نامه‌نگاری‌های امیرعبداللهیان درباره اوضاع غزه

در ادامه نامه‌نگاری‌های رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در حدود دو ماه گذشته و در پی جنایات صهیونیست‌ها در غزه و تشدید رفع محاصره این منطقه‌، حسین امیرعبداللهیان چهارشنبه شب در نامه‌های جداگانه به رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا، دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی، دبیرکل اتحادیه آلبا و دبیرکل آ.سه‌.آن خواستار اتخاذ گام‌های موثرتر در توقف دائمی جنایات رژیم صهیونیستی شد.

آتش‌بس موقت در غزه که از روز جمعه آغاز شد پس از یک بار تمدید برای مدت دو روز امروز هم برای یک روز دیگر تمدید شد.

این دیپلمات عالیرتبه ایرانی در همین خصوص در نامه‌ای به رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا موسی فکی از مواضع وی در محکومیت بمباران بیمارستان المعمدانی توسط رژیم صهیونیستی و درخواست توقف حملات و ارائه کمک‌های بشردوستانه به مردم مظلوم فلسطین تقدیر کرد.

وزیر امور خارجه همچنین ضمن قدردانی از مواضع رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا در حمایت از فلسطین، خواهان اتخاذ گام‌های مؤثرتر در این راستا شد و در این نامه با اشاره به مسؤولیت‌ نهادهای بین‌المللی در جلوگیری از جنایات جنگی رژیم صهیونیستی، از رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا خواست با توجه به شرایط غزه، گام‌های مؤثرتری در زمینه توقف دائمی حملات رژیم اشغالگر به باریکه غزه، رفع کامل محاصره و پایان اشغال برداشته شود.

امیرعبداللهیان

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنین در خصوص اوضاع غزه به دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی نامه نوشت و خواستار اتخاذ مواضعی مؤثرتر در جهت توقف جنایات رژیم صهیونیستی شد.

امیرعبداللهیان در نامه‌ به دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی تاسماگامبتوف ایمانگالی نورگلیویچ به چندین دهه جنایات رژیم صهیونیستی در زمینه نقض فاحش حق تعیین سرنوشت فلسطینی‌ها پرداخت و بی‌عملی برخی بازیگران و نهادهای بین‌المللی و بی‌کیفرمانی رژیم اشغالگر را زمینه‌ساز تداوم جنایات این رژیم طی هفته‌های گذشته خواند.

در این نامه از دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی درخواست شد که گام‌های مؤثرتری در جهت توقف دائمی حملات رژیم اشغالگر به باریکه غزه، رفع کامل محاصره و پایان اشغال برداشته شود.

امیرعبداللهیان همچنین به دبیرکل اتحادیه آلبا نامه نوشت از مواضع او درباره فلسطین قدردانی کرد.

وزیر امور خارجه در نامه‌ به دبیرکل اتحادیه آلبا فلیکس پلاسنسیا از مواضع این سازمان منطقه‌ای در اتخاذ موضع‌گیری شفاف در زمینه توقف کشتار در غزه و ضرورت احترام به قوانین بین‌المللی و حقوق بشردوستانه بین‌المللی تقدیر کرد.

امیرعبداللهیان در این نامه با اشاره به بی‌عملی برخی نهادهای بین‌المللی و بی‌کیفرمانی رژیم اشغالگر که زمینه‌ساز تداوم جنایات این رژیم طی هفته‌های گذشته شده، از دبیرکل اتحادیه آلبا خواست که اقدامات مؤثرتری در راستای توقف جنایات ضد بشری رژیم صهیونیستی و کاهش رنج‌های مردمان بی‌پناه فلسطینی اتخاذ کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین به دبیرکل اتحادیه ملت‌های جنوب شرق آسیا (آ.سه‌.آن) کائو کیم هورن درباره تحولات فلسطین نامه نوشت.

امیرعبداللهیان در این نامه با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی طی هفته‌های گذشته از جمله در به شهادت رساندن بیش از ۱۵ هزار فلسطینی، تخریب زیرساخت‌های حیاتی و اماکن عمومی، استفاده از تسلیحات ممنوعه‌ و تهدید به کاربرد سلاح هسته‌ای علیه مردم غزه، بر مسؤولیت نهادهای بین‌المللی در بی‌کیفر نماندن رژیم اشغالگر تأکید کرد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از ابتدای تحولات اخیر در غزه و جنایات رژیم صهیونیستی در واکنش به عملیات طوفان الاقصی، دو بار به دبیرکل سازمان ملل درباره نسل‌کشی در غزه نامه نوشت. وی همچنین به وزیر خارجه واتیکان و کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل نیز در این باره نامه نوشت.

او در نامه به کمیسر عالی حقوق بشر خواستار اقدامات لازم برای توقف فوری حملات رژیم صهیونیستی به غزه و پاسخگو کردن حاکمان این رژیم به دلیل جنایت علیه بشریت و جنایت جنگی شده بود. وزیر امور خارجه همچنین اخیرا در نامه‌هایی به رئیس و دادستان دیوان بین‌المللی کیفری خواستار تسریع در رسیدگی به پرونده فلسطین و محاکمه جنایتکاران جنایات اخیر در غزه شد. او در این نامه‌ها به رئیس و دادستان دیوان بین‌المللی کیفری اعلام کرد که وزارت امور خارجه در راستای اجرای قانون مقابله با اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی علیه صلح و امنیت مصوب مجلس شورای اسلامی(اردیبهشت ۱۳۹۹) و همچنین در راستای حمایت از مردم مظلوم فلسطین و شهدا و مجروحان غزه به فعالیت‌های دیپلماتیک، بین‌المللی و حقوقی خود ادامه می‌دهد.