30 آبان به خاطر شهید حاج قاسم سلیمانی روز قهرمان ملی شد

سیدمجتبی محفوظی رئیس فراکسیون فرهنگ عمومی مجلس شورای اسلامی از تصویب و نامگذاری قطعی۳۰ آبان به نام «روز قهرمان ملی» در تقویم رسمی کشور به پاس رشادت‌های جهانی سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی خبر داد و گفت: در تاریخ ۳۰ آبان ۱۳۹۶ سرلشکر شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده وقت نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پایان سیطره داعش بر سرزمین‌های اسلامی را به مقام معظم رهبری و فرمانده کل قوا اعلام کرد.

نماینده مردم آبادان و اروندکنار در خانه ملت، افزود: بنابراین، بنا به پیشنهاد فراکسیون فرهنگ عمومی مجلس شورای اسلامی، ماده واحده «تعیین مناسبت‌های جدید برای درج در متن و ضمیمه تقویم رسمی کشور در سال ۱۴۰۳» متضمن پیشنهاد درج روز قهرمان ملی بنام شهید سلیمانی با همکاری شورای فرهنگ عمومی کشور؛ در جلسه ۸۸۹ مورخ ۱۴۰۲/۰۷/۱۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌ تصویب قطعی رسید و توسط رئیس‌جمهور ابلاغ شد.

محفوظی، یادآور شد: رهبر معظم انقلاب پیام تبریک و تسلیت شهادت حاج قاسم را خطاب به یک ملت‌صادر کردند و فرمودند «ملت عزیز ایران! سردار بزرگ و پر افتخار اسلام آسمانی شد». یعنی حاج قاسم متعلق به یک ملت و یک «قهرمان ملی» بود. چنانچه رهبری معظم انقلاب فرمودند؛ هر چیزی که یاد شهیدِ عزیزِ ما را برجسته کند، چشم‌نواز و دلنواز است. یاد او را اگر چه خداوند در اوج برجستگی قرار داد و بدین گونه پاداش دنیائی اخلاص و عمل صالح او را بدو هدیه کرد، ولی ما هم هر کدام وظیفه‌ای داریم.

رئیس کمیته میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مجلس شورای اسلامی، با عنوان این‌که مفاخر ملی مایه غرور و احساس خودباوری در هر ملتی است، گفت: سرمایه ملی یک جامعه فقط در و دیوار یک ساختمانی که اسمش میراث فرهنگی است، نیست بلکه سرمایه ملی یک جامعه همان نیروهای انسانی است که آنها را به عنوان مفاخر ملی می‌شناسیم.

محفوظی، عنوان کرد: شهید سلیمانی به عنوان قهرمان فراجناحی توانست همه سلایق را در مسیر درست راهنمایی کرده و با خود همراه کند. به همین دلیل ما ایشان را قهرمان ملی می‌نامیم که هنر همراه بودن و همراه کردن اکثریت سلایق برای تامین منافع ملی را داشتند.

رئیس فراکسیون فرهنگ عمومی مجلس شورای اسلامی با یادآوری فرمایش اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر «ضرورت هم‌‌افزایی دولت و مجلس در اقدامات ملی و بین‌المللی» که در جریان دیدار سوم خرداد ۱۴۰۲ نمایندگان پس از اجلاسیه چهارم در حسینیه امام خمینی (ره) مورد تاکید قرار گرفت، افزود: این اقدام ارزشمند که در سایه هم‌افزایی مجلس انقلابی و دولت مردمی به وقوع پیوست را به مقام معظم رهبری و ملت بزرگوار ایران اسلامی و رهروان جبهه مقاومت تبریک و تهنیت می گویم.

محفوظی با تاکید بر اینکه  شهید سلیمانی، هم در زمان زنده بودن و هم شهادتش استکبار را شکست داد، افزود:  دشمن مکتب سلیمانی‌ِعزیز رو به ضعف و جبهه مقاومت اسلامی رو به قوت است.

گفتنی است؛ در تاریخ ۳۰ آبان ۱۳۹۶ رهبر انقلاب اسلامی به نامه فاتحانه سرلشکر قاسم سلیمانی درباره پایان سیطره داعش، در تجلیل از مجاهدت‌های وی مجموعه جبهه مقاومت اسلامی پاسخ تاریخی صادر و تأکید کردند «شما با متلاشی ساختن این توده‌ی سرطانی و مهلک نه فقط به کشورهای منطقه و به جهان اسلام بلکه به همه‌ی ملت ها و به بشریت خدمتی بزرگ کردید»./