قالیباف: کار جهادی باید بر اساس آمایش سرزمینی پیش برود

محمد باقر قالیباف ، رئیس مجلس شورای اسلامی، صبح امروز در مراسم اختتامیه مهرواره ملی «برای ایران» در دانشگاه تربیت مدرس، با اشاره به اهمیت فعالیت‌های داوطلبانه خیریه و جهادی، گفت: بهترین فرصت‌ها برای تربیت و انسان سازی مفید برای آینده خود جهادگران و نیز پیشرفت ایران عزیز در همین مجموعه‌ها است.

وی در ادامه به تشریح ویژگی‌های لازم برای مراکز خیریه و گروه‌های جهادی پرداخت و گفت: اولین مورد الگوسازی است یعنی ما نیازمند الگوهای اجتماعی در عرصه‌های فعالیتی متفاوت دنبال کنیم و این‌ها را تنظیم و مستند کنیم تا همه از آن استفاده کنند و رو به جلو گام برداریم.

قالیباف ادامه داد: دومین ویژگی قابل توجه شبکه سازی است به معنای برنامه‌ریزی ارتباطات و هماهنگی‌های دقیقی که باید انجام دهیم تا اثربخشی‌های لازم را کسب کنیم چرا که ما در کنار عمل به وظیفه حتماً باید نتیجه محور حرکت کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: ما در مجلس یازدهم در برنامه هفتم بندی را مربوط به همین گروه‌های جهادی و داوطلبانه قرار دادیم که البته به این معنا نیست که بخواهیم گروه‌های مربوطه را در ضابطه اداری محدود کنیم بلکه به این معنا است که نظام اداری که اشکالات جدی به آن وارد است مانعی بر سر راه فعالیت این گروه‌ها نباشد.

وی گفت: یک تفاوت ماهوی بین کارهای خیریه و جهادی در محیط‌های علمی و دانشگاهی و دیگر محیط‌های جامعه وجود دارد. آن تفاوت ماهوی این است که حتماً دانشگاه باید پرچمدار مدیریت دانش در این عرصه هم باشد. باید بتواند این فرهنگ بسیار غنی کار خیر و نیکوکاری را با یک مبانی مستحکم پیش ببرد و تجربه‌ها را در کنار هم قرار بدهد. بهترین فرصت‌های فناوری‌های اجتماعی اینجاست. بهترین فرصت‌های مهارت‌آموزی و تربیت انسان‌های مفید برای آیندۀ خود جهادگران و ایران عزیزمان اینجاست.

قالیباف اظهار داشت: بدون شک، مبنای هر کار داوطلبانه‌ای روحیۀ جهادی است. روحیۀ جهادی برخاسته از جوهره و درون افراد است و هرگز تحت تأثیر عوامل بیرونی قرار نمی‌گیرد. در فراز و نشیب‌ها، در گرمی و سردی روزگار، باعث تندی و کندی و قطع و وصل نمی‌شود. روحیۀ جهادی خسته نمی‌شود.

قالیباف تصریح کرد: چون کار برای خدا خستگی ندارد. کار برای خدا ناامیدی ندارد. بدون نتیجه نیست. این خاستگاه خیلی مهم است. این خاستگاه برخاسته از یک نظام بروکراسی و اداری نیست. این روحیه کاملاً براساس ایثار و ازخودگذشتگی است. حتی در انفاق هم قرآن می‌گوید مازاد خود را انفاق نکن، آنچه دوست داری و بدان نیازمندی را انفاق کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما نیازمندیم الگوهای اجتماعی را در عرصۀ فعالیت‌های جهادی مستند کنیم تا همه از آن استفاده کنند و روبه‌جلو حرکت کنیم. روشن بگویم. ما مبانی نظری فعالیت‌های عرصۀ نیکوکاری را باید منسجم و قابل ارائه باید فراهم کنیم و دانش این عرصه را مدیریت کنیم. در این حوزه عقبیم. این عرصه‌ها بسیار متنوع‌اند. کارهای جهادی در حوزۀ کشاورزی و فنی و عمرانی و هنری و هر فعالیت جهادی در جامعه باید الگوسازی شود.

قالیباف بیان کرد:  وقتی برخی افراد مهم در سطوح بالای سیاسی می‌گویند این حلقه‌های میانی چیستند، نه آنکه نمی‌دانند این حلقه‌ها چیستند، بلکه می‌خواهند بگویند این نیروهای جهادی اعتباری ندارند. ما باید نشان بدهیم که کار جهادی معتبر است.

وی گفت: برای این اعتبار، علاوه‌بر اینکه باید کار عمیق و دقیق علمی انجام بدهیم، باید دو ویژگی داشته باشیم: یک آنکه باید محروم‌ترین قشر و ضعیف‌ترین افراد را محور قرار بدهیم. در این حوزه، جغرافیا هم مهم است. دو آنکه ما باید قبل از رفتن به منطقه‌ای نظام مسائل آنجا را بشناسیم و بدانیم پیشران آن منطقه چیست. بدون شک نظام مسائل است که قدرت حل مسئله به ما می‌دهد. اینجاست که باید آمایش سرزمینی داشته باشیم تا کارهای جزیی ما هم‌جهت شوند. 

قالیباف: قالیباف: کار جهادی باید بر اساس آمایش سرزمینی پیش برود

وی ادامه داد: در گروه‌های جهادی، نگوییم غیرانقلابی و انقلابی. هر در گروه جهادی هرکه برای خدمت به یک انسان یا یک محروم داوطلب شد، نه در خدمتگزاری سؤال کنیم که چه هستی، نه از آنی که خدمت و کمک می‌گیرد بپرسیم که هستی و چه هستی. مهم‌ترین فضایی که می‌توانیم حرف انقلاب را بزنیم، همین فضاست.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: کار جهادی یعنی تداوم فرهنگ اربعین. این را می‌گویم چون همه‌تان حس می‌کنید. این دو هفتۀ اربعین، چه فضایی حاکم است؟ میلیون‌ها نفر شرکت می‌کنند. آیا سازمانی وجود دارد؟ یک حرکت به‌تمام‌معنا مردمی است. آیا در آنجا آسیب اجتماعی بزرگی می‌بینید؟ آن‌قدر فضا معنوی و مطهر است که اصلاً افراد می‌آیند برای پاک‌شدن. چرا ما در کارهایمان فرهنگ اربعین را ادامه نمی‌دهیم؟ آیا در اربعین به کسی می‌گویم تو برو و تو نرو؟ در کار جهادی هم این کار را نکنیم. بگذاریم همه در کار خیر شریک باشند. این محل عمق‌بخشیدن به انقلاب همین‌جاست.

وی افزود: کار داوطلبانه هیچ منافاتی با نظم و انضباط، کار دقیق و علمی و نهادسازی ندارد از انقلاب تا دفاع مقدس حدود هفده ماه فرصت داشتیم. در این زمان، روحیه و نگاه بسیج به‌سمت پیشرفت و محرومیت‌زدایی بود و محور کار جهادی با جهاد سازندگی در روستاها بود.

قالیباف اظهار داشت: وقتی جنگ رخ داد اولویت‌ها فرق کرد و بسیج به‌سمت دفاع مقدس رفت و محور کار شد. وقتی بسیجی‌ها در دفاع مقدس حضور پیدا کردند، آن‌ها را به جبهه راه نمی‌دادند و حق حضور در منطقۀ نظامی را نداشتند. حتی لباس نظامی به آن‌ها نمیدادند تا معلوم شود شخصی نیستند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: فکر نکنیم همۀ افرادی که به جبهه آمدند در اوج عرفان، ایمان و از خودگذشتگی بودند. بلکه موقعی که وارد فضای جبهه می‌شدند این اتفاق می‌افتاد. اگر جهادی هستید، باید این فضا را در اردوهای جهادی، کارها و فعالیت جهادی داشته باشید. تا هر کسی که وارد این دریا شد، پاک شود.

وی گفت: اهل‌بیت (ع) وقتی می‌خواستند به نیازمند کمک کنند، نمی‌گفتند طرف نماز می‌خواند یا خیر، مسلمان است یا غیرمسلمان. معتقد بودند همین که مخلوق خدا و هم‌نوع ماست، بر ما واجب است به او کمک کنیم. در کارهای جهادی گزینش نکنیم.