مخالفت دیوید کامرون با «تروریستی» خواندن سپاه پاسداران

«دیوید کامرون»، وزیر خارجه کنونی و نخست‌وزیر سابق انگلیس در گفت‌وگو با روزنامه تلگراف گفت که با درخواست برخی نمایندگان محافظه‌کار مجلس عوام این کشور برای اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌عنوان یک نهاد «تروریستی» موافق نیست.

گرچه این مقام انگلیسی با «تروریستی» خواندن سپاه پاسداران مخالفت کرد، اما در ادامه اظهاراتش از تحریم همه‌جانبه این نهاد حمایت کرد.

او به خبرنگار روزنامه انگلیسی گفت: ما سپاه پاسداران را به‌ تمامی تحریم کرده‌ایم. به‌تازگی یک رویکرد جدید وضع کردیم تا بتوانیم اعضای سپاه را هم به‌صورت فردی تحریم کنیم. اقدام مورد بحث شما (پیرامون تروریستی خواندن سپاه) چیزی است که نه نهادهای اطلاعاتی خواستارش هستند و نه پلیس انگلیس. پس فکر می‌کنم که موضع (کنونی) ما درست است.

مخالفت دیوید کامرون با «تروریستی» خواندن سپاه پاسداران

این مقام انگلیسی همچنین ایران را به مداخله در امور منطقه متهم کرد و مدعی شد که کشورمان در حمله هفتم اکتبر حماس و عملیات طوفان الاقصی نقش مستقیم داشته است؛ عملیاتی که مقامات ایرانی بارها ضمن ابراز حمایت از آن، نقش داشتن در طرح‌ریزی یا اجرای آن را رد کرده‌اند.

ایران در منطقه و جهان، نفوذ مخرب دارد!

کامرون در ادامه حملات یمن به کشتی‌هایی با مقصد فلسطین اشغالی را هم از چشم تهران دید و مدعی شد: ایران در منطقه و جهان، نفوذ مخرب دارد و هیچ شکی در این نیست. حوثی‌ها (انصارالله)، حزب‌الله، گروه‌های مرتبط با ایران در عراق که به پایگاه‌ها و نیروهای آمریکایی و انگلیسی حمله کرده‌اند؛ و البته حماس!

به گفته وزیر خارجه انگلیس، غرب باید این پیغام را به تهران مخابره کند که «این اقدامات تنش‌زا را تحمل» نخواهد کرد. او در ادامه گفت «بلوک قدرت غرب باید یک نیروی بازدارندگی قدرتمند در برابر ایران شکل دهند».

او در ادامه ادعاهای بی‌اساس خود گفت: سطح خطر و ناامنی در جهان نسبت به سال‌های گذشته به میزان بسیار بالایی رسیده و ایران بخشی از این تصویر است.

از غذا، دارو، آب و سرپناه نمی‌شود استفاده نظامی کرد

کامرون که کشورش از حامیان رژیم صهیونیستی بوده است، در ادامه مصاحبه و با تأکید بر لزوم افزایش کمک‌های بشردوستانه برای غزه گفت: غذا، دارو، آب، سرپناه؛ از این‌ها که نمی‌شود استفاده نظامی کرد، پس باید هر مقدار که می‌شود از این اقلام (به غزه) ارسال کرد.

با این وجود، او اظهار کرد که نگرانی رژیم صهیونیستی را مبنی بر احتمال استفاده حماس از کمک‌های بشردوستانه برای اهداف نظامی، درک می‌کند، اما تصریح کرد: اسرائیل می‌خواهد مطمئن شود (کمک‌ها ماهیت بشردوستانه دارند)؛ اما در همین چهارچوب هم باید کمک‌های بیشتری ارسال شود.

این دیپلمات ارشد انگلیسی بر آنچه آن را «حق اسرائیل برای وجود، دفاع و مقابله با حماس» خواند، تأکید کرد، اما در ادامه گفت: این بدین معنا نیست که نمی‌شود درباره کمک‌های بشردوستانه یا رعایت حقوق بین‌المللی بشردوستانه مداخله کرد.

با این وجود، کامرون گفت که در تصوری که انگلیس از آتش‌بس پایدار دارد، جنبش مقاومت فلسطین هیچ جایی ندارد و باید از بین برود. او گفت که بحث درباره راهکار دو دولتی تنها زمانی ممکن است که منطقه به یک آتش‌بس بدون حضور حماس دست یافته باشد.

انبارهایی که در پی ارسال سلاح به اوکراین خالی شده باید پر شود

دیوید کامرون در ادامه گفت‌وگوی خود با روزنامه تلگراف بر «تهدید حمله روسیه به اوکراین بر امنیت جهانی» تأکید کرد و یادآور شد که انگلیس در ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ بیش از ۲ میلیارد پوند به اوکراین کمک کرده است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این کمک‌ها در سال آینده حفظ می‌شود، گفت: بله، فکر می‌کنم حتی می‌توانیم افزایش دهیم. ما همچنین در حال بررسی این هستیم که چه کمک‌هایی را می‌توانیم به‌صورت چند ساله ارائه کنیم.

او در ادامه گفت که شرکت‌های تسلیحاتی انگلیسی باید تولید تسلیحات و تجهیزات نظامی را افزایش دهند تا انبارهای انگلیس که در نتیجه ارسال سلاح به اوکراین خالی شده، دوباره پر شود. کامرون ادامه داد: ما باید افزایش انبارهای تسلیحاتی خود را هم برای اوکراینی‌ها و هم برای خودمان - در جهان پر خطر امروز - مفید ببینیم.