تحریم جدید آمریکا علیه ایران و چین و افغانستان

 دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشور افرادی را در سراسر جهان، شامل ایران، افغانستان و چین به این بهانه که آنها در نقض حقوق‌بشر مشارکت داشته‌اند، هدف تحریم‌های خود قرار داده است.

در این بیانیه آمده است که دولت آمریکا تحریم‌هایی را علیه ۲۰ نفر در ۹ کشور از جمله دو ایرانی، اعضای طالبان افغانستان و مقامات امنیتی چین اعمال کرده است.

همچنین در این بیانیه آمده است که دو مقام اطلاعاتی ایران - مجید دستجانی فراهانی و محمدمهدی خانپور اردستانی - را که به ادعای واشنگتن افرادی را برای انجام عملیات در ایالات متحده استخدام کرده‌اند، از جمله برای هدف قرار دادن مقامات فعلی و سابق دولت آمریکا تحریم کرد.

دولت انگلیس نیز شامگاه جمعه با انتشار یک بیانیه اعلام کرد که به همراه متحدان خود، شامل آمریکا و کانادا افرادی را در کشورهای مختلف، ازجمله ایران، سوریه، بلاروس و جنوب شرق آسیا که ناقض حقوق بشر می‌داند، هدف تحریم قرار داده است که شامل مسدود شدن دارایی‌های آنها و ممنوعیت سفر این افراد می‌شود.

در بخش مربوط به ایران در این بیانیه آمده است که ۵ نفر در قوه قضائیه، نیروی انتظامی و مترو تهران به دلیل آنچه دست داشتن در اعمال و اجرای قانون حجاب عنوان شده است، تحریم شده‌اند:

• حسن شهرستانی

• علی صالحی

• علیرضا ادیانی

• علی اکبر جاویدان

• مسعود درستی

این اولین باری نیست که دولت‌های غربی و آمریکا به بهانه‌های مختلفی همچون نقض حقوق‌بشر مقامات جمهوری اسلامی ایران را هدف تحریم‌های ناعادلانه خود قرار می‌دهند.