به سمت گام نهایی

پس از گذشت ۴7 روز از آغاز عملیات طوفان الاقصی توسط جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) با واسطه‌گری قطر و نظارت مصر و ایالات‌متحده آمریکا آتش‌بس موقت میان حماس و رژیم صهیونیستی برقرار شد. نوشتن این مقاله را در حالی آغاز می‌کنم که ۴۵ روز از حضور من در جبهه شمال فلسطین اشغالی و جنوب لبنان می‌گذرد. دیروز برای نخستین‌بار شاهد یک نبرد تمام‌عیار در تمام ساعات روز میان حزب‌الله و رژیم صهیونیستی در تمام نوار مرزی و گاه عمق اراضی طرفین بودیم.

به جرات می‌توان گفت دیروز جبهه شمالی شاهد یک جنگ تمام‌عیار بود و کنترل آن از دست 2 طرف درگیری خارج شده بود، بویژه پس از اینکه رژیم صهیونیستی یک گروه خبری شبکه المیادین و 2 خودروی شهروندان لبنانی را هدف قرار داد. حزب‌الله پس از این حملات ۱۹ بار به مواضع رژیم صهیونیستی در مرز و عمق اراضی اشغالی هجوم برد که مهم‌ترین آن را می‌توان هدف قرار دادن کارخانه صنایع نظامی رافائل و یک مقر اطلاعاتی ارتش رژیم برشمرد.

این در حالی است که مقاومت اسلامی فلسطین پاسخ رسمی خود درباره بند‌های مذاکره شده از ابتدای مذاکرات را به واسط قطری تسلیم کرده بود تا پس از آن مورد بحث در کابینه جنگ رژیم صهیونیستی قرار گیرد که در نهایت نیز کابینه تل‌آویو آن را پذیرفت. به جرات می‌توان گفت حماس و همپیمانانش در محور مقاومت بویژه حزب‌الله و انصار‌الله در حال تحقق یک پیروزی تاریخی بر اساس الگوی دستاورد‌های نقطه‌ای هستند.

به سمت گام نهایی

بر این اساس مقاومت در فلسطین پس از وارد کردن تلفات سنگین و به اسارت درآوردن تعداد بالایی از صهیونیست‌ها در کنار پیشروی به داخل اراضی اشغالی به مدت چند روز - که در مجال‌های بعدی می‌توان درباره ابعاد آن نوشت - توانست سطح جدیدی از قواعد درگیری (قواعد اشتباک) را بر دشمن تحمیل کند.

به علاوه حزب‌الله لبنان نیز توانست تمام ۴۶ پایگاه رژیم در طول مرز بیش از ۱۰۰ کیلومتری جنوب لبنان و شمال فلسطین اشغالی را چندین بار مورد هدف قرار داده و توان نظامی، جاسوسی و اطلاعاتی رژیم را در نوار مرزی تا عمق ۷ کیلومتر در اراضی اشغالی از کار بیندازد. این یعنی دستاوردی بزرگ‌تر از جنگ ۳۳ روزه بدون آنکه خسارتی مانند آن جنگ به لبنان وارد شود. همچنین عملیات کم‌نظیر حزب‌الله در جنوب باعث مهاجرت معکوس نزدیک یکصد هزار شهرک‌نشین صهیونیست تا عمق 50 کیلومتری مرز با لبنان شد که بسیاری از آنها رسما اعلام کردند حتی با پایان جنگ حاضر به بازگشت به سرزمین‌های اشغالی در شمال فلسطین نیستند.

این می‌تواند بزرگ‌ترین ضربه به 2 رکن اساسی رژیم صهیونیستی یعنی «امنیت و زندگی بهتر» باشد؛ وعده‌ای که شهرک‌نشینان با آن از سراسر دنیا به سرزمین‌های اشغالی مهاجرت کرده‌اند و حالا در شهرک‌های شمالی و شهرک‌های غلاف غزه به محاق رفته است. در این میان انصارالله یمن با چند عملیات مهم توانست توازن اجتماعی و سیاسی خود در جهان عرب را برقرار کرده و به یک عامل تعیین‌کننده در مهم‌ترین مساله سیاسی - امنیتی منطقه تبدیل شود.

با ورود به ساعات اولیه آتش‌بس ۴ روزه یقین دارم اگر مقاومت در منطقه بتواند دستاورد‌های نقطه‌ای را ادامه دهد و حماس در غزه از تغییر دموگرافیک جلو‌گیری کرده و تلفات دشمن را افزایش دهد، مقاومت یک گام بسیار بزرگ به سمت «گام نهایی» خواهد برداشت و این پیروزی نقش بسیار مهمی در معادلات آینده منطقه غرب آسیا ایفا خواهد کرد. توافق برای آتش‌بس موقت بین حماس و رژیم صهیونیستی نشان داد اسرائیل در این 46 روز هیچ دستاوردی جز کشتار مردم نداشته است. همان‌طور که در مرز لبنان و سرزمین‌های اشغالی هیچ دستاوردی نداشت و 3 خبرنگار لبنانی را به شهادت رساند تا به نوعی اعتراف کند هیچ دستاورد ملموسی نداشته است.

رژیم صهیونیستی در حمله به بیمارستان شفا نیز قصد داشت اینطور القا کند که مقاومت را از بین برده است ولی در جوامع بین‌الملل نتیجه عکس داد و کشورهای غربی را هم به واکنش در مخالفت با آنها واداشت. در پایان باید گفت آتش‌بس موقت نشان داد اسرائیل جایی در آینده غرب آسیا ندارد و این موضوع از درگیری‌های جنوب لبنان مشخص است.

حسین پاک