یک دروغ آمریکایی که باور کردیم

درگیری مستقیم یمنی‌ها با ائتلاف آمریکایی برگ جدیدی از تحولات منطقه را به نمایش گذاشت که حساسیت التهابات خاورمیانه در آن دوچندان شده است. نیروهای مسلح یمن، تا چندی پیش با متوقف کردن کشتی‌های اسرائیلی یا کشتی‌هایی که مقصدشان سرزمین‌های اشغالی بود انرژی و اقتصاد رژیم صهیونیستی را تحت فشار قرار داده بودند، این بار یمنی‌ها نه با خود اسرائیل که با بزرگ‌ترین حامیان این نظام آپارتایدی درگیر شدند و سحنه معادلات منطقه را عوض کردند. برای بررسی این موضوع با فؤاد ایزدی، پژوهشگر حوزه مطالعات آمریکا و استاد دانشگاه تهران گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

یک دروغ آمریکایی که باور کردیم

ایزدی در ابتدا گفت: آمریکایی‌ها در سه ماه گذشته دائماً حرفی را تکرار می‌کردند که در کشور ما هم به شدت پخش شد و مورد قبول واقع شد. آن‌ها می‌گفتند قصد گسترش جنگ در منطقه را ندارند که البته این سخن آمریکایی‌ها از ابتدا هم غیرصادقانه بود و حقیقت نداشت. آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها به این نتیجه رسیده بودند که باید سیاست خود را در غرب آسیا تغییر دهند، و انتظار هم نداشتند حماس و نیروهای مقاومت فلسطینی به سبک 15مهر دست به دفاع بزنند و بتوانند در برابر آن‌ها ایستادگی کنند.

دیروز بازوی جنگ و امروز بازیگر جنگ

وی افزود: محور آمریکا و صهیونیسم امروزه با فاز جدیدی از ایستادگی و نبرد جبهه مقاومت روبه‌رو هستند که موجب شد نگرانی آن‌ها به این سمت و سو برود که نتوانند در جبهه‌های مختلف، جنگ با نیروهای مقاومت را کنترل نمایند. آن‌ها به نفعشان بود که در جبهه غزه حداقل به پیروزی‌ها و نتایجی برسند و پس از آن ذبل سیاست‌هایی اقدامات بعدی خود را گسترش دهند. اما عده‌ای این سیاست آمریکا را به حساب جنگ‌گریزی آن‌ها گذاشتند. اتفاق درگیری یمن با آمریکا حاکی از طرح آمریکایی‌هاست. اسرائیل تحت فشار اقتصادیِ ناشی از اقدامات یمن است و آمریکا برای همین وارد در صحنه شد. آن‌ها از ابتدا بازوی جنگی در منطقه بودند و امروزه هم به شکل مستقیم وارد نبرد در خاورمیانه شدند.

آمریکا بار دیگر اقدامی غیرقانونی در منطقه را کلید زد

این کارشناس مسائل آمریکا ادامه داد: اقدامات آمریکایی‌ها هیچ مجوز حقوقی و قانونی ندارد و قرار است برخی کشورها در واکنش به این کار آمریکایی‌ها در شورای امنیت اعلام موضع کنند. حتی قطعنامه صادر شده در مورد یمن که چندی پیش روی کار آمد در هیچ‌جا اشاره به حمله کردن به یمن را ندارد. لذا بار دیگر اقدامات غیرقانونی آمریکا در منطقه را شاهد هستیم. ضمن اینکه یمنی‌ها اقدامات ضدایرائیلی خود را پس از یکماه از آغاز جنگ شروع نمودند، یعنی یمن یک ماه در قبال نسل‌کشی مردمان غزه صبر کرد. اساساً‌ این وظیفه هرکشوری است که در برابر نسل‌کشی و جنایات این چنینی دست به اقداماتی بزند. به طور مثال همین آفریقای جنوبی بنا به شرایطی که داشت در دادگاه لاهه شکایتی را علیه رژیم صهیونیستی اعلام کرد که در آن مصادیق نسل‌کشی توسط صهیونیست‌ها بیان شده است.