صهیونیسم داعش دین یهود است

  رژیم‌صهیونیستی امروز به معنای واقعی کلمه در بین افکار عمومی دنیا رسوا شده است. این مهم را می‌توان از راهپیمایی‌های ضدصهیونیستی ملت‌های جهان در حمایت از ملت مظلوم فلسطین، حتی در پایتخت‌های اروپا و امریکا که از حامیان سنتی این رژیم به شمار می‌آیند، دید و انسان‌های اقصی نقاط عالم، فارغ از دین، زبان و نژاد امروز مدافع و خونخواه کودکان بی‌گناه فلسطینی هستند.

روز دوشنبه، هشتم آبان ساعت ۹ صبح، کنیسه یوسف‌آباد در تهران شاهد تجمع یهودیان ایران علیه جنایت‌های رژیم‌صهیونیستی بود؛ تجمعی که در برخی شهر‌های کشورمان به صورت همزمان و خودجوش برگزار شد. این تجمع در کنار ده‌ها تجمع در شهر‌های مختلف دنیا که با حضور یهودیان و پیروان دیگر ادیان برگزار می‌شود، گواه روشنی برای رسوایی رژیم‌صهیونیستی است.

رژیم‌صهیونیستی بعد از عملیات طوفان‌الاقصی دیوانه‌وار حمله به مردم غزه را شروع کرده و تا لحظه تنظیم این گفتگو بیش از ۱۰‌هزار نفر را به شهادت رسانده است؛ رژیم نامشروعی که با دستاویز قرار دادن برخی آرمان‌ها و باور‌های یهودیان تشکیل شد و امروز با همان باور‌های غلط، سوخت ماشین جنگی خود را فراهم می‌کند. برای‌فهم مواضع پیروان دین یهود در کشورمان در قبال این پدیده نامشروع و تبیین این نکته که صهیونیسم ربطی به دین یهود ندارد با «یونس حمامی‌لاله‌زار» رهبر دینی کلیمیان ایران گفتگو کردیم. آقای حمامی به صراحت جنایت صهیونیست‌ها را محکوم می‌کندو باور‌های این فرقه را بی‌ارتباط با دین یهود می‌داند.

در هفته‌های اخیر شاهد حملات رژیم‌صهیونیستی به مردم غزه هستیم؛ حملات و ظلم‌هایی که ریشه ۷۵ ساله دارد و همین اقدامات غزه را تبدیل به بزرگ‌ترین زندان دنیا کرده است. بیش از ۱۰‌هزار نفر به شهادت رسیده و بیش از ۲۰‌هزار نفر هم زخمی شده‌اند که عمدتاً زنان و کودکان هستند. نگاه و موضع شما نسبت به این اقدامات رژیم‌صهیونیستی چیست؟

ما همواره در مواضع خود اعلام کرده‌ایم مخالف بمباران و کشتار مردم غزه هستیم. در نگاه ما بمباران مناطق مسکونی و افراد غیرنظامی که امکان دفاع از خود را ندارند، محکوم است. متأسفانه شاهد بمباران کودکان، زنان و افراد بیمار و مسن هستیم که این اقدامات قلب همه ما را جریحه‌دار کرده، حتی اگر قرار است جنگی هم انجام شود، باید افراد نظامی باهم بجنگند نه اینکه مردم غیرنظامی آماج حمله قرار گیرند. مناطق مسکونی بسیاری در غزه ویران شده و سکوت دنیا در مورد این اقدامات قابل فهم نیست. جنایات رژیم‌صهیونیستی در غزه برای هیچ انسان آزاده‌ای قابل پذیرش نیست. این اقدامات تنها برای ایجاد رعب و وحشت در مردم انجام می‌شود و از لحاظ نظامی هیچ ارزشی ندارد.

بر اساس اخباری که منتشر شده است رژیم‌صهیونیستی بیش از میزان بمبی که امریکا در هیروشیما استفاده کرده، بر سر مردم غزه ریخته است. به نظر شما این حملات دیوانه‌وار با چه هدفی انجام می‌شود؟

هدف این حملات بیشتر ایجاد رعب و وحشت در مردم غزه است تا افراد حامی مقاومت را تحت فشار قرار دهند این افراد غزه را ترک کنند و دست از حمایت مقاومت بردارند و در واقع به صورت غیرمستقیم تسلیم شوند.

صهیونیسم داعش دین یهود است

آقای حمامی ممکن است برای برخی این ابهام باشد که رژیم‌صهیونیستی حداقل بخشی از عقاید یهودی را نمایندگی می‌کند. در مورد تفاوت این دو توضیح دهید و اینکه صهیونیسم بر چه اساسی شکل گرفت؟

یهودیت یکی از ادیان ابراهیمی است که دارای ۳ هزارو ۳۰۰ سال سابقه تاریخی از زمان حضرت موسی کلیم‌الله تا به امروز است. دین یهود دارای کتب مقدسی است که در فارسی به عنوان تورات یا عهد عتیق مشهور است. دین یهود از نظر جهان‌بینی و ایدئولوژی بسیار شبیه ادیان توحیدی از جمله دین اسلام است، از منظر شریعت و احکام دینی هم بسیار شبیه شریعت اسلامی است. دین یهود و اسلام هر دو شریعت‌محور و دارای باید و نباید‌هایی هستند که تحت عنوان احکام دینی می‌شناسیم. احکامی مثل روزه، حرام، حلال، نماز، پاکی و نجاست در هر دو دین هست، اما ممکن است شکل این احکام باهم فرق کند. به عنوان مثال ما نماز را به زبان عبری می‌خوانیم و شما در دین اسلام به زبان عربی، یعنی شکل اعمال متفاوت است، اما چارچوب یکی است. سابقه تاریخی هم نشان می‌دهد یهودیان در کشور‌های مختلف با دوستی و مودت در کنار پیروان ادیان دیگر زندگی کرده‌اند. یکی از کشور‌های مهم در این زمینه ایران است. یهودی‌های ایران دارای سابقه طولانی هستند و این همزیستی در ایران وجود داشته است. طبق کتاب مقدس وقتی پادشاه آشور به سرزمین مقدس حمله می‌کند، یهودی‌هایی که به اسارت درمی‌آیند در شهر‌های ماد (شهر‌های غربی ایران امروزی) ساکن می‌شوند. در دورانی هم که اسلام دین رسمی کشور می‌شود، این سازگاری و همزیستی وجود داشته است. در خیلی از شهر‌های ایران محله‌های یهودی‌نشین در کنار مسجد جامع یا منازل مراجع دینی ساخته شده‌اند چراکه این مراجع با اطلاعات و آگاهی‌هایی که داشتند از اقلیت‌ها و حقوق آن‌ها دفاع می‌کردند. در تاریخ ایران به جز دوران کوتاهی که محدودیت‌ها و اجبار‌های دینی شکل گرفت، در بقیه دوران اقلیت‌ها و مخصوصاً یهودی‌ها در شرایط همزیستی مسالمت‌آمیز بوده‌اند، حتی در انقلاب اسلامی هم که به عنوان انقلاب دینی و هدف آن جاری‌شدن شریعت اسلامی در کشور بود، حقوق اقلیت‌ها به رسمیت شناخته و کاملاً رعایت شد. در چارچوب قانون اساسی اقلیت‌ها به رسمیت شناخته شدند. مراکز مذهبی و دینی اقلیت‌ها فعال و زندگی اجتماعی هم با آزادی کامل همراه است. در جنگ تحمیلی هم از اقلیت‌ها شهید داریم، این امر نشان می‌دهد اقلیت‌ها در کنار مسلمانان به عنوان یک ملت در کشور ما زندگی می‌کنند.

خب تفاوت صهیونیست‌ها با عقاید دین یهود چیست؟

بحث صهیونیسم یک دیدگاه سیاسی است. در واقع یک حزب سیاسی است و عقاید دینی را نمایندگی نمی‌کند. این حزب سیاسی از اواخر قرن ۱۹ میلادی شکل گرفته است. متأسفانه صهیونیسم از یکسری آرمان‌های یهودیت سوءاستفاده و آن‌ها را هدف اعلام کرده است و با راهبرد هدف، وسیله را توجیه می‌کند که به هر جنایتی دست بزند. اینکه می‌گویم صهیونیسم از آرمان یهودیت سوءاستفاده کرده به این معناست که در اعتقادات ما بیان شده، در تورات ذکر شده که خداوند آن سرزمین (فلسطین کنونی) را به حضرت ابراهیم (ع) و به پسر ایشان حضرت اسحاق (ع) و بعد به پسر اسحاق یعنی حضرت یعقوب (ع) که نام دیگر ایشان اسرائیل است، بخشیده است و به همین دلیل زمانی هم که حضرت موسی (ع) علیه فرعون قیام می‌کند، بنی‌اسرائیل را از مصر نجات می‌دهد و به سمت سرزمین موعود می‌برد و در آنجا سکنی و حکومت تشکیل می‌دهد و معبد بیت‌المقدس از سوی حضرت داود (ع) و حضرت سلیمان (ع) که علاوه بر پیامبری پادشاه هم بود، تأسیس می‌شود. اعتقاد ما این است که نهایتاً با ظهور منجی موعود، یهودی‌ها در آن سرزمین مقدس جمع خواهند شد. یهودیان طی ۲‌هزارسالی که به دنبال حملات مختلف و مخصوصاً رومی‌ها از آن سرزمین رانده شده‌اند، هیچ وقت اقدام عملی نکرده‌اند تا به زور آن سرزمین را پس بگیرند. اعتقاد و باور دینی ما این است، زمانی که منجی ظهور کند، خود به خود این امر از سوی خداوند محقق خواهد شد، اما صهیونیست‌ها با دستاویز قرار دادن این باور و ایده یهودیت اعلام می‌کنند نباید منتظر منجی و خداوند باشیم و خود باید به هر روشی که شد، اقدام کنیم، به همین دلیل است که طی این دوران دست به هر اقدامی زده‌اند تا رژیم‌صهیونیستی را تشکیل دهند.

تاریخ تشکیل رژیم‌صهیونیستی نشان می‌دهد اولین مخالفان این رژیم خود یهودیان بوده‌اند. این گزاره را شما تأیید می‌کنید؟

بله درست است. بیشترین مخالفت‌ها با رژیم‌صهیونیستی از سوی یهودیان انجام شده است. این نکته را هم باید ذکر کنم که صهیونیسم یک حزب سیاسی است، بنابراین ضرورتاً همه پیروان آن یهودی هم نیستند، یعنی ما مسیحی‌صهیونیست و مسلمان‌صهیونیست هم داریم. مسئله صهیونیسم در دین یهودیت همانند داعش در دین اسلام است. همانطور که داعش با قرائت‌های رادیکال و افراطی، خود را نماینده اصلی و تنها نماینده دین اسلام معرفی می‌کرد، در حالی که همگان می‌‎دانیم داعش ربطی به اسلام ندارد چراکه دین اسلام سابقه هزارو ۴۰۰ ساله دارد و رفتار و عملکرد پیروان آن هم مشخص است، بنابراین معلوم است که داعش نسبتی با اسلام ندارد. صهیونیسم در دین یهود به مثابه داعش است. قرائت‌های این جریان ربطی به دین یهود ندارد. ما یهودیان ایران از اول انقلاب با سخنان امام خمینی (ره) در فرانسه و سپس در ایران که «حساب یهود از صهیونیسم جداست» در شرایط مطلوبی بوده‌ایم و این سیاست رهبری و امام باعث شده است حقوق اقلیت یهودی رعایت شود. یهودیان ایران هم همواره مخالف رژیم‌صهیونیستی بوده‌اند و گرایشی به این جریان در بین یهودیان ایران وجود نداشته است.

جریان صهیونیسم در سطح دنیا چه میزان بین یهودیان محبوبیت و طرفدار دارد؟

صهیونیسم از ابتدای تشکیل خود همواره بر تبلیغات دروغین استوار بوده است. یکی از دستاویز‌های این جریان برای تبلیغات و فریب برخی یهودیان مسئله هولوکاست است. بر اساس این واقعه که در زمان جنگ جهانی دوم و آلمان نازی انجام شد و بسیاری از یهودیان کشته شدند، صهیونیسم اینگونه تبلیغ می‌کند که ما تنها پناهگاه یهودیان هستیم و یهودیان هیچ کجا جز اسرائیل امنیت نخواهند داشت. ادعای صهیونیسم این بود که دیگر اجازه نخواهیم داد هولوکاست دوم انجام شود. با ابزار تبلیغاتی و رسانه‌های بسیاری که در اختیار دارند، این فشار تبلیغاتی بالاخره در مقاطعی تأثیرگذار بوده است، اما اولین مخالفت‌ها با صهیونیسم از سوی یهودیان انجام شد. یهودیان بسیاری حاضر نشدند تابعیت این رژیم را قبول کنند، حتی برخی خاخام‌های این جریان به ایران هم سفر کردند. در سفر آقای رئیسی، رئیس‌جمهور به نیویورک هم با آقای رئیسی دیدار کردند. در همین تحولات اخیر در امریکا تجمع هزار نفری یهودیان را شاهد بودیم، البته در رسانه‌ها خیلی بازتاب ندادند. مَثل رژیم‌صهیونیستی هم همانند برخی دولت‌های اسلامی است که دولت اسلامی هستند، اما به قوانین اسلام عمل نمی‌کنند. رژیم‌صهیونیستی هم تنها مدعای یهودیت دارد، اما اقدامات آن ربطی به دین یهود ندارد.

در همین اسرائیل ما شاهد یک جریان رادیکال افراطی هم هستیم. این جریان مشخصاً به دنبال چه رویکردی است؟

این‌جریان معتقد است سرزمین فلسطینی که به عنوان سرزمین مقدس است، باید تمام ساکنان آن اخراج شوند و متعلق به یهودی‌ها شود. این اخراج با هر روشی باید انجام شود. در واقع این جریان هیچ حقی برای فلسطینی‌ها قائل نیست و معتقد است با زور باید آنان را اخراج کرد.

به نظر شما اخراج مردم غزه عملیاتی است و چنین چیزی ممکن است رخ دهد؟

متأسفانه این مسئله یک سابقه تاریخی دارد. در جنگ‌های قبلی ۱۹۴۸ یا ۱۹۶۷ دولت‌های عربی درگیر در جنگ به ساکنان برخی شهر‌های فلسطین اعلام کردند برای اینکه بتوانیم راحت بمباران کنیم و در جنگ پیش برویم، شما خانه‌های خود را ترک کنید. رژیم‌صهیونیستی از این فرصت سوءاستفاده کرد و بعد از شکست دولت‌های عربی دیگر افرادی را که خانه‌های خود را ترک کرده بودند، راه نداد. در تحولات اخیر هم اسرائیل به دنبال استفاده از این تجربه است، به این معنا که کشور‌های عربی را راضی به پذیرش ساکنان غزه کند و دیگر اجازه برگشت آنان را ندهد. در حال حاضر نه فلسطینیان چنین امری را می‌پذیرند نه دولت‌های عربی موافق هستند، بنابراین احتمال انجام این کار بسیار کم است.

ما در سال‌های اخیر شاهد روند عادی‌سازی روابط برخی دولت‌ها با رژیم‌صهیونیستی بوده‌ایم. به نظر شما تحولات اخیر چه تأثیری در این روند خواهد داشت؟

این روند بخشی از سیاست اسرائیل برای تثبیت مشروعیت خود بود. وقتی دیگر کشور‌ها اسرائیل را به رسمیت بشناسند، دیگر گروه‌های فلسطینی هم نمی‌توانند کاری کنند، اما خب با توجه به تحولات اخیر به نظر من این روند سال‌ها به تأخیر افتاد چراکه ملت‌ها اجازه این کار را نخواهند داد.

به نظر می‌رسد در تحولات اخیر اسرائیل علاوه بر شکست نظامی در فضای رسانه‌ای و تبلیغاتی هم شکست خورده است. تجمعات گسترده‌ای علیه این رژیم در سراسر دنیا در حال شکل‌گیری است. نظر شما در مورد این تجمعات چیست؟

انحصار رسانه‌های خبری در دنیا شکسته شده است. شبکه‌های اجتماعی در شکست این انحصار بسیار موفق عمل کرده‌اند. این امر باعث شده است روند اطلاع‌رسانی روان‌تر و آزاد‌تر انجام شود. همین رویه به آگاهی ملت‌ها کمک کرده است. این آگاهی ملت‌ها باعث تغییر رفتار دولت‌ها هم شده است. مثال این مسئله را در ترکیه و مواضع اردوغان دیدیم.

با توجه به احتمال گسترش درگیری در منطقه و اینکه درگیری بین اسرائیل و محور مقاومت و کشور‌های اسلامی رخ دهد، مواضع و رویکرد یهودیان مخصوصاً یهودیان ایران چه خواهد بود؟

ما مخالف گسترش جنگ هستیم، بدون تردید در هر جنگی ما مخالف رژیم‌صهیونیستی هستیم و نمی‌توانیم این رژیم را تأیید کنیم. اگر در حال حاضر آتش‌بس ایجاد شود، بهترین اتفاق است و باید نهاد‌های بین‌المللی در این زمینه بر اسرائیل فشار بیاورند. در رویکرد کلان هم معتقد هستیم راه‌حل اساسی مسئله فلسطین همان راهبرد رهبر معظم انقلاب و مسئله همه‌پرسی و نظرخواهی از ساکنان آن است. متأسفانه حمایت‌های دولت‌های استعماری و باور‌های رادیکال و افراطی صهیونیسم مانع حل این مسئله است و به تنش و کشتار در منطقه منجر می‌شود. پیروان ادیان مختلف همواره در کنار هم با آرامش و صلح زندگی کرده‌اند، اما این تفکر داعشی در هر دین و مسلکی هست که مانع استمرار این صلح و ثبات می‌شود.