توضیحات وزیر صمت درمورد واردات خودرو

 عباس علی آبادی روز سه شنبه در جریان سوال جلال رشیدی کوچی نماینده مردم مرودشت در مجلس اظهار داشت: بنده از زمانی که زمام امور در وزارت صمت را در دست گرفته ام، ۶ موضوع را مورد پیگیری قرار داده ام.

وی با بیان اینکه توجه به رشد تولید که نتایج خوبی را در پی داشته است، افزود: این موارد شامل اصلاح ناترازی انرژی، تمرکز بر توسعه تجارت خارجی، مدیریت و کنترل بازار با مدل جدید، ایجاد زیست بوم جدید صنعت دانش بنیان از طریق طراحی رویداد صنعت دانش بنیان صادرات محور، تمرکز بر افزایش کیفیت کاهش ارزبری و ارزآوری از طریق شاخص گذاری نظام ارزیابی عملکرد است.

وزیر صمت با اشاره به اینکه به طور قطع ایران اسلامی را باید صنعتی کنیم و بدون شک تولید تنها راه پیشرفت کشور است، اظهار داشت: سال های متمادی است که رهبر معظم انقلاب برای تعیین شعار هر سال مفهوم و یا کلمه تولید را عمدا مطرح می کنند.

علی آبادی افزود: در کنار تولید، صادرات و واردات هوشمندانه نیز بازار را تنظیم می کند، تولید را رونق می بخشد، فناوری را ارتقا و رقابت سالم را شکل می دهد؛ اما رقابتی درست نه اینکه واردات بی رویه باشد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: تولید کننده ایرانی باید بداند که مورد حمایت است و از دست قاچاقچیان در امان است. 

علی آبادی اظهار داشت: البته کالای تولید شده نیز باید با کیفیت و با قیمت ارزان به دست مصرف کننده برسد و در مجموع با حمایتی که می شود متناسب با شرایط روز توان حضور در عرصه های بین المللی را نیز داشته باشد.

وی افزود: برای رسیدن به چنین جایگاهی باید تولید، رونق داشته باشد، اگر تولید سودده نباشد در این بخش تشکیل سرمایه شکل نمی گیرد و سرمایه ها به سمت دلال بازی، سفته بازی و واسطه گری می رود چرا که در تولید هم ریسک های فراوانی وجود دارد و هم سود کم نصیب شان می شود. لذا نه فقط باید واردات منطقی باشد بلکه همزمان تولید را نیز باید مورد حمایت قرار دهیم.

صادرات و واردات هوشمندانه بازار خودرو را تنظیم می‌کند

اگر شرایط را برای تولیدکننده سخت کنیم از این پس شرکت‌ها مهاجرت می‌کنند

وزیر صمت خاطرنشان کرد: اگر کسری برق، گاز و آب را به تولید تحمیل کنیم، ارز مورد نیاز و حتی ارز حاصل از صادرات را ندهیم و تأمین سرمایه در گردش و سرمایه ثابت را برای تولیدکننده سخت کرده و قیمت تولیدات را دستوری کنیم یقین داشته باشید نه تنها افراد بلکه از این پس شرکت‌ها هم مهاجرت خواهند کرد.

علی آبادی اظهار داشت: ایران اسلامی امروز افتخارآمیزترین مصنوع بشر را می سازد، ما توربین گاز با کیفیت را با قیمت خوب و رقابتی به جهان صادر کردیم حال چرا نباید خودروی خوب و با کیفیت تولید کنیم و به فروش برسانیم.

وی افزود: تعریف ۱۴ پروژه پیشران و تحول آفرین در دستور کار وزارت صمت قرار گرفته است که منجر به تغییر ریل و شکل دهی زمین بازی جدید در بخش هایی چون خودروی برقی، موتور هواپیما و موتور کشتی می شود.

وزیر صمت با اشاره به اینکه از ابتدای امسال تا پایان آذرماه ۹۹۰ هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شده و اکنون در تولید خودرو  از مرز یک میلیون دستگاه گذشته ایم، خاطرنشان کرد: در مدت یاد شده ۱۲۱ هزار خودرو وانت در کشور تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال از ۶ درصد رشد برخوردار است.

علی آبادی افزود: تولید ۲۸ هزار دستگاه انواع خودرو سنگین اعم از کامیونت و کشنده و رشد ۲۱ درصد تولید در این حوزه از دیگر آمار قابل ذکر است. همچنین در مدت زمان یاد شده ۴۳۶ هزار دستگاه موتور سیکلت در کشور تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳۷ درصد رشد داشته است.

وی بیان داشت: علاوه بر این، در ۹ ماه اول سال جاری ۲۲۳ هزار دستگاه خودرو در بخش خصوصی تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد ۹۶ درصدی را نشان می دهد.

وزیر صمت با بیان اینکه برنامه های تحولی دولت سیزدهم به ثمر نشسته و در حوزه تولید خودرو رشد داشته است، اظهار داشت: پس از چند سال توقف در دولت سیزدهم با هدف رفع ناترازی های کمی و و کیفی و سلیقه ای، واردات از سر گرفته شد. 

علی آبادی افزود: در مورد واردات خودرو تعداد خودرو ثبت سفارش شده ۹۳ هزار و ۳۴۳ مورد، تعداد خودروهای وارد شده به کشور ۹ هزار و ۱۷۶ دستگاه، تعداد خودروهای در حال حمل ۱۰ هزار و ۱۷۶ دستگاه، تعداد خودروهای عرضه شده به افراد ثبت نامی ۸ هزار و ۲۲۰ دستگاه و تعداد خودروهای پلاک شده حدود ۴ هزار دستگاه بود که این آمارها دائم در حال تغییر و افزایش است. 

وی خاطرنشان کرد: این آمارها در حالی است که کل افراد ثبت نام شده و دارای شرایط 33 هزار و 938 نفر و افراد منصرف شده 3 هزار و 505 نفر، افراد مانده در صف 30 هزار و 433 نفر و افراد تعیین تکلیف شده 7 هزار و 121 نفر بوده اند.

وزیر صمت اظهار داشت: فرایند واردات خودروی نو از برندهای سوزکی، تویوتا، کیا، هندا و سایر برندها نظام گرفته و روال پیدا کرده و امید است ملت شریف ایران با صبوری مراقب باشند و فریب دلالان را نخورند. 

علی آبادی تصریح کرد: تعداد ۲۳ شرکت برای واردات خودرو مجوز گرفته اند و ما برای صدور مجوز بیشتر هیچ منعی نداریم و من معتقدم که باید به سمتی حرکت کنیم که افراد بتوانند خودشان خودرو وارد کنند. 

وی خاطرنشان کرد: در باره واردات خودروی کارکرده و مناطق ویژه اقتصادی، آیین نامه در موعد مقرر توسط وزارت صمت تدوین و به دولت ارسال شد، این آیین نامه پس از طی مراحل کارشناسی در کمیسیون های تخصصی و صحن دولت با اصلاحاتی تصویب شد و به زودی ابلاغ می شود.

وزیر صمت اظهار داشت: با ابلاغ این آیین نامه واردات خودروهای کارکرده نیز نظام پیدا کرده و دغدغه نمایندگان رفع خواهد شد.

علی آبادی افزود: من هر مقدار که ارز برای واردات خودرو دریافت کرده ام به همان میزان خودرو وارد شده است.

وی ادامه داد: دو عارضه در صنعت خودرو کشور بین سال های ۹۷ تا ۱۴۰۰ یعنی کاهش تولید خودرو به زیر یک میلیون دستگاه و تولید خودروهای ناقص، توقف واردات و نیز تلاطم بازار کالایی کشور، امروز بر اساس برنامه های اجرا شده مدیریت شده است به نحوی که در تولید داخل امسال هم مانند سال گذشته رشد تولید خودرو کامل را خواهیم داشت و از سوی دیگر با حذف تلاطم بازار خودرو و کاهش قیمت ها در بازار نسبت به ابتدای تابستان مواجه هستیم. 

وزیر صمت اظهار داشت: همچنین به طور متوسط قیمت خودرو تولید داخل در بازار از ابتدای سال جاری ۲۶ درصد و قیمت خودروهای مونتاژی حدود ۴۳ درصد کاهش داشته است و پیش بینی می شود با افزایش تولید داخل و عرضه منظم و همچنین تداوم و تقویت جریان واردات خودرو بازار به سمت رقابتی شدن پیش رود و با افزایش تولید و عرضه در ماه های پایانی سال شاهد نزدیک شدن قیمت های بازار به قیمت های کارخانه باشیم.

علی آبادی افزود: پایش وضعیت متقاضیان سامانه یکپارچه خودرو نیز نشان می دهد که با خارج شدن خودرو از فهرست کالاهای سرمایه ای جامعه، غالب خودروها با کاهش تقاضای متقاضیان همراه بوده است و در مورد بعضی از خودروسازان کمتر از ۱۰ درصد از متقاضیان سامانه اقدام به تکمیل وجه و نهایی کردن قرارداد کرده اند و در بیش از ۸۰ درصد انواع خودروها میزان تحقق متقاضیان کمتر از ۵۰ درصد بوده است.