شهید آوینی اگر امروز بود برای فلسطین چه می‌کرد؟

مهدی همایونفر، مسئول اسبق سینمایی روایت فتح و همکار شهید سید مرتضی آوینی در آثار روایت فتح در پاسخ به پرسشی در خصوص واکنش احتمالی شهید سید مرتضی آوینی به موضوع امروز فلسطین گفت: سید مرتضی آوینی هم هنرمند بزرگی بود، هم انسانی به شدت عاطفی. قطعا در این مقطع تمام زندگی‌اش را وقف فلسطین می‌کرد تا وظیفه‌اش را نسبت به آن چیزی که در صحنه اسلام اتفاق می‌افتد و این مواجهه و رویارویی حق و باطل، اسلام و کفر انجام بدهد.

همچنانکه به عنوان یک فیلمساز و کسی که درس معماری خوانده بود، به محض اینکه جنگ در سال ۱۳۵۹ شروع شد، همه کارهایش را تعطیل کرد و خودش را برای موضوع دفاع مقدس وقف کرد. تا زمانی که جنگ تمام نشده بود با همه علایقی که داشت، آن‌ها را زیر پای خودش قرار داد و آنچه فکر می‌کرد تکلیف خودش است را انجام داد و محصول آن مجموعه‌های حقیقت و روایت فتح شد.

وی درباره همکاری با سید مرتضی آوینی در مجموعه‌های مختلف مستند نیز گفت: برای بچه‌های گروه تلویزیونی جهاد با پایان گرفتن جنگ و پذیرش قطعنامه به نظر می‌آمد دیگر هیچ انگیزه‌ای برای اینکه کار مستندی در مورد جنگ انجام دهند باقی نمی‌ماند. در آن مقطع تنها تصویر از مواجه اسلام و کفر در نظر ما میان حزب الله و رژیم صهیونیستی بود. حزب الله گروه کوچکی بود که تازه تاسیس شده بود و عملا پس از ورود رژیم صهونیستی به جنوب لبنان در سال ۱۹۸۲ میلادی، بخش زیادی از لبنان به تصرف درآمد، گروه نوپای حزب الله تازه با اندیشه‌های امام خمینی (ره) آشنا شده بودند.

شهید آوینی اگر امروز بود برای فلسطین چه می‌کرد؟

همایونفر ادامه داد: در آن مقطع و در وضعیت درگیری‌های داخلی لبنان یک گروه کوچک به نام حزب الله تلاش می‌کرد تا جایگاه و مقام خودش را ادر مواجهه با اسرائیل پیدا کند.

او در خصوص اولین مواجهه خود با حزب الله نیز بیان کرد: برای اینکه حق مطلب در مورد آن روزگار و همچنین نقش سید مرتضی آوینی ثبت شود باید یادآوری کنیم که شیوه مستند سید مرتضی آوینی که در روایت فتح هم شاهدش هستیم، حضور فیزیکی و ضروری خودش در صحنه نبود. گهگاه در کار‌های خیلی ساده کمک می‌کرد. در جریان سفر به لبنان قرار بود بچه‌هایی که دست پرورده‌های اندیشه آوینی بودند، بودن حضور فیزیکی مرتضی به لبنان برویم. قریب به دوماه در آن سفر فیلمبرداری کردیم، با موضوع از قبل بر اساس اطلاعات دوستان آشنا شده بودیم که محصول این سفر اولین مجموعه «نسیم حیات» بود.