چرا کلیات لایحه بودجه در مجلس رای نیاورد؟

رحیم زارع ، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گوی تلفنی با بخش خبری ۱۴ در ارتباط با ایراد اصلی مجلس به کلیات لایحه بودجه اظهار کرد: مجلس علاوه بر نقاط قوتی که برای این لایحه مطرح کرده نقاط ضعفی  هم در صحن علنی توسط بعضی از همکاران عنوان شد.

 

وی ادامه داد: ابهام در برخی از نقاط بودجه بود که برخی از اطلاعات برای تحلیل مصارف عمومی در لایحه ارائه نشده بود. موضوع دیگر بحث ابهام در منابع و مصارف هدفمندی یارانه‌ها بود که تقریبا ۷۵۸ هزار میلیارد تومان در این بحث توسط دولت دیده شده بود و که تنها سر فصل‌های اعتبارات ذکر شده بود و کسری قابل ملاحظه در منابع هدفمندسازی یارانه‌ها در لایجه دولت مشخص نبود.

زارع افزود: به ویژه اقلام مصارف هدفمندی در سال آینده مانند یارانه نان و یارانه نقدی از یک طرف مورد نظر مجلس بود و کاهش منابع هدفمندی از جمله صادرات فرآورده‌های نفتی. نظر همکاران این بود که اخلالی در پرداخت مصارف وجود دارد که باید با بازنگری جدی مواجه شود.

وی ادامه داد: فقدان جهت گیری مشخص در حوزه انرژی موضوع دیگر مورد بحث در مجلس بود. در حال حاضر در بخش برق و گاز و فرآورده‌های نفتی کشور با مسئله جدی عدم تعادل تولید و مصرف مواجه هستیم و دیگری نیز تداوم درج ارقام خارج از سقف بودجه بود که در حوزه منابع و مصارف هدفمندسازی یارانه‌ها و اعتبارات مربوط به تقویت حوزه دفاعی تقریبا در سقف بودجه لحاظ نشده بودند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق گفت: یکی دیگر هم موضوع مالیات بر ارزش افزوده بود و دیگری نیز نسبت لایحه بودجه با برنامه هفتم که رابطه مصارف و اولویت‌های تقدیم با برنامه هفتم و میزان منابع اختصاص یافته برای اجرای تکالیف برنامه هفتم در لایحه مشخص نبود.

چرا کلیات لایحه بودجه در مجلس رای نیاورد؟

وی افزود: بحث دیگر هم تصویر غیردقیق در بودجه شرکت‌های دولتی بود که در لوایح بودجه سنواتی باید عنوان شود که در بودجه ۱۴۰۳ هم تداوم داشت.

زارع در انتها گفت:‌ محور‌ها و ملاحظاتی هم مانند عدم تخصیص منابع کافی برای پرداختن به تکالیف برنامه هفتم از منابع کافی به منظور سرمایه گذاری در سال  آینده و رشد محدود حقوق و مستمری کارکنان و بازنشستگان بود که دغددغه همکاران بود و به دلیل این دغدغه‌ها کلیات بودجه رای نیاورد.