چرا اسرائیل نماینده یهودیان نیست؟

در تاریخ دین یهود، گروه‌های مختلفی دچار انحراف ایمانی شدند، اما صهیونیسم بدترین آنهاست. این بخشی از اظهارات حییم بریسکر خاخام ارشد یهودی در قرن گذشته است. بیش از ۲ ماه است که حملات رژیم صهیونیستی علیه غزه ادامه دارد و بیش از ۱۸ هزار فلسطینی که اغلب آنان زن و کودک بوده‌اند را به شهادت رسانده است.

صهیونیست‌ها با مترادف کردن صهیونیسم و یهودیت، هرگونه اقدام و انتقادی را برای توقف قتل‌عام غزه به رویکرد ضدیهودیت مرتبط می‌کنند، اقدامی که صدای یهودیان در اقصی نقاط جهان را درآورده است. در همین راستا یهودی‌های بسیاری از طیف‌های مختلف اجتماعی از چهره‌های آکادمیک گرفته تا مردم عادی همسو با جامعه جهانی خواستار توقف این جنایت به نام دین یهود شده‌اند.

ضرب‌وشتم یهودیان ضدجنگ در سرزمین‌های اشغالی

خبرگزاری آناتولی ترکیه گزارش داده، بسیاری از یهودیان ضدجنگ در سرزمین‌های اشغالی تحت شدیدترین فشار‌ها قرار دارند، ضرب‌وشتم شده و حتی به مرگ تهدید شده‌اند. آلون ایسان کوهن یهودی مدافع حقوق بشر، از جمله کسانی است که گفته تنها به‌دلیل محکوم کردن جنگ غزه نامه‌هایی با محتوای تهدید به مرگ، الفاظ رکیک و توهین‌های شخصی بسیار زننده دریافت کرده است.

جاناتان گابینوویچ شهروند یهودی ساکن سرزمین‌های اشغالی نیز که با برپایی تظاهرات در تل‌آویو به قتل‌عام فلسطینیان در غزه اعتراض کرده گفته بار‌ها مورد ضرب‌وشتم قرار گرفته است. دکتر میر باروچین، فعال یهودی ضدجنگ، نیز اخیرا به اتهام شورش و خیانت بازداشت و تحت بازجویی قرار گرفته است. العربی جدید نوشته، باروچین ۶۲ ساله را به دلیل انتشار پست‌های انتقادی در شبکه‌های اجتماعی ۴ روز در سلول انفرادی نگه داشتند.

ساکت کردن صدای یهودیان منتقد در آمریکا

البته یهودیان نه تنها در سرزمین‌های اشغالی که در آمریکا نیز تحت فشار هستند. در هفته دوم حملات غیرانسانی صهیونیست‌ها به نوار غزه، روزنامه گاردین گزارش داد که صد‌ها یهودی فقط در شهر واشنگتن به‌دلیل مخالفت با جنگ در غزه در یک روز بازداشت شده‌اند. در این گزارش آمده، معترضان یهودی بر این باورند که تل‌آویو با استفاده از ترس یهودی‌ها از وقوع یک نسل کشی دیگر، دست به یک نسل‌کشی زده‌اند. نومی کلین نویسنده و فعال اجتماعی یهود، در این‌باره می‌گوید: «اجازه نخواهیم داد که ترس‌های ما از یهودستیزی به این شکل دستکاری شود.»

چرا اسرائیل نماینده یهودیان نیست؟

صدای اعتراض یهودیان ایران علیه اسرائیل

به دنبال ادامه جنایت‌های رژیم اشغالگر صهیونیستی و کشتار هزار نفر از مردان، زنان و کودکان بی گناه غزه، یهودیان ایران در شهر‌های تهران، شیراز، یزد، کرمانشاه و کردستان نیز جنایات رژیم اشغالگر صهیونیستی را محکوم کردند. یهودیان ایرانی در تجمعات اعتراضی با در دست داشتن دست نوشته‌ها و پلاکارد‌هایی با مضامینی شامل «به نام یهودیت جنایت نکنید»، «حساب یهودیت از صهیونیسم جدا است»، «ماخواستار آتش‌بس فوری هستیم» و «ما هرگونه کشتار کودکان، زنان و افراد بی دفاع را محکوم می‌کنیم»، جنایات رژیم کودک کش اسراییل را محکوم کردند.

در بخشی از بیانیه یهودیان آمده است: حمایت دولت‌های استعماری از رژیم صهیونیستی ضمن مفتضح ساختن آن‌ها نزد ملت‌ها آن‌ها را نیز شریک جرم رژیم صهیونیستی ساخته و مسئولیت این جنایات و کشتار افراد بی‌دفاع را به عهده آن‌ها محول می‌سازد.»

اعتراض گروه‌های مختلف یهودی علیه صهیونیسم پس از جنگ غزه

با آغاز حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه، فیلم‌ها و تصاویری متعددی از تظاهرات‌های گسترده یهودیان در اقصی نقاط جهان منتشر شده است. گذشته از خاخام‌های یهودی که با وجود خشونت پلیس در سرزمین‌های اشغالی بار‌ها در اعتراض به کشتار فلسطینی‌ها دست به تظاهرات زدند، دانشجویان و اساتید دانشگاهی نیز در اسرائیل و کشور‌های اروپایی و آمریکایی همبستگی خود را با فلسطینی‌ها اعلام کرده و تاکید کرده‌اند که نمی‌خواهند این جنایت در تاریخ به نام دین یهود ثبت شود. در برخی از این فیلم‌ها، خانواده‌های یهودی نیز به همراه کودکانشان در تظاهرات‌های اعتراضی شرکت کرده‌اند. اعتراض‌ها چنان بالا گرفته که روزنامه عبری‎زبان جرزالم پست نوشته تل‌آویو با توجه به شرایط دشوار میدان جنگ در غزه و انزوای بین‌المللی‌اش آخرین چیزی که نیاز دارد جنگ با یهودیان است.

نقطه نظرات:

یعقوب واعظ خاخام عضو ارشد جنبش ناتوری کارتا

آنچه در فلسطین اتفاق می‌افتد ادامه جنایاتی است که از هفت دهه پیش، توسط صهیونیست‌ها آغاز شده است. مشکل وضع موجود صهیونیسم است. ما قبلا و پیش از تاسیس دولت صهیونیستی اسرائیل در کنار عرب‌ها، فلسطینیان و مسیحیان در آرامش زندگی می‌کردیم و خاورمیانه به‌ویژه کشور فلسطین یک منطقه آرام بود تا اینکه موجودیت منحوس و نفرین‌شده صهیونیسم ظاهر شد.

یونس حمامی‌لاله‌زار خاخام ارشد جامعه کلیمیان ایران

بیشترین مخالفت با صهیونیسم از سوی یهودیان انجام شده، چون صهیونیسم یک جریان سیاسی است که ضرورتاً همه پیروان آن یهودی هم نیستند. مسئله صهیونیسم در دین یهودیت همانند داعش در دین اسلام است. همانطور که داعش با قرائت‌های رادیکال و افراطی، خود را نماینده اصلی و تنها نماینده دین اسلام معرفی می‌کرد صهیونیسم نیز در دین یهود به مثابه داعش است. قرائت‌های این جریان ربطی به دین یهود ندارد.

نورمن فینکلشتین نویسنده یهودی

صهیونیست از هولوکاست به‌عنوان ابزاری برای توجیه رفتار نامشروع خود استفاده می‌کند. مطرح کردن هولوکاست در واقع نیرنگی است برای نامشروع جلوه‌دادن هرگونه انتقاد از یهودیان. با تضمین بی‌تقصیری کامل یهودیان، عقیده هولوکاست، اسرائیل و یهودیان آمریکایی را از سرزنش‌های مشروع، مصون می‌سازد. یهودیان سازمان‌یافته آمریکایی، از هولوکاستِ نازی‌ها، برای منحرف کردن انتقاد‌ها از اسرائیل بهره می‌گیرند و به وسیله آن سیاست‌های غیراخلاقی و غیرقابل دفاع آن را توجیه می‌کنند.

میر هیرش خاخام یهودی در بیت‌المقدس

به‌عنوان بخشی از جامعه بزرگ یهودیان ضد صهیونیسم ضمن اعلام همبستگی با برادران فلسطینی‌مان که سال تحت محاصره و ظلم خشونت‌بار صهیونیست‌ها زندگی کرده‌اند، قویا خواستار رفع فوری محاصره نوار غزه هستیم. ما همچنین از جامعه جهانی می‌خواهیم که سریعا برای توقف فاجعه انسانی که در غزه در حال روی دادن است مداخله کند. ما بار‌ها اعلام کرده‌ایم که اسرائیل حق ندارد در فلسطین باشد و اشغالگر هستند.

برانت روزن خاخام یهودی ساکن لس آنجلس

این روز‌ها یهودیان شاهد یکی از مهمترین لحظات اخلاقی هستند که ممکن است در طول زندگی خود تجربه کرده باشند. تاریخ درباره ما قضاوت خواهد کرد. نسل آینده خواهد پرسید که آیا ما عمل کردیم، یا در حالی که نسل‌کشی به نام یهودیت انجا می‌شود دست روی دست گذاشتیم. به من خائن می‌گویند و بار‌ها مورد توهین قرار گرفته‌ام، اما نمی‌توانیم و نباید ساکت باشیم چرا که آیندگان درباره این سکوت از ما خواهند پرسید.

آمیرا هاس روزنامه‌نگار یهودی

اسرائیل از مولفه‌های تاریخی هولوکاست برای توجیه همه اقدامات نامشروع خود علیه فلسطینیان بهره می‌گیرد. صهیونیست‌ها با تبعیض درونی بر اساس ملیت به صورت نظام‌مند، فلسطینیان را از سرزمین‌هایشان تبعید می‌کند و حق آن‌ها را به عنوان یک ملت نادیده می‌گیرند و فرصت‌های آنان را برای داشتن یک آینده انسانی از بین می‌برد. اسرائیل کشتار یهودیان اروپایی را به یک دارایی ارزشمند تبدیل کرده است. اقوام مقتول ما فهرست شده‌اند تا تل‌آویو را قادر سازد هیچ توجهی به تصمیم‌های بین‌المللی علیه اشغالگری نکند.