مجلس کلیات لایحه بودجه را مجددا بررسی می‌کند

 محمدباقر قالیباف در مراسمی به مناسبت روز پژوهش در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: فکر می‌کنم امروز مجددا بودجه به مجلس تقدیم شود و فردا در صحن اعلام وصول می‌کنیم. کمیسیون تلفیق نیز امروز جلسات خود را برای بررسی مجدد کلیات تشکیل می‌دهد و فردا هم جلسه دارد.

وی ادامه داد: براین اساس مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه مجددا کلیات لایحه بودجه را در صحن بررسی خواهد کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان این‌که همواره به دنبال جوانگرایی است، گفت: جوانگرایی را به عنوان دین انقلاب به خودم همواره دنبال می‌کنم، چون وقتی ۱۸ ساله بودم پا به عرصه مدیریتی گذاشتم و این فرصتی بود که انقلاب به من داد هیچ وقت آن را فراموش نمی‌کنم و برای همین همواره تلاش کردم از جوان‌ها استفاده کنم.

وی ادامه داد: ما آن طور که باید و شاید از توان جوانان و زنان استفاده نکردیم. در حوزه مسائل اجتماعی هم آن طور که باید ندرخشیدیم حال این‌که اساس انقلاب اسلامی برخواسته از بطن مردم است.

در مواردی در حوزه مسائل اجتماعی لکنت زبان داشتیم

قالیباف همچنین اظهار کرد: در جا‌هایی در حوزه مسائل اجتماعی لکنت زبان داشتیم و در مواردی لکنت را برای جوانان و زنان فراهم نکردیم. ۳۰ سال است که می‌گویم اگر می‌خواهیم بگوییم که ما ایران دوست و وطن دوست واقعی هستیم و به دنبال ایران قوی بوده و دلداده به امام و رهبری و مردم و حزب‌اللهی هستیم قطعا باید کارآمدی دین در اداره جامعه را پیگیری کنیم که نتوانستیم در اینجا کارنامه قابل قبولی ارائه کنیم.

وی همچنین بیان کرد: در حوزه مدیریتی همواره تاکیدم بر این است که هر وقت احساس ناامیدی و خستگی داشتیم افتخارات خود را در مقیاس جهانی، منطقه‌ای، ملی و محلی دیده که در تمامی سطوح کار‌های افتخارآمیزی کردیم اگر هم غرور ما را فرا گرفت به این نگاه کنیم که چقدر کار بر روی زمین مانده و فرصت‌ها را از دست دادیم؛ این رویکرد باعث توازن، تعادل و انصاف ما در مدیریت می‌شود.

مجلس چهارشنبه کلیات لایحه بودجه را مجددا بررسی می‌کند

صندلی‌ها مواضع ما را در حرف زدن عوض نکند

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقدامات و عملکرد مرکز پژوهش‌ها گفت: هرچقدر زمان گذشت و من نوع کار مرکز را دیدم، اعتمادم بیشتر شد البته که یک لایه از مرکز تغییر کرد و در دولت حضور پیدا کردم همان زمان به آن‌ها گفتم که حرف‌هایی را که در مرکز می‌زدید به هر دلیلی در دولت تغییر ندهید و اگر هم تغییر دادید دلیلی برای وجدان خود داشته باشید نه این‌که محیط باعث تغییر موضع و نظر شما شود؛ نباید صندلی‌ها مواضع ما را در حرف زدن تغییر دهد. این دست موضع‌گیری‌ها زیاد است بخشی از آسیب‌هایی که باعث حل مسائل نمی‌شود ریشه در این اتفاقات دارد.

قالیباف ادامه داد: ما از ظرفیت مرکز پژوهش‌ها در زمان بررسی برنامه هفتم توسعه بودجه و حتی دستورات روز مجلس شورای اسلامی استفاده می‌کنیم، چون به کار آن‌ها ایمان داریم و این مسئولیت شما را بیشتر می‌کند.

رئیس مجلس با اشاره به مخالفت مجلس شورای اسلامی با کلیات لایحه بودجه تصریح کرد: شنبه جلسه‌ای در سطح رئیس جمهور و معاون اول درباره بودجه داشتیم که در آنجا آقای پرهیزکاری از مرکز پژوهش‌ها حضور پیدا کرد و به اظهارنظر درباره بودجه پرداخت.

قالیباف اضافه کرد: این‌ها روش‌هایی است که می‌تواند حکمرانی را درست کرده و مسیر را پیش ببریم. پس نباید اجازه دهیم سیاست و سیاست زدگی بر مسائل علمی و تخصصی سایه بیندازد. مجلس شورای اسلامی در دو وجه تصمیم سیاسی و تشخیص علمی است تصمیم سیاسی با نمایندگان و تشخیص علمی با مرکز پژوهش‌ها است که ترکیب آن دو مجلس شورای اسلامی را در ریل خود قرار می‌دهد و اینجاست که مجلس در راس امور قرار می‌گیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به لایحه برنامه هفتم توسعه اظهار کرد: برنامه هفتم توسعه متفاوت‌تر از شش برنامه گذشته است، ما در ماده ۱۱۸ برنامه هفتم توسعه راهبری ماهانه، فصلی و سالانه برنامه را تدوین کردیم تا برنامه هفتم مبتنی بر رویکرد راهبری کنترل شود.

بودجه منطبق با سیاست‌های برنامه هفتم نبود

وی بیان کرد: یکی از علت‌هایی که باعث رد شدن کلیات لایحه بودجه سال آینده در صحن شد، این بود که بودجه سال ۱۴۰۳ به عنوان اولین بودجه برنامه هفتم توسعه جهت‌گیری منطبق با سیاست‌های برنامه را نداشت این موضوع را به دولت هم گفتیم بحث ما مربوط به اعتبار و ردیف بودجه نبود بلکه تاکید ما بر جهت‌گیری بودجه بر مبنای برنامه هفتم است.

رئیس مجلس شورای اسلامی توضیح داد: در بودجه تکلیف دیون دولت به پیمانکاران آن هم بالغ بر ۱۰۰ همت مشخص نشده بود حال این‌که در برنامه هفتم توسعه جهت‌گیری آن تعیین شد، همچنین رابطه بین روابط مالی نفت و دولت و دیون دولت و شرکت‌های دولتی به بانک‌ها شفاف نبود؛ خدا ما را نیامرزد و نبخشد که اگر در این موارد رفتار سیاسی داشتیم و کار سیاسی کردیم. حرف ما این است که باید در جهت برنامه هفتم توسعه حرکت شود، این تکلیف شرعی است و محکم هم درباره آن می‌ایستیم.

قالیباف با اشاره به ماده ۱۱۸ برنامه هفتم توسعه تصریح کرد: راهبری برنامه هفتم توسعه مبتنی بر ماده ۱۱۸ با مسئولیت معاون اول و دبیری سازمان برنامه بودجه است که دو نفر نماینده مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر حضور دارند. مسیر راهبری مشخص بوده که مرکز پژوهش‌ها در این روند نقش بی‌نظیری داشته است.

وی خطاب به مرکز پژوهش‌ها اظهار کرد: باید حتما اولویت‌های مجلس دوازدهم و پیش نویس قوانین لازم برای مجلس دوازدهم تعیین شود این از موضوعات زیرساختی و اساسی مرکز پژوهش‌ها است که نباید لحظه‌ای درنگ شود و باید دغدغه‌مند باشیم. ما به دغدغه‌مندی نیاز داریم تا موضوعات حل شود؛ من بسیار ناراحت می‌شوم و حتی در مرز سکته می‌روم که وقتی در جلساتی حضور پیدا می‌کنم که پیش از این در ۳۰ سال گذشته مسئولیت آن کار با من بوده، ولی همچنان ادبیات و متن حرف‌ها همان چیزی است که ۳۰ سال قبل مطرح شده است، یعنی چند نسل تغییر کرده و همچنان حرف‌ها همان است و به همین دلیل هم مشکلات حل نمی‌شود البته که یا ما روش حل مساله را بلد نیستیم یا نمی‌خواهیم و یا هر چیز دیگری. ما در نوع حکمرانی و حل مسائل مشکل داریم.

نقش مرکز پژوهش‌ها بر حل مسائل کشور در حوزه قانون‌گذاری بی‌نظیر است

رئیس مجلس شورای اسلامی، مجلس یازدهم را مجلسی فعال توصیف کرد و گفت: ما با نقشه راه حرکت کردیم و در بسیاری از مسائل به خصوص در حوزه اقتصادی مبتنی بر این نقشه پیش رفتیم که نقش مرکز پژوهش‌ها در حل مسائل کشور در حوزه قانون‌گذاری و بعد رصد کردن اجرای قانون بی‌نظیر است. مرکز پژوهش‌ها باید به سمتی حرکت کند که جریان منابع کشور در جهت حل مشکلات مردم باشد ما باید به یک رفاه عمومی دست پیدا کنیم. بحث سرمایه گذاری و زیرساخت‌ها مهم است مرکز باید بین انتظارات و نیاز‌ها یک رابطه درست و متوازن در حوزه قانون‌گذاری و راهبری قانون پیدا کند.

وی با تاکید بر مردمی‌سازی گفت: در این راستا پذیرش اجتماعی بسیار مهم است باید واقعیات اجتماعی را مدنظر داشته باشیم. فلسفه نظام جمهوری اسلامی ایران آگاهی بخشی به مردم است در همه حوزه‌ها باید اولین کار آگاهی بخشی به مردم باشد تا مردم نسبت به حقوق خود مطلع باشند.

قالیباف توضیح داد: اگر جامعه‌ای حق خود را شناخت و آن را مطالبه کرد یک اتفاق بزرگ می‌افتد که این است که جامعه وظیفه خود را فهمیده و اجرا می‌کند اگر مردم حق خود را ندانند و مطالبه نکنند آن وقت وظیفه‌شان را هم پس می‌زنند در این شرایط اعتماد بین مردم و مسئولان شکل می‌گیرد؛ با شکل‌گیری اعتماد مشارکت معنادار می‌شود. مشارکت معنادار به معنای تورم تک‌رقمی، بزرگ شدن اقتصاد، سرمایه گذاری بیشتر و خانواده و جامعه قوی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که باید برای قانون نویسی از همان ابتدا ذینفعان قانون را دخیل کنیم، تصریح کرد: همان طور که اتاق بازرگانی، اصناف، تعاون و سایر بخش‌ها در مرکز پژوهش‌ها می‌آیند باید کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی هم حضور داشته باشند باید از همه ظرفیت‌های مردمی سازی استفاده کنیم و چهار عنصر شفاف سازی، هوشمند سازی، مردمی سازی و کارآمد سازی دنبال شود.