احتمالا روسیه در آینده بیشتر به ایران متمایل می‌شود

 حسن هانی زاده کارشناس مسائل روابط بین الملل درباره موضع روسیه در نشست مراکش گفت: در جریان نشست مراکش روسیه موضع گیری غیر دوستانه‌ای درباره جزایر سه گانه ایرانی داشت، اما هرگونه شتاب زدگی و قضاوت‌های شتاب زده می‌تواند مناسبات تهران و مسکو را تحت تاثیر قرار دهد. به هرحال روسیه دارای سیاست‌های مستقل است و یکی از کشور‌های هم پیمان و قدرتمند ایران محسوب می‌شود؛ در حوزه‌های امنیتی، سیاسی، اقتصادی و نظامی طبعا دارای دیدگاه‌های متفاوتی است.

وی ادامه داد: اقدام اخیر روسیه در جانب داری از کشور‌های عربی درباره جزایر سه گانه ایرانی یک موضع گیری شتاب زده بود و نباید مناسبات خود را فدای کشور‌های شکننده عربی کند و حاکمیت ایران بر این جزایر ایرانی را نقض کند؛ به هرحال باید فرصت بیشتری به روسیه داد تا رفتار خود را تعدیل کند و سیاست کاملا شفافی درباره مسائل ایران اتخاذ کند.

هانی زاده افزود: به نظر می‌رسد که رسانه‌ها، شخصیت‌ها و جریان‌های سیاسی در داخل ایران نباید به سرعت درباره اقدام اخیر روسیه واکنش نشان دهند و انتظار داریم روسیه نیز توضیحاتی درباره موضع‌گیری‌های غیردوستانه خود در مواجهه با ایران داشته باشد تا روابط تهران و مسکو مسیر عادی خود را در این زمینه طی کند.  

احتمالا روسیه در آینده بیشتر به ایران متمایل می‌شود

کارشناس مسائل روابط بین الملل تاکید کرد: الان شرایط به گونه‌ای است که حساسیت‌ها افزایش داشته و جریان‌های مختلف سیاسی در تلاشند تا از هر ابزاری برای فشار به دولت سیزدهم استفاده کنند، اما به هر حال در گذشته هم چین موضع گیری غیر دوستانه‌ای داشت و در نهایت چین تلاش کرد تا توافق نامه بین ایران و عربستان را درپکن عملیاتی کند و احتمال میرود که روسیه هم در آینده سیاست خاصی را در برابر ایران اتخاذ کرده و بیشتر به ایران متمایل شود.

وی با اشاره به انتقادات صورت گرفته، در پایان بیان کرد:  در هر حال انتقاد حق طبیعی همه جریان‌های سیاسی است و ایران به عنوان یک کشور دموکراتیک این آزادی را دارد که هر کسی یک مساله را مورد نقد قرار دهد، اما این نقد باید منصفانه باشد و در چهارچوب منافع ملی ایران باشد نه اینکه سیاسی و جناحی باشد.