علی مطهری سرلیست اصلاح طلبان برای انتخابات ۱۴۰۲؟

هنگامه انتخابات مجلس دوازدهم از راه رسیده است، اما هنوز اصلاح‌طلبان تکلیف خود را برای نحوه حضور در میدان رقابت‌ها مشخص نکرده‌اند. از یک سوی برخی از چهره‌های این جریان، برای حضور در انتخابات تاکید می‌کنند و از سوی تیغ برنده ردصلاحیت‌ها آنچنان آن‌ها را دلسرد کرده که برخی از لیست ندادن و عدم حضور در انتخابات سخن می‌گویند.

حسن روحانی، رئیس جمهور پیشین، اما اعتقاد به حضور در پای صندوق‌های رأی دارد و اخیرا درباره دو انتخابات پیش رو گفته بود «اصلاح‌طلبان را باید راضی کنیم بیایند، آن وقت شاهد تحولی خواهیم بود.»

اصولگرایان دیگر نسخه‌ای برای ارائه ندارند

در همین رابطه، غلامعلی رجایی، فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به نزدیک شدن به انتخابات مجلس و برنامه اصلاح‌طلبان و اعتدالیون برای انتخابات گفت: انتخابات اسفندماه یک انتخابات ویژه است به این دلیل که مجلس فعلی یکی از ناکارآمدترین مجلس‌هاست. متاسفانه مجلس یازدهم مشکل اصلی کشور یعنی معیشت را نتوانسته حل بکند. این مجلس به دولتی رای اعتماد داده است که افراد کابینه آن زیر سطح متوسط هستند و نسخه‌ای برای حل مشکلات کشور ندارند. مقصر اصلی این ماجرا نیز مجلسی است که به این وزرا رای اعتماد داده است.

وی ادامه داد: نکته بعدی این است که مردم کشور خود را با کشور‌های اطراف خود مقایسه می‌کنند. وضعیت اقتصادی کشور‌های جنگ‌زده و بحران‌زده‌ای مانند افغانستان، بحرین، عراق، سوریه و ... از ایران بهتر است. این موضوع یک نمره منفی را متوجه انتخابات مجلس می‌کند. اگر بپذیریم قالب افرادی که به نمایندگان رای می‌دهند به فکر بهتر شدن وضعیت شهر خود هستند، زمانی که مشاهده کنند وضعیت شهر خود بهتر نشده، دیگر به این افراد رای نمی‌دهد.

این چهره اصلاح طلب با ذکر مثالی بیان کرد: زمانی که شما چندبار به یک پزشکی مراجع می‌کنید و نتیجه نمی‌گیرید، درباره مراجع دوباره به آن پزشک تصمیم دیگری خواهید گرفت. اما در انتخابات مجلس آینده اصولگرایان نسخه‌ی دیگری برای ارائه شدن وجود ندارد.

اصولگرایان می‌توانند ۱۵ تا ۲۰ درصد آرای خود را از طریق آرای سنتی و تکلیفی به دست بیاورند، اما باقی آرایی که حوزه‌ها را شلوغ کند پای صندوق نمی‌آیند.

دلخوشی اصلاح‌طلبان به چهره‌هایی مثل پزشکیان و مطهری بود

وی افزود: به تعبیر من مطب اصولگرایان خلوت خواهد شود و انتخابات کم فروغی را پیش روی خواهیم داشت. از سوی دیگر، نمی‌توان این موضوع را نادیده گرفت که اصلاح طلبان و اعتدالیون نامزد‌های خود را در انتخابات از دست دادند. باید انگیزه اصلاح طلبان و اعتدالیون بسیار بالا باشد که به نامزد‌های اصولگرا رای بدهند، دلخوشی اصلاح‌طلبان این بود که به چهره‌هایی، چون پزشکیان، مطهری، رحیمی جهان‌آبادی یا علیرضا بیگی که ماجرای شاسی‌بلند گیت را افشا کرد، رای بدهند که توسط هیأت اجرایی رد صلاحیت شدند.

رجایی گفت: این موضوع یک موج برگشتی ایجاد می‌کند و بنابر یک اطلاعیه اعلام نشده در انتخابات شرکت نمی‌کنند. اصلاح طلبان، تقریبا پای کار نخواهند آمد و اعتدالیون نزدیک به اصولگرایان در انتخابات شرکت خواهند کرد.

احتمالا فضای انتخابات را باز می‌کنند زیرا...

این چهره اصلاح طلب با اشاره به برخی احتمالات مبنی بر باز شدن فضا از سوی شورای نگهبان گفت: احتمال باز شدن فضای انتخابات را می‌دهم، چرا که اگر احساس کنند فضای انتخابات کم فروغ است، این کار را حتما انجام می‌دهند، ضمن اینکه دارند خطا می‌کنند. زمانی که لیست بسته شده و آرای تکلیفی به لیست‌ها رای می‌دهند، شانس نامزد‌های مستقل پایین می‌آید. اگر چهره‌هایی درشت‌تر از علی مطهری در انتخابات حضور پیدا کنند، در خطر رای نیاوردن قرار می‌گیرند. چرا که مردم عموما به لیست‌ها رای می‌دهند و چهره‌های مستقل توان رویارویی با لیست‌ها را ندارند.

 

اصلاح‌طلبان دوست داشتند سرلیست‌شان آقای مطهری باشد

وی افزود: آرای چهره‌های منفرد و مستقل نیز بالا نیست و عدد کمیت زیاد نیست. اصلاح‌طلبان دوست داشتند در لیست خودشان ۳۰ نفر از امثال آقای مطهری را داشته باشند و سرلیست آن آقای مطهری باشد، اما با توجه به ردصلاحیت‌ها این رقابت را نمی‌بینند و یک تحریم غیررسمی و غیراعلامی از طرف اعتدالیون و اصلاح طلبان در انتخابات وجود دارد.

نظر جبهه اصلاحات عدم حضور در انتخابات است

رجایی با اشاره به اظهارات اخیر روحانی مبنی بر راضی کردن اصلاح‌طلبان برای ارائه لیست در انتخابات گفت: آقای روحانی به تلاش‌های خود امیدوار است و علی القاعده باید مشورت با آقای خاتمی را مدنظر قرار بدهد؛ اما باید بپذیریم که آقای خاتمی هر چند تعیین کننده، اما یک رای بیشتر ندارد. جبهه اصلاحات بر اساس آرای اکثریت تصمیم می‌گیرد و تاجایی که بنده اطلاع دارم نظرشان مبنی بر عدم حضور در انتخابات است.

این چهره اصلاح‌طلب با اشاره به احتمال ائتلاف اعتدالیون و اصلاح طلبان گفت: این احتمال وجود ندارد.

علی مطهری سرلیست اصلاح طلبان برای انتخابات ۱۴۰۲؟

اصلاح‌طلبان بلاتکلیف هستند

همچنین، سید فاضل موسوی، عضو حزب کارگزاران، در تحلیلی از شرایط انتخاباتی فعلی، گفت: واقعیت این است که تعداد قابل توجهی از اصلاح‌طلبان در انتخابات ثبت‌نام نکردند و آنانی هم که ثبت‌نام کردند بلاتکلیف هستند. من بحث رد صلاحیت‌ها در هیئت اجرایی را خیلی جدی نمی‌گیرم، ولی در حال حاضر اصلاح‌طلبانی که رد صلاحیت شدند بلاتکلیف هستند.

پیشنهاد روحانی منطقی است اگر...

وی با اشاره به پیشنهاد حسن روحانی برای راضی کردن اصلاح‌طلبان برای ارائه لیست گفت: اگر پیشنهاد روحانی برای این باشد که صدای اصلاح‌طلبان شنیده شود، منطقی است چرا که کشور نیاز به عقلانیت، آرامش، همدلی، هم‌سویی، هم‌اندیشی و همراهی بیشتری دارد و باید برای آینده کشور سامان بیشتری به آن داد. اگر هم ما این کار را نکنیم، ۱۰ تا ۱۵ سال دیگر کشور به دست جوان‌ها می‌افتد و آن‌ها این کار را انجام خواهند داد. پس عاقلانه، منطقی و خداپسندانه‌ترین کار این است که ما صدا‌های دیگر را هم گوش کنیم.

فاضل موسوی ادامه داد: برخی از دوستان باید بدانند که با گوش دادن به حرف سایرین نباید ناراحت شوند؛ همه انسان، مخلوق خدا و ایرانی هستند و حقشان این است که افکاری که دارند شنیده شود و این ماجرا به نفع همه است و امیدوارم این صدا‌ها شنیده شود. عرب، بلوچ، فارس و ... درباره ایران با هم در توافق هستند و اگر صدایشان شنیده شود، تاریخ به نیکی ما را قضاوت خواهد کرد.

وی با اشاره به احتمال باز شدن فضای انتخابات گفت: با توجه به دیدگاه‌هایی که از شورای‌نگهبان می‌بینم این امکان وجود دارد و امیدوارم این اتفاق بیفتد.