مناظره شریعتمداری و هاشمی درباره انتخابات در برنامه زنده تلویزیونی

  حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان و محسن هاشمی رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در برنامه تلویزیونی گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه خبر سیما، با عنوان الزامات رقابت واقعی در انتخابات حضوز یافتند.

براساس این گزارش، محسن هاشمی در ابتدای برنامه با اشاره به الزامات رقابت واقعی در انتخابات، گفت: در فرمایشات مقام معظم رهبری، همگان برایشان روشن شده است که کشور احتیاج به یک انتخابات رقابتی و با مشارکت بالا دارد. مطمئناً یک مجلس متکثر و ملی کارآمد می‌تواند خیلی از مشکلات را حل کند.  

محسن هاشمی: باید حرکت جدی صورت بگیرد که دوباره انتخابات پرشوری داشته باشیم

رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ادامه داد: رهبر انقلاب در سال ۹۲ شعار سال را با عنوان حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی  نامگذاری کردند. سال ۹۱ آخرین سال دولتِ آقای احمدی‌نژاد بود، قیمت ارز هم رو به افزایش و تورم مشکلات زیادی را برای مردم ایجاد کرده بود و تورم از ۴۰ درصد گذشته بود، در نتیجه آن حماسه اقتصادی نتوانست شکل بگیرد؛ بعد از این حرکت در انتخابات‌های بعدی اثر این حرکت پدیدار بود، اما این روند در انتخابات ۹۸ به بعد ادامه پیدا نکرد.

هاشمی‌رفسنجانی تأکید کرد: الآن هم نیاز داریم انتخابات پرشور مثل آن موقع داشته باشیم، اما متأسفانه پدرم حضور ندارد، اما باید برای انتخابات یک‌ حرکت جدی انجام شود.

 

محسن هاشمی: طرفداران آقای مصباح انتخابات را زینتی می‌دانند/ شریعتمداری: تا جایی که یادم است تنها کسی که چنین نظری داشت مرحوم هاشمی بود.

محسن هاشمی همچنین تصریح کرد: به نظرم مخاطب رهبر انقلاب دارند آن‌هایی هستند که نگاه‌شان نسبت به مقبولیت، انتخابات زینتی است؛ رهبر انقلاب می‌فرمایند، اهمیت انتخابات برای کشور به قدری زیاد است که همه باید تلاش کنیم مشارکت در انتخابات را افزایش دهیم.

وی در بیان مصادیق چنین نگاهی، اظهار کرد: مثل تفکراتی مانند آقای مصباح یزدی و یا کسانیکه طرفدارانشان هستند، مثل پایداری‌ها.

شریعتمداری نیز در پاسخ به هاشمی‌رفسنجانی، گفت: معتقدم باید برای عرایضمان سند بیاوریم، همین طور نمی‌شود سخن گفت، مثلا درباره آقای مصباح می‌گویند، چنین چیزی از ایشان خبر نداریم، ذهن‌خوانی نمی‌شود کرد، با توجه به اینکه ما در میان خبرها هستیم، در مورد مقبولیت، تا جایی که خاطر دارم تنها کسی که چنین نظری داشت، آقای هاشمی‌رفسنجانی بود، تنها کسی که این نظر را داشتند ما انتخابات را ولو با حداقلی انجام دهیم تا کارمان پیش رود، آقای هاشمی‌رفسنجانی بودند و برای آن سند وجود دارد، اما دیگران را من ندیدم که چنین نظری داشته باشند.

 هاشمی: در بررسی صلاحیت‌ها وقتی کسی صلاحیتش احراز نمی‌شود، موضوع باید به مردم سپرده شود/ شریعتمداری: در کجای دنیا چنین کاری می‌کنند؟

محسن هاشمی همچنین درباره بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات اسفند ماه نیز، گفت: دست اندرکارانی که الآن دارند انتخابات را مدیریت می‌کنند، نحوه‌ای است که در هیأت‌های اجرایی این همه آدم را عدم احراز زده‌اند، در صورتی که عدم احراز، ردصلاحیت نیست، وقتی کسی عدم احراز شده، باید به مردم واگذار کنند.

وی افزود: مردم باید تشخیص دهند، روشی که در دولت و هیأت های اجرایی که دولت چیدمان کرده اینگونه است که مشخص است به سمت مشروعیت پیش نمی‌روند، هنوز نتواسته‌اند برای مردم فضایی ایجاد کنند که نشان دهند نظام به سمت مشروعیت از طریق انتخابات پیش می‌رود.

همچنین حسین شریعتمداری نیز در پاسخ به هاشمی، گفت: گفتند که عدم احراز را باید به مردم واگذار کنیم، کجای دنیا چنین کاری می‌کنند؟ ظاهر این سخن مردمسالارانه است، اما واقعیت آن، مردم دوستی نیست، در همه جای دنیا کاندیداها را طبق قانون مورد بررسی صلاحیت قرار می‌دهند، مانند فرانسه، انگلیس، آلمان قانون دادگاه قانون اساسی دارند.

شریعتمداری : وضع انتخابات شوراهای شهر که بدون نظارت استصوابی برگزار می‌شود را ببینید

در ادامه شریعتمداری خطاب به محسن هاشمی که موضوع نظارت بر انتخابات شوراهای شهر را مطرح کرد، گفت: مثلا در همین انتخابات شورای شهر، نظارت استصوابی نبود، دور اول شورای شهر، همه از اصلاح‌طلبان بودند، به قدری تخلف شد و وضع خراب بود، خودتان آن را منحل کردید، در شورای شهرهای اخیر، بعضی از شوراهای شهر طبق آمار، تقلب و سوءاستفاده شده است، در یکی از شهرها کل شورای شهر را زندانی کردند.

محسن هاشمی: افراطی‌ها و تفریطی‌ها دوست ندارند انتخابات پرشور شود

رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی به برخی جریانات و گروه‌ها در کشور اشاره کرد که دیدگاه‌های متفاوتی نسبت به مقبولیت جمهوری اسلامی در گروی انتخابات دارند و گفت: گروه اول جریان افراطی هستند، این گروه در زمانی که مشارکت بالاست و می‌دانند رأی نمی‌آورند، دوست دارند انتخابات کم رونق باشد و هر کاری می‌کنند که این اتفاق بیافتد، برای همین مقام معظم رهبری نگران هستند، چون ایشان در ابتدای سال این موضوع را مطرح کردند، اما دیدند دست‌اندرکاران انتخابات هیچ فعالیتی برای پرشور کردن انتخابات نداشتند و دوباره این سخنان را تکرار کردند.

وی افزود: گروه دوم، معتدلین و بخشی از اصلاح‌طلبان معتدل و میانه‌روهایی هستند که خواهان انتخابات پرشور هستند، زیرا می‌دانند در انتخابات پرشور برنده می‌شوند، اما با نظارت استصوابی که در کشور حاکم است، با برخی حرکت‌ها، الآن حوصله گدایی صلاحیت ندارند، همین باعث می‌شود که انتخابات پرشور نشود، بنابراین اگر بخواهیم انتخابات پرشور شود، باید کاری کنیم که شورای نگهبان اینگونه عمل نکند.

هاشمی تصریح کرد: گروه تفریطی هم هستند که اصلا رأی نمی‌دهند و به دنبال براندازی هستند و می‌خواهند انتخابات پرشور نشود که نظام جمهوری اسلامی از مشروعیت بیافتد.