آمار صحیح شهدا ۸۴ نفر/ مصدومین ۲۸۴ نفر/ زمان تشییع شهدای کرمان فردا / داعش رسما این جنایت را قبول کرد

بعد از ظهر روز (چهارشنبه – ۱۳ دی) حوالی ساعت ۱۵ و در جریان مراسم سالگرد شهید سلیمانی، دو انفجار در مسیر منتهی به گلزار شهدای کرمان روی داد که براساس اعلام منابع رسمی تاکنون به زخمی شدن ۱۷۱ نفر و شهادت ۷۳ نفر منجر شده است.

بر اساس گزارش ایرنا، انفجار نخست ۷۰۰ متری مزار شهید سلیمانی و انفجار دوم در یک کیلومتری مزار بوده و خارج از مسیر زائران و گیت‌های بازرسی بوده است.

معاون امنیتی استاندار کرمان تروریستی بودن انفجارها را تائید کرده است.

رئیس اورژانس کرمان اعلام کرد: آمار شهدا تا این لحظه به ۷۳ نفر و مجروحان هم به ۱۷۱ نفر رسیده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها، حال تعدادی از مجروحان این حادثه وخیم گزارش شده و احتمال افزایش شهدا وجود دارد.

زائران گلزار شهدای کرمان با شنیدن صدای مهیب انفجار با سرعت در حال ترک خیابان‌های منتهی به گلزار شهدای کرمان هستند. آمبولانس ها در حال حرکت به سمت محل انفجار هستند.

گزارش خبرنگاران حاکی است لحظاتی پس از انفجار نخست، صدای انفجار دوم نیز در نزدیکی انفجار اول شنیده شد و عوامل امدادی هم به سرعت خود را به محل حادثه رسانده اند.

بر اساس آخرین اطلاعات اعلام شده توسط سخنگوی سازمان اورژانس کشور، حال تعدادی از مجروحان وخیم گزارش شده است؛ همه مراکز درمانی و بیمارستان‌های استان کرمان برای خدمات رسانی به مجروحان حادثه تروریستی آماده شده است.

به گفته بابک یکتاپرست، علاوه بر این، دانشگاه های علوم پزشکی تهران، ایران و شهید بهشتی نیز برای خدمات رسانی به مجروحان این حادثه آماده هستند.

وی افزود: در این حادثه سه امدادگر اورژانس که برای خدمات رسانی به محل اعزام شده بودند، مجروح و یک نفر هم دوم به شهادت رسید.

سخنگوی سازمان اورژانس با تاکید بر اینکه واحدهای امداد هوایی برای عزیمت به کرمان و انتقال احتمالی مجروحان آماده است، اضافه کرد: ۶۰ تخت بستری ویژه هم در تهران برای خدمات رسانی به مجروحان بدحال پیش بینی شده است.

این انفجار در نزدیک مسجد صاحب الزمان روی داده است و هنوز اطلاعاتی دقیقی در دست نیست.

‌جمعیت از اطراف محل پراکنده شده و نیروهای امنیتی در حال حرکت به سمت محل انفجار هستند.

15:59 معاون استانداری کرمان از تروریستی بودن این انفجارها خبر داد.

16:00 هر دو مورد بمب گذاری یا انتحاری بودن در حال بررسی است.

16:02 رئیس اورژانس کرمان نیز آخرین تعداد مجروحان را ۴۰ نفر و شهدا را ۲۰ نفر اعلام کرد.

16:20 سازمان اورژانس کشور اعلام کرد: تاکنون ۲۰ نفر شهید شدند و ۷۱ مصدوم نیز توسط اورژانس به بیمارستان منتقل شده اند.

16:38: بر اساس اعلام روابط عمومی اورژانس کشور تا این لحظه  73  نفر شهید شدند و 170 مصدوم نیز توسط اورژانس به بیمارستان منتقل شده اند. 

16:48: روابط عمومی هلال احمر از شهادت ۱ امدادگر که برای کمک رسانی به مصدومان حادثه تروریستی به محل اعزام شده بودند، در انفجار دوم خبر داد

17:55 رئیس اورژانس کرمان از رسیدن آمار شهدا به 103 تن خبر داد.

17:45: وزیر کشور در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی روایت حادثه تروریستی را چنینن ابراز می‌کند:ساعت 3 بعد از ظهر اولین انفجار اتفاق می‌افتد و وقتی که مردم برای کمک به مصدومین جمع می شوند، انفجار دوم در حدود ساعت 15:20رخ می دهد و عمده شهدا و مجروحان ما در انفجار دوم دچار حادثه می‌شوند.

پس از وقوع حادثه، مجروحان با حضور امدادگدران اورزانش مجروحین به بیمارستان منتقل می‌شوند.

وزیر کشور از اوضاع عادی در شهر کرمان عادی خبر داد و گفت: طبیعتا همه چیز در کنترل است و مردم نگرانی نداشته باشند.

وحیدی همچنین از افزایش آمار شهدا به بیش از 100 نفر خبر داد و گفت:  دستگاه‌های امدادرسان و وزارت بهداشت و اورژانس در حال خدمت‌رسانی بوده مجروحین تحت مداوا قرار دارند.

وی افزود: این توطئه جدید و کاری که امروز اتفاق افتاد، پاسخ کوبنده دستگاه های امنیتی و نظامی و انتظامی را به دنبال خواهد داشت.

وحیدی از خنثی شدن برخی توطئه‌ها در کشور خبر داد و بیان کرد: در مراسم های مختلف در نظر داشتند این عمل را انجام بدهند که توسط نیروهای امنیتی و اطلاعاتی دستگیر شدند.

وی گفت: این عمل بزدلانه و جنایت کوری که انجام شد، علیه کسانی بود که عشق شان و راهشان گرامی داشتن اسطوره مقاومت و سردار دلها بود.

وحیدی گفت: نیروهای امینتی و اطلاعاتی ما هوشیار هستند و سیلی محکم به کسانی که این جنایت مرتکب شدند خواهند زد.

وزیر کشور در پاسخ به چگونگی وقوع این حادثه تروریستی گفت: این در حال بررسی است و اطلاعاتی ما داریم که بهتر است زمانی که قطعی شد اعلام کنیم.
وی تاکید کرد: مردم به به شایعات توجه نکنند؛ اخبار قطعی از طریق مقامات مسؤول به اطلاع خواهد رسید.

18:05: براساس اعلام سازمان اورژانس کشور ارتش جمهوری اسلامی ایران یک دستگاه هواپیمای سی ۱۳۰ جهت انتقال مصدومین  به کرمان اعزام می‌کند.

18:12: سازمان اورژانس کشور لحظاتی پیش از افزایش تعداد مصدومین به ۱۸۸ نفر خبر داد.

18:20: پایگاه خبری پلیس اسامی شهدای فراجا در حادثه تروریستی امروز گلزار شهدای کرمان را اعلام کرد.

بر اساس این خبر، سرهنگ دوم شهید مهدی علوی، ستوان یکم شهید رضا مداح، ستوان یکم شهید محمد پورشیخ علی در این حادثه به فیض شهادت رسیدند.

18:32: دولت جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای فردا را عزای عمومی اعلام کرد.

19:11: در کرمان سه روز عزای عمومی اعلام شد.

19:15: خبرنگار صداوسیما تعداد مجروحین را 211 نفر اعلام کرد.

19:25: با توجه به درخواست مسئولین از مردم برای اهدای خون به مجروحان مردم در پایگاه‌های انتقال خون صف بستند.

20:21: رهبر انقلاب با صدور پیامی این حادثه تروریستی را تسلیت گفت.

در این پیام آمده است:

دشمنان شرور و جنایتکار ملت ایران،‌ بار دیگر فاجعه آفریدند و جمع زیادی از مردم عزیز را در کرمان و در فضای معطّر مزار شهیدان، به شهادت رساندند.

ملت ایران عزادار شد و خانواده‌های زیادی در سوگ جگر گوشگان و عزیزان خود غرق ماتم شدند. جنایتکاران سنگدل نتوانستند عشق و شوق مردم به زیارت مرقد سردار بزرگشان شهید قاسم سلیمانی را تحمل کنند.

بدانند که سربازانِ راه روشن سلیمانی هم رذالت و جنایت آنان را تحمل نخواهند کرد. چه دستهای آلوده به خون بیگناهان و چه مغزهای مفسد و شرارت‌زا که آنان را به این گمراهی کشانده‌اند، از هم اکنون آماج قطعی سرکوب و مجازات عادلانه خواهند بود. بدانند که این فاجعه آفرینی پاسخ سختی در پی خواهد داشت باذن الله.

اینجانب در عزای خانواده‌های مصیبت دیده با آنان همدل وهمراهم و صبر و تسلّای آنان را از خداوند متعال مسألت میکنم. روح مطهر شهیدان انشاءالله میهمان بانوی دو عالم و مادر شهیدان حضرت صدیقه‌ی طاهره سلام‌الله‌علیها است. با مجروحان حادثه همدردی می‌کنم و شفای آنان را از درگاه الهی خواستارم.

21:25:رئیس جمهور در پی حادثه تروریستی کرمان سفر خود به ترکیه را لغو کرد.

21:30: فرمانده کل انتظامی کشور از محل وقوع حادثه تروریستی در کرمان بازدید کرد.

وی دقایقی قبل  از محل وقوع این حادثه بازدید کرد.

در این حادثه ۳ تن از افسران پلیس حین خدمت‌رسانی به مردم به شهادت رسیدند.

: وزیر بهداشت می‌گوید در طول 3 ساعت و نیم همکاران ما 111 عمل جراحی در بیمارستان‌های کرمان انجام دادند.

22:10: وزیر بهداشت، تعداد شهدای این حادثه را 95 نفر اعلام کرده و توضیح داد: به دلیل اینکه نام برخی شهدا دوبار در لیست ثبت شده بود، آمار شهدا در اعلام اولیه بیشتر ذکر شد.

گفتنی است آمار اولیه شهدا توسط سازمان اورژانس کرمان اعلام شده بود.

23:00: احمد وحیدی وزیر کشور از شهادت تعداد زیادی از حاضران در صحنه حادثه تروریستی امروز توسط «ساچمه‌های فراوانی که در موادمنفجره کار گذاشته شده بود» خبر داد.

گفتنی است آمار اولیه شهدا توسط سازمان اورژانس کرمان اعلام شده بود.

برخی افراد حاضر در صحنه مدعی شدند که این انفجار ‌‌از کپسول‌های گاز بوده است، اما تاکنون هیچ مقام رسمی این خبر را تایید نکرده است.

در حال نیروهای امنیتی و انتظامی در حال متفرق کردن مردم از محل این انفجار هستند.

تعدادی زیادی آمبولانس در محل این انفجار حاضر شده‌اند تا اگر بر اثر این انفجار افرادی مجروح شده باشند به مراکز درمانی منتقل شوند.

در پی ازدحام جمعیت در محل انفجار، تعداد از هم‌وطنان دچار مصدومیت شده‌اند که بلافاصله به مراکز درمانی منتقل شد‌ند.

 بر اثر این 2 انفجار تعدادی از افرادی که در محل انفجار بودند مجروح شده‌اند

در ساعت 15:17 دقیقه دومین انفجار در همین محل رخ داد.

 در حاضر مردم از مسیر منتهی به گلزار شهدا تخلیه شده و نیروهای امنیتی و انتظامی در حال کنتزرل اوضاع بوده تا سریعا علت این انفجار را اعلام کنند.