ایران و روسیه در پی حذف دلار/ تقویت روابط در منطقه و کاهش دخالت آمریکا

بهروز محبی نجم آبادی ، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با افکارنیوز با اشاره به نوع همکاری های ایران و روسیه و نقش پارلمان های دو کشور در توسعه روابط گفت: این روزها توسعه روابط کشورهای همسایه برای تمام کشورها به ویژه منطقه آسیا و غرب آسیا به دلیل ائتلاف ها و لابی های غربی ها ضروری است.

وی افزود: اکنون جمهوری اسلامی ایران روابط خود را با کشورهای همسایه و متحد خود گسترش داده است و یکی از مهم ترین کشورها روسیه است. این روزها هر دو کشور در تلاش هستند تا شرایطی برای توسعه روابط اقتصادی فراهم آورند که در این مسیر به قدرت اقتصادی بیشتر برسند.

محبی نجم آبادی ادامه داد که در این بین حذف دلار و از استفاده از ارز ملی کشورها یکی از سیاست ها بوده که حدود دو سال است آن را آغاز کرده ایم و در کنار آن کشورهای متعددی نیز در حال الحاق به ما هستند.

عضو کمیسیون بودجه مجلس عنوان کرد: حذف دلار مسیری است که بسیاری کشورها برای کاهش فشار آمریکایی‌ها در پیش گرفته‌اند و بسیاری از کشورها به این درک رسیده اند که آمریکا مسائل مالی را سیاسی می کند و با اعمال تحریم روی کشورهایی که معاملات آنها وابسته به دلار است.

او خاطرنشان که تمام دنیا می داند که امریکا تلاش دارد باعث فشار و آسیب مضاعف به آنها شود. بنابراین حذف دلار مسیری است که بسیاری از دولت ها به سمت آن متمایل شده اند. طبق فرمایش رهبر انقلاب زمانی که آقایی دلار را از بین ببریم می توانیم به خودکفایی محض اقتصادی برسیم.

ایران و روسیه درصدد حذف دلار هستند/ تقویت روابط باعث کاهش دخالت آمریکا در منطقه می شود

*ارتقای سطح روابط میان کشورهای منطقه مانع دیکته سیاست‌های خارجی مداخله‌جویانه می‌شود

محبی نجم آبادی با بیان اینکه آمریکا به دنبال دیکته سیاست‌های خود در سازمان‌های جهانی است، گفت: سازمان همکاری های شانگهای یکی از مراکز مهم اقتصادی به شمار می رود که شرکا بر اساس احترام متقابل در آن همکاری می کنند و در نهایت می توانند در نظم جهانی تأثیرگذار باشند و عضویت دائمی ایران در این سازمان نیز می تواند دستاوردهای مهمی داشته باشد.

این عضو کمیسیون بودجه مجلس اظهار داشت: با این اوصاف تقویت این روابط باعث کاهش دخالت آمریکا در منطقه می شود. این اتفاق برای جمهوری اسلامی ایران و روسیه بسیار مهم است  چراکه نظم جهانی که آمریکا قصد داشت به تمام دنیا دیکته کند، رو به پایان است.