واکاوی ابعاد حقوقی انتقام ترور شهید سید رضی موسوی

دفاع فقط یک واژه، لفظ و لغت برای بیان عملی ورای ماهیت و هویت و جوهر آن نیست بلکه تکلیفی الزامی در جهان‌بینی مکتب اسلام است و «جهاد تدافعی» نیز در همین حیطه و قلمرو، قابل ارزیابی است و در حقوق بین‌الملل نیز به رسمیت شناخته شده است و «دفاع مشروع» به این فقره، قضیه و مسئله دلالت دارد، البته تعریف آن مشمول اتساع معنوی بوده و فراتر از دفاع صرف است، چه آنکه به اقتضای شرایط حادث‌شده، مشمول گوشمالی و تأدیب و تنبیه پیشگیرانه طرف حمله‌کننده نیز می‌شود. طبق ماده۵۱ منشور سازمان ملل، «در صورتی که یک عضو ملل متحد مورد تجاوز مسلحانه واقع شود، هیچ یک از مقررات این منشور به حق طبیعی دفاع مشروع انفرادی یا اجتماعی تا موقعی که شورای امنیت اقدام لازم برای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی به عمل آورد، لطمه وارد نخواهد آورد.»، اما چرا ترور فرماندهان ارشد از جمله سیدرضی موسوی «تجاوز مسلحانه» علیه کشورمان ایران اسلامی تلقی می‌شود؟

پاسدارى از استقلال و تمامیت ارضى کشور، تکلیف قانونی نیرو‌های مسلح کشورمان است. قانونگذار در اصل ۱۵۰ قانون اساسی، «نگهبانی از انقلاب و دستاورد‌های آن را» به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی واگذار کرده است. «استقلال سیاسی» و «حفظ تمامیت ارضی» از جمله دستاورد‌های انقلاب اسلامی است که استمرار آن به وجود نیرو‌های مسلح از جمله سپاه پاسداران وابسته است و از این جهت، نیرو‌های مسلح از ارکان مهم ساختار سیاسی کشورمان به شمار می‌رود، بنابراین تعرض به این نهاد، به معنای تعرض به کلیت نظام اسلامی است. از طرفی، نیرو‌های مسلح صرفاً یک نهاد انتزاعی یا کاغذی نیست بلکه از افراد شاخصی تشکیل شده است که هر کدام به نوبه خود محور اساسی این نهاد راهبردی به شمار می‌روند، لیکن تعرض به این محور‌ها نیز در حکم تعرض به نظام جمهوری اسلامی ایران قلمداد می‌شود.

حق انتقام محفوظ

به گفته سرلشکر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی «شهید سیدرضی موسوی یکی از پرسابقه‌ترین، میدان‌دیده‌ترین و مؤثرترین فرماندهان سپاه اسلام در جبهه مقاومت بود و بیش از سه دهه و تقریباً ۳۳سال در دفاع از حریم اهل بیت (ع) دفاع از مجد و دفاع از نوامیس مسلمین و امنیت یک امت در سخت‌ترین شرایط و خطیرترین موقعیت‌ها و در قلب حوادث مانند کوهی از آرامش ایستاد.»

همچنین رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ترور شهید سیدرضی موسوی را «ادامه نقض قوانین بین‌المللی از سوی صهیونیست‌ها» دانست و تأکید کرد: «صهیونیست‌ها بدانند که سپاه حق خود را برای انتقام محفوظ می‌داند و همانند دفعات گذشته انتقام سختی از آنان خواهد گرفت.»

شمارش معکوس

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه کشورمان نیز در واکنش به ترور «سیدرضی موسوی» اعلام کرد: شهادت مستشار ایرانی مبارزه با تروریسم در سوریه، آقای سیدرضی موسوی را به خانواده محترم ایشان و دو ملت ایران و سوریه صمیمانه تسلیت می‌گویم.

این شهید بزرگوار سال‌ها در کنار شهید حاج‌قاسم سلیمانی برای تأمین امنیت ایران و منطقه علیه تروریست‌ها دلیرانه مبارزه کرد. تل‌آویو منتظر شمارش معکوس سخت باشد.

همچنین «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت خارجه کشورمان تأکید کرد: «ایران حقوق خود را برای پاسخ به ترور شهید موسوی در زمان و مکان مناسب محفوظ می‌داند.»

مطالبه از «شعام»

مردم نسبت به ترور یکی از فرماندهان خود بی‌تفاوت نبودند و همراه شماری از دانشجویان با تجمع مقابل ساختمان شورای عالی امنیت ملی، خواستار گرفتن انتقام خون شهید سردار «سیدرضی موسوی» از رژیم‌صهیونیستی شدند. طبق اصل۱۷۶ قانون اساسی، شورای عالی امنیت ملی موسوم به شعام به منظور تأمین منافع ملی و پاسداری از انقلاب اسلامی و تمامیت ارضی و حاکمیت ملی، به ریاست رئیس‌جمهور تشکیل شده است، بنابراین انتظارات از این شورا همچنان بالاست و مردم و کنشگران انتظار پاسخ دارند، هر چند به باور خبرگان، چنین پاسخ‌هایی غالباً رسانه‌ای نمی‌شود و ضربان دردآور بموقع خود وارد می‌شود.

واکاوی ابعاد حقوقی انتقام ترور شهید سید رضی موسوی

دکترین عقلانیت

البته باید در نظر داشت که دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران، همواره پاسخ درست را در زمان درست انجام می‌دهند و همه ابعاد موضوع را در نظر می‌گیرند. «حق محفوظ» ایران اسلامی برای انتقام شهید سردار سیدرضی موسوی به معنای اقدام بدون در نظر گرفتن اقتضائات نیست، به قول «عبدالباری عطوان» بعید نیست ترور سردار موسوی تلاشی توطئه‌آمیز از سوی رژیم‌صهیونیستی برای کشاندن امریکا به جنگ و شعله‌ورکردن تمام منطقه باشد، چراکه تل‌آویو متوجه این نکته شده است که در جنگ غزه شکست خورده و در نتیجه این شکست، هیبت، امنیت و ثبات خود را از دست داده و به همین علت به دنبال گسترش دامنه جنگ و انداختن بار مسئولیت بر دوش امریکاست تا شاید بتواند از این بن‌بست رهایی پیدا و بقای خود را ولو برای چند سال طولانی‌تر کند، اما نتیجه چنین جنگی برای امریکا و همچنین رژیم‌صهیونیستی فاجعه‌بار خواهد بود، به ویژه در شرایطی که امریکا در اوکراین و تل‌آویو در نوار غزه شکست خورده است.

تجاوز به مجموعه دیپلماسی

به گفته فیصل مقداد، وزیر امور خارجه سوریه جنایت ترور شهید موسومی طبق قوانین بین‌المللی یک اقدام تروریستی است. صهیونیست‌ها به یک مجموعه دیپلماسی تجاوز و یک مستشار نظامی ایران در سوریه را ترور کرده‌اند که خود نقض قوانین و توافقات بین‌المللی است.

این جنایت با مشارکت امریکا صورت گرفته است، چون امریکا بخشی جدایی‌ناپذیر از ماشین کشتار و تجاوز رژیم‌صهیونیستی است.

جمع‌بندی

همانطور که احمد وحیدی، وزیر کشور اعلام کرد «سردار شهید سیدرضی موسوی در یک مأموریت رسمی در سوریه بود»، بنابراین به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران حضور داشته و ترور ایشان، تعرض به کلیت نظام سیاسی است و به استناد اصل «دفاع مشروع» دست جمهوری اسلامی ایران در تنبیه عاملان ترور شهید رضی موسوی باز است.

حال باید منتظر ماند و دید آیا انتقام از عاملان ترور شهید سیدرضی موسوی به اطلاع افکار عمومی خواهد رسید یا اقتضائات ایجاب می‌کند مدیریت صحنه به گونه دیگری رقم بخورد.