افكار نيوز - بر اساس نظرسنجی دانشگاه مریلند که با همکاری شرکت زاگبی انجام شده نخستوزیر ترکیه، رهبر ونزوئلا، رییسجمهور ایران و رییسجمهور سوریه و دبیرکل حزبالله لبنان محبوبترین رهبران منطقه هستند.

به گزارش افکار به نقل از ایسنا، براساس این نظرسنجی که در کشورهای لبنان، مصر، عربستان، امارات، مراکش و اردن انجام شده میزان محبوبیت مردمی باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا کاهش یافته است.
طبق این نظرسنجی ۶۲ درصد از شرکت کنندگان نسبت به سیاست‌های اوباما دید منفی دارند در حالی که تنها ۲۰ درصد از شرکت کنندگان این سیاست‌ها را مثبت ارزیابی می‌کنند.
۲۰ درصد از شرکت کنندگان رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه را از میان رهبران جهان برگزیدند؛ ۱۳ درصد هوگو چاوز، رئیس جمهور ونزوئلا، ۱۲ درصد محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران را، ۹ درصد سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان و ۷ درصد بشار اسد، رئیس جمهور سوریه را به عنوان رهبران محبوب جهان برگزیدند.

۶۱ درصد از شرکت کنندگان در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چه مساله‌ای بیشتر از همه آنها را نسبت به سیاست‌های دولت آمریکا ناامید کرده است اظهار داشتند که درگیری‌های بین رژیم صهیونیستی و فلسطینی‌ها باعثاین مساله شده است.
۲۰ درصد هم مواضع دولت آمریکا را در قبال اسلام، مایه خشنودی خود خواندند.
۴۴ درصد نیز اعلام کردند که رژیم صهیونیستی ناتوان‌تر از آن است که نشان می‌دهد. ۴۱ درصد نیز اعلام کردند که این رژیم نقاط ضعف و قوت دارد و تنها ۱۲ درصد این رژیم را بسیار نیرومند خواندند.
یک سال پس از سخنرانی مهم باراک اوباما در قاهره مبنی بر ارتقای روابط آمریکا با جهان اسلام میزان حمایت اعراب از وی به طور چشمگیری کاهش یافته است.
به گزارش خبرگزاری رویترز، بر اساس نتایج این نظرسنجی اکثر مردم در کشورهای عرب نگاهی منفی به باراک اوباما و آمریکا دارند.
بر اساس نتایج " نظرسنجی عمومی عرب ۲۰۱۰ " که توسط اندیشکده موسسه بروکینگز مستقر در واشنگتن انتشار یافته ۶۲ درصد از افرادی که در این نظرسنجی شرکت کردند اوباما و آمریکا را مایوس کننده خواندند و تنها ۲۰ درصد از شرکت کنندگان نسبت به اوباما امیدوار بودند.
در نظرسنجی که در اوایل دوران ریاست جمهوری باراک اوباما انجام شد ۲۳ درصد از پاسخ دهندگان در شش کشور عربی نسبت به اوباما دید منفی داشتند در حالی که ۴۵ درصد نسبت به دولت او امیدوار بودند.

اوباما در ژانویه ۲۰۰۹ قدرت را در دست گرفت.
۶۳ درصد از شرکت کنندگان اعلام کردند سیاست‌های اوباما در قبال خاورمیانه باعثیاس و سرخوردگی آنهاست و تنها ۱۶ درصد به آن امیدواری نشان دادند.
نتایج این نظرسنجی هم چنین نشان داد افراد بیشتری در کشورهای عربی در سال جاری نسبت به سال گذشته امید خود را از اوباما و آمریکا قطع کرده‌اند.
نزدیک به ۶۱ درصد از چهار هزار شرکت کننده در این نظرسنجی از کشورهای مصر، اردن، لبنان، مراکش، عربستان سعودی و امارات متحده عربی اعلام کردند سیاست‌های اوباما در قبال مناقشه اسراییل - فلسطینیان آنها را ناامید کرده است.
بر اساس این نظرسنجی اکثر شرکت کنندگان معتقد بودند عراق دومین مساله ناامید کننده در سیاست‌های اوباما در قبال خاورمیانه است.
بیش از نیمی از افرادی که در این نظرسنجی شرکت کردند(۵۴ درصد) اظهار داشتند توافقنامه صلح میان رژیم صهیونیستی و فلسطینیان می‌تواند به ارتقای نگرش آنها نسبت به آمریکا تاثیر گذارد.
در نظرسنجی سال گذشته نیمی از پاسخ دهندگان اظهار داشتند خروج نیروهای آمریکایی از عراق اولین اقدامی است که آمریکا باید در خاورمیانه انجام دهد تا بتواند وجهه خود را در جهان عرب ارتقا بخشد.

پايان خبر/ب.