آمریکایی‌ها از این جنایات بدون کیفر بماند.

وی با بیان اینکه حماس دولت قانونی، منتخب و مشروع غزه است، خاطرنشان کرد: جنگ با حماس جنگ با دموکراسی است.

رئیس‌جمهور کشته شدن ۱۰ هزار نفر از جمله ۴ هزار کودک فلسطینی را نتیجه ارسال گسترده سلاح و تجهیزات از سوی آمریکا به رژیم صهیونیستی دانست و افزود: اینکه تقریبا در هر ۱۰ دقیقه یک کودک در غزه به قتل برسد، مصداق بارز جنایت علیه بشریت، نسل‌کشی و بسیار هولناک است و سکوت مشمئزکننده و حتی حمایت تسلیحاتی و ارسال تجهیزات از سوی آمریکا و تعدادی از کشورهای اروپایی به رژیم صهیونیستی گواه استانداردهای دوگانه غرب و شراکت آشکار این کشورها در جنایات صهیونیست‌هاست.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به صدور حداقل ۱۸۰ قطعنامه علیه رژیم صهیونیستی در سازمان ملل، بی‌اثر بودن این قطعنامه‌ها در تغییر رفتار و عمل رژیم صهیونیستی را متذکر شد و گفت: جمهوری اسلامی ایران راهکاری دمکراتیک و عادلانه برای حل مسأله فلسطین مبتنی بر ایده هر فلسطینی یک رأی را ارائه کرده که در سازمان ملل نیز ثبت شده است.

آیت‌الله رئیسی: جنگ با حماس جنگ با دموکراسی است

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگوی تلفنی با اشاره به فهرست بلند بالای صدها زن و شهروندان عادی که در آمریکا، انگلیس، فرانسه و برخی دیگر از کشورهای غربی مدعی حقوق بشر بدون هیچ دلیل موجهی به دست پلیس این کشورها کشته یا شکنجه شده‌اند، گفت: کشورهای غربی بدون کوچک‌ترین اقدامی برای رسیدگی به چنین اقدامات ضد حقوق بشری در کشورهای خود، با توسل به اخبار و گزارش‌های مغرضانه گروه‌های خاص برای دیگر کشورها پرونده‌سازی کرده و به آنها اتهام نقض حقوق بشر می‌زنند.

رئیس‌جمهور در ادامه خواستار آن شد که کشورهای اروپایی مدعی حقوق بشر به بررسی نقض حقوق بشر در اروپا و آمریکا بپردازند.

«یوناس گاهر اشتوره» نخست‌وزیر نروژ نیز در این تماس تلفنی با بیان اینکه جهان امروز در وضعیت پیچیده و دشواری قرار دارد، تصریح کرد: نروژ از نقش مهم و مؤثر جمهوری اسلامی ایران در منطقه اطلاع دارد و ضمن قدردانی از تلاش‌های شما در زمینه کنترل تنش‌ها خواهان تعامل با ایران برای یافتن راهکارهای جدید در راستای حل و فصل بحران فلسطین است.

وی با بیان اینکه نروژ بر توقف فوری خشونت و درگیری‌ها تأکید دارد، خاطرنشان کرد: ایران و نروژ می‌توانند با استفاده از کانال‌های دیپلماتیک برای یافتن راهکار توقف فوری درگیری‌ها، رفع محاصره و امدادرسانی به مردم در غزه رایزنی و همکاری کنند.