آلودگی هوا مردم را آزار می دهد/ قوه قضائیه ترک فعل مسوولان در اجرای قانون هوای پاک را پیگیری کند

احد آزادی‌خواه ، عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با افکارنیوز بااشاره به یکی از مشکلات فعلی اجتماعی در پایتخت که آلودگی هوا ست بیان کرد: آلودگی هوا طوری است که مردم را آزار می‌دهد و شرایط طوری است که دانش آموزان از این قضیه بهت زده شده‌اند!

وی افزود: سازمان هواشناسی آنچنان گفت سال و پاییزی پر از باران در پیش داریم که همگی ذوق زده شدند اما پاییز گذشت و هیچ خبری از باران آنچنانی نبود. متاسفانه عدم بارش نیز مزید بر علت آلودگی است.

آزادیخواه گفت: متغیرهای مختلفی باعث شدند با این مشکل جدی مواجه شویم. یکی از آن‌ها ترک فعلی است که مسئولان دستگاه‌های اجرایی دارند. برابر با ماده ۲۳۴ که مجلس شورای اسلامی نسبت به قانون هوای پاک تصویب کرد در این ماده حدود ۲۰۰ تکلیف به عهده دستگاه‌های اجرایی گذاشته شده بود.

این عضو کمیسیون کشاورزی با بیان اینکه اجرای این ماده و قانون هوای پاک تقریباً کمتر از ۱۵ درصد اعلام شد، اظهارداشت که این مقدار فاجعه است. اگرچه ممکن است دستگاه‌های اجرایی بی‌پولی و عدم وجود اعتبار لازم را بهانه عدم اجرای وظایف کنند اما به هر حال تکالیفی که قانون به عهده آن‌ها گذاشته اجرایی نشده است.

او تاکید کرد: رئیس جمهور نیز اخیراً به صورت رسمی اعلام کرد که مبنا برای ما قانون است و سلایق افراد ملاک نیست. لذا قانون هوای پاک نیز قانون است. امروز شهرداری تهران باید پاسخ دهد تا مشخص شود که چند درصد از این قانون را اجرایی کرده است.

آزادیخواه با بیان اینکه مسئولان باید پاسخ دهند که در حوزه سوخت یورو ۵ و ۶ چه اقداماتی را انجام داده‌اند؟ گفت: همچنین باید بگویند برای ناوگان‌ها، ‌کاتالیزورها و اصلاح پمپ بنزین‌ها چه اقداماتی صورت گرفته است؟ وزارت نفت نیز باید پاسخگو باشد که در اجرای این قانون چه کارهایی انجام داده‌ است؟

آلودگی هوا مردم را آزار می دهد/ قوه قضائیه ترک فعل مسوولان در اجرای قانون هوای پاک را پیگیری کند

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس عنوان کرد: ازطرفی مشکلات بسیار جدی درحوزه صنعت داریم. وزارت صمت باید توجه داشته باشد و تاکید کند دستگاه‌ها و واحدهایی که آلایندگی هوا دارند و تا ۳۰ کیلومتری شعاع شهر تهران هستند باید تعطیل شوند. از همه مهم‌تر اینکه امروزه شنیده می‌شود برخی از واحدهای نیروگاهی از سوخت مازوت استفاده می‌کنند.

*هوای خفه‌کننده تهران هیچ توجیحی برای مازوت‌سوزی باقی نگذاشته است

او ضمن تاکید بر اینکه مازوت سوزی یک پدیده نگران کننده است، اظهارداشت: وزارت نیرو باید این مسئله را تعیین تکلیف کند و اجازه ندهد در شعاع ۳۰ کیلومتری کلانشهر تهران مازوت سوزی اتفاق بیفتد. ما منتظر هستیم وزارت نیرو این مسئله را بررسی کند و پاسخ دهد و رسماً اعلام کند که جوازی برای مازوت سوزی نداده است و هم ما و هم مردم تهران را خوشحال کند. هوای خفه‌کننده که اکنون در تهران وجود دارد هیچ توجیهی برای مسئولان باقی نگذاشته است.

آزادیخواه ادامه داد: اگر واقعاً چنین چیزی باشد نکته این است که وزارت نیرو نمی‌تواند انرژی تجدید پذیر جایگزین و تامین کند چرا که به دلیل این حجم از خلا امکان چنین اقدامی وجود ندارد در وهله دوم این وزارت نفت است که باید جلوی مازوت سوزی را بگیرد.

وی افزود: در واقع وزارت نفت باید این تخلف را پیگیری و سوخت پاک نیروگاه‌ها را تامین کند. طبق آیین نامه مجلس، قوه قضاییه باید ورود جدی به این مسئله داشته باشد و این مشکل را تعیین تکلیف کند.

نماینده مردم ملایر در مجلس در انتها خاطرنشان کرد: اعمال ماده ۲۳۴ مجلس به معنای این است که باید ترک فعل پیگیری شود بنابراین قوه قضاییه باید طبق این ماده، ترک فعل مسئولان را پیگیری و امورات آن‌ها را بررسی کند. این اکنون مطالبه جدی مردم تهران است و باید الزاماً اتفاق بیفتد.