پیگیری محاکمه صهیونیست‌ها در دادگاه‌های بین المللی

  زهره الهیان اظهار داشت: آیت الله رئیسی در نشست ریاض بر توقف کشتار، پایان حملات کور و رفع کامل محاصره انسانی غزه و بازگشایی فوری گذرگاه‌ها تاکید کرد و امروز شاهد پذیرش آتش بس از سوی صهیونیست ها هستیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به پیگیری های مستمر شخص رئیس جمهور در تحولات غزه و پذیرش آتش بس، تصریح کرد: نشست امیر عبداللهیان با سفرای خارجی و نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی مقیم تهران هم با هدف تشریح دیدگاه‌ها و اقدامات جمهوری اسلامی برای کمک به پایان تجاوز رژیم صهیونیستی علیه غزه برگزار شد و نشان داد که دولت سیزدهم در ابعاد مختلف به دنبال حمایت از مردم بی دفاع غزه است.

الهیان تصریح کرد: در شرایطی که ملت مظلوم غزه در محاصره کامل قرار گرفته اند باید فشار مجامع بین المللی بر رژیم صهیونیستی و آمریکا وارد شود تا در فرصت آتش بس بتوانند با کمک های انسان دوستانه از مردم غزه و فلسطین حمایت کنند.

وی تصریح کرد: شرایطی که رژیم صهیونیستی در غزه ایجاد کرده است کاملا در تضاد با حقوق بشر است ما باید در عین آتش بس و ارسال کمک های انسان دوستانه به غزه، شکایتی علیه این رژیم تدوین و به مجامع بین المللی ارائه کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس در ادامه به جلسه اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با وزیر امور خارجه اشاره کرد و گفت: در این جلسه بر فعال شدن بخش حقوقی وزارتخانه و پیگیری مستمر مسائل حقوقی دفاع از مردم غزه تاکید شد.

پیگیر محاکمه صهیونیست‌ها در دادگاه‌های بین المللی هستیم

الهیان ادامه داد: امیر عبداللهیان نیز با این پیشنهاد کمیسیون موافق بود و اعلام کرد که بخش حقوقی وزارت امور خارجه، پیگیر محاکمه صهیونیست ها در دادگاه های بین المللی است.

وی افزود: در کمیته حقوق بشر مجلس هم مکاتباتی با صلیب سرخ جهانی و کمیساریای عالی حقوق بشر و شورای حقوق بشر سازمان ملل و سازمان های مردم نهاد که مقام مشورتی در این سازمان دارند، برای پیگیری کمک های انسان دوستانه به غزه انجام و از آنها خواسته شده است که به منظور دفاع از حق و حقوق ملت فلسطین ورود جدی داشته باشند.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه در کنار میدان، دیپلماسی هم باید فعال باشد، به تلاش های دولت در راستای حل مشکلات غزه اشاره کرد و گفت: پیگیری های مستمر شخص رئیس جمهور هم در تحولات غزه و پذیرش آتش بس تاثیر گذار بوده است.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) و رژیم اسرائیل، سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری با آتش بس موقت چهار روزه، موافقت کردند که ۵۰ اسیر زن و کودک اسرائیلی زیر ۱۹ ساله در مقابل ۱۵۰ زن و کودک زیر ۱۹ ساله فلسطینی بر اساس سوابق اسارت آن‌ها آزاد شوند و تعداد آزادشدگان در مراحل بعدی اجرای توافق، افزایش خواهد یافت.

بر اساس این توافق، حملات و پرواز جنگنده‌ها و هواپیماهای رژیم اسرائیل طی چهار روز آتش بس در جنوب و شمال غزه نیز به مدت ۶ ساعت از ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعدازظهر متوقف خواهد شد و تل آویو متعهد شده است که به هیچ فردی در همه مناطق نوار غزه تعرض و حمله نکند و مردم آزادی عبور از شمال غزه به سمت جنوب در امتداد خیابان صلاح الدین را خواهند داشت.

این آتش ‌بس ورود تعداد بیشتری از کاروان‌های بشردوستانه و کمک‌های امدادی به غزه از جمله سوخت تعیین ‌شده برای نیازهای بشردوستانه را امکان پذیر کرده است.

در همین حال، سازمان‌های غیردولتی از جمله عفو بین‌الملل تاکید کردند که آتش‌بس چهار روزه در غزه «ناکافی» است.

شمار شهدای ناشی از حملات وحشیانه و مستمر رژیم اسرائیل به نوار غزه از آغاز این جنایت تاکنون به حدود ۱۵ هزار نفر رسیده است.