آمارها نشان میدهد مازوت سوزی داریم

معین الدین سعیدی در مورد نقش مازوت سوزی در آلودگی هوا ی کلانشهرها، گفت: دومینوی آلودگی هوا در شهرهای بزرگ به ویژه در فصول سرد سال تبدیل به کلاف سردرگمی شده که با اصطلاحاتی همچون پدیده وارونگی هوا مسئله را گنگ و مبهم کرده است، در میانه متهمانی همچون بنزین آلوده و خودروهای بی کیفیت و در نهایت مصرف گرایی شهروندان مازوت سوزی به فکر کسی هم خطور نمی کند، آن هم با اطلاعاتی که از وزارتخانه‌های مختلف در اختیار عموم رسانه‌ها قرار می‌دهند و با تیترهای ریز و درشت اعلام می‌کنند مازوت سوزی نداریم حتی به اندازه یک اپسیلن! چرا که مستندی در خصوص مصرف این آلاینده در تهران و یا سایر کلانشهرها ارائه نمی‌شود.

مازوت سوزی به دلیل بدهی دولت

نماینده مردم چابهار، نیکشهر، کنارک وقصرقند در مجلس با اشاره به بدهی سنگین وزارت نیرو به نیروگاه‌ها، افزود: بدهی وزارت نیرو به نیروگاه‌داران بخش خصوصی در سال‌های اخیر موجب شده، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در زمینه تولید برق جذابیت خود را از دست بدهد و با کاهش چشمگیری مواجه شود، در بخش صنایع از نوع بزرگ گرفته تا کوچک حتی هتل‌ها و مراکز تجاری به دلیل کاهش بخش درآمدی خود اقدام به تقلیل هزینه‌ها و تعدیل نیرو کرده و یا شروع به مازوت سوزی کرده‌اند.

 مازوت سوزی در قانون هوای پاک نادیده گرفته شد

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با انتقاد از بی توجهی سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مرتبط به اجرای قانون هوای پاک، یادآور شد: طبق قانون هوای پاک تا سال ۱۴۰۳ باید گوگرد ناشی از مصرف مازوت به حداقل میزان خود می‌رسد و نیروگاه‌ها ملزم به نصب فیلتر و سرمایه گذاری برای تهیه دستگاه‌های کنترل کننده میزان تولیدات آلاینده‌ها بودند.

دوگانگی اعتبارات بودجه‌ای در مازوت سوزی

نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه آمارها در طی سال‌های اخیر خبر از رشد تولید میزان دی اکسید گوگرد حاصل از سوخت مازوت را می‌دهد، گفت: در دهه‌های اخیر در کلانشهرهایی همچون تهران، اراک، اصفهان و….شاهد رشد آلاینده‌هایی همچون گوگرد بودیم که نشات گرفته از مازوت سوزی است، از طرفی در فصل بودجه بندی اعتبارات کلانی را برای حل معضل آلودگی هوا اختصاص داده می‌شود که بخشی از آن باید در راستای ممانعت از مازوت سوزی هزینه می‌شد.

معادله نامبهم مازوت سوزی

عضو کمیسیون کشاورزی در مجلس یازدهم با اشاره به صحبت‌های رئیس سازمان محیط زیست، تاکید کرد: سلاجقه رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در گفتگویی تاکید می‌کند «نمی‌توانم قول بدهم در زمستان مازوت‌سوزی نداشته باشیم» در صورتی که در سال‌های اخیر تاکنون، مسئله مازوت‎‌سوزی به‌ عنوان یکی از علل آلودگی مضاعف هوای تهران مطرح شد، اما صحت این موضوع مشخص نیست‌. برخی مسئولان حوزه سلامت این موضوع را تایید و برخی مدیران حوزه محیط زیست مازوت‌سوزی در تهران را رد می‌کنند.

آمارها نشان میدهد مازوت سوزی داریم1

 

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه مازوت سوزی به عنوان اتفاقی تکراری جلوه داده می‌شود، تصریح کرد: در تابستان با قطع مکرر برق روبرو بودیم که خساراتی به بار آورد و افت فشار ناشی از گاز را در زمستان با کمبود منابع گازی تجربه کردیم که همین اتفاقات بی تردید مسیری برای مازوت سوزی برای کشوری که سرشار از انرژی است را رقم زد