حقوق سربازان در مجلس افزایش یافت | آخرین وضعیت تغییرات قانون سربازی

ابوالفضل ابوترابی به مناسبت هفته مجلس در تبیین عملکرد مجلس شورای اسلامی در جمع فعالان فرهنگی و اجتماعی، گفت:در خصوص سئوالات باید بگویم اینکه من باید محلی رأی بیاورم، اما ملی فکر کنم درست نیست بنابراین از نظر من ما باید دو پارلمانی شویم و امور ملی را از محلی جدا کنیم، در غیر این صورت منطقی نیست که از من انتظار تامین آسفالت و تشک ورزشی را داشته باشند و من به فکر مسائل ملی باشم.

نماینده مردم نجف آباد و تیران و کرون در مجلس یازدهم ادامه داد: زمانی موضوع و قانون چک را دنبال کردم، برخی بیان کردند موضوع چک به تو چه ارتباطی دارد؟ تو باید موضوع آسفالت را پیگیری کنی. علی رغم اینکه قانون صراحت دارد که نماینده مجلس وارد امور اجرایی نشود، اما در حوزه های انتخابیه از نمایندگان چیزی جز این موضوع انتظار ندارد. از طرفی نماینده منع شده و در صورتی که به این موضوعات ورود کند، رد صلاحیت می شود، از سوی دیگر از وی انتظار این موضوع را دارند.

وی علت این موضوع را ناشی از این دانست که علی رغم اینکه در قانون اساسی به خوبی این موضوع دیده شده، اما در اجرا درست انجام نشده است، افزود: ما دوست داریم عملکردمان حزبی باشد، اما پاسخگویی مان حزبی نباشد. در حال حاضر سایر کشورها دو پارلمان دارند، اما در کشور ما این موضوع وجود ندارد.

وی درباره قانون سربازی مطرح کرد: در حال حاضر مصوبه مجلس درباره سربازی به شورای نگهبان رفته است و مشخص نیست که به قانون تبدیل می شود یا خیر. اما نکته مهم این است که آنچه وظیفه ما است، انجام شده، شما باید آنچه که مربوط به وظیفه و در حوزه ما است، از ما مطالبه کنید، پس از اینکه به شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام می رود ارتباطی به ما ندارد و در توان ما نیست.

ابوترابی با بیان اینکه 104 سال است که از قانون اجباری سربازی که توسط رضاخان وارد کشور شد، می گذرد، تصریح کرد: این قانون وارداتی بود و از کشورهای اروپایی وارد شد، در حال حاضر حدود 27 کشور دنیا سربازی اجباری دارند که سربازی در 7 کشور بیش از 2 سال و سایر آنها یک سال است.

وی با بیان اینکه دومین عامل تاخیر ازدواج آقایان، سربازی است، گفت: طرح اصلی ما مدل سرباز حرفه ای بود که این مدل ترکیبی است، اما باید به این نکته توجه کرد که موضوع سربازی را باید به تدریج حل کرد.

ابوترابی افزود: ما در برنامه هفتم توسعه تصویب کردیم که سربازی از 2 سال به میانگین 12 ماه کاهش یابد، البته این موضوع منوط به تایید شورای نگهبان و ایراد  نگرفتن مجمع تشخیص مصلحت است، آنچه وظیفه مجلس بود در برنامه هفتم انجام شد.

نماینده مردم نجف آباد و تیران و کرون در مجلس یازدهم با اشاره به اینکه در برنامه هفتم، مدت سربازی براساس مصوبه مجلس به صورت میانگین 12 ماه شد، در تشریح میانگین گفت: در حال حاضر 4 منطقه سربازی یعنی عملیاتی، مناطق خوش آب و هوا، مرزی و مناطق پرخطر عملیاتی وجود دارد که مدت سربازی به تناسب این مناطق کم یاد زیاد می شود، اما باید میانگین سربازی در این 4 منطقه 12 ماه شود. به طور مثال فردی که در منطقه خوش آب و هوا خدمت می کند 15 ماه و فردی که در منطقه عملیاتی به سر می برد، 7 ماه خدمت کند تا میانگین 12 ماه شود.

وی همچنین درباره موضوع سربازان غایب و فراری گفت: در حال حاضر 3 میلیون سرباز غایب و فراری در کشور داریم که تعداد آن از جمعیت برخی کشورهای دنیا نیز بیشتر است و بیشترین پرونده ها در دادگاه های نظامی مربوط به سربازان فراری است که برای رفع این مشکل مقرر شد سربازان غایب و فراری و افرادی که به سن سربازی رسیده اند (مانند افرادی که تا این سن مشغول به تحصیل بوده اند) و دارای دو فرزند هستند، از سربازی معاف شوند که با این کار به دنبال تشویق فرزند آوری بودیم.

نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه خرید سربازی مطرح نیست و منتفی است درباره حقوق سربازان بیان کرد: حقوق سربازان در مجلس افزایش بسیار خوبی داشت؛ حقوق سربازان مناطق مرزی عملیاتی به بیش از 9 میلیون تومان رسید، در واقع حقوق سربازان بین 4 تا 9 میلیون تومان شد.

ابوترابی یکی دیگر از مصوبات مهم مجلس را مربوط به بحث ابطال اسناد عادی دانست و بیان کرد: این مصوبه 5 بار بین شورای نگهبان و مجلس رفت و آمد کرد که در نهایت برای تعیین تکلیف به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شد.

وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص مسائل اسنادی اضافه کرد: فرآیند نهایی شدن این مصوبه مجلس در مجمع تشخیص در حال طی شدن است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم همچنین درباره عدم نظارت بر شوراها گفت: ما طرحی در این زمینه با 80 ماده داشتیم و تحولات اساسی در آن رخ داده، اما به نظر می رسد که در این مجلس فرصت رسیدگی به آن را نخواهیم داشت؛ در این طرح مقرر کردیم که شهردار با رأی مستقیم مردم انتخاب شود و فقط شوراها بر عملکرد آنها نظارت داشته باشند، چرا که براساس آسیب شناسی صورت گرفته یکی از آفات اصلی مربوط به طول عمر شهرداری ها که نزدیک به 2 سال است می شود و شهردار فرصت کافی برای اجرای برنامه های خود را ندارد.

سربازی

ابوترابی تصریح کرد: به نظر من باید سطح نمایندگی را استانی کنیم تا به سطح ملی نزدیک شود، از طرفی نیز باید کشور را به سمتی حرکت دهیم که دو پارلمانی شود، بدین معنی که درخصوص طرح های ملی، پارلمانی ملی ایجاد شده و درخصوص مشکلات حوزه های انتخابیه، پارلمان محلی ایجاد شود.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلاتی که نظام های تمرکزگرا دارند، بحث تورم بالا در این گونه نظام هاست، به ویژه در کشور ما با توجه به تعداد زیاد کارمندان و بازنشستگان، بیشتر اعتبارات در جامعه صرف هزینه های جاری می شود و برای کارهای عمرانی اعتباری نمی ماند که هزینه شود، لذا باید فکری در این خصوص کرد.