اقتصاد ایران چقدر رشد داشته است؟
 رمضانعلی سنگدوینی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با افکارنیوز درباره تجارت نفت و گاز بر رشد اقتصادی کشور در شش ماهه نخست سال گفت: رشد اقتصادی کشور در سه ماهه اول 1402 معادل 6.2 درصد و رشد اقتصادی بدون نفت طی این دوره معادل 5.2 درصد بوده است.
 
وی افزود: مقایسه ارقام سال جاری با رشد اقتصادی سه ماهه نخست سال 1401 نشان از افزایش بیش از سه برابری رشد اقتصادی کشور دارد.
 
سنگدوینی ادامه داد: طی سالی که گذشت با بهره‌برداری از فاز 11 پارس جنوبی ما در بحث تولید گاز به موفقیت چشمگیری دست پیدا کرده‌ایم و توانسته‌ایم میزان استخراج گاز را افزایش داده و اقدام به صادرات گاز کنیم.ن
ماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس بیان کرد: در حوزه صادرات نفت نیز حدود 3 و نیم میلیون بشکه در روز برداشت داریم که یک و نیم میلیون بشکه صادرات داشته‌ایم.
 
او تاکید کرد: هرچند امسال انتظار می‌رود میزان فروش نفت واقعی‌ برآورد شود و هرسال کمترین میزان خطا را در پیش‌بینی میزان فروش داشته باشیم تا به‌ مرور بتوانیم از تکیه اقتصاد بر فروش نفت بکاهیم.
 
سنگدوینی با بیان اینکه رشد اقتصادی کشور در سه ماهه اول 1402 معادل 6.2 درصد بوده است، گفت: آن‌گونه که کارشناسان تاکید دارند رشد تجارت نفت و گاز کشور نقش مهمی در رشد اقتصادی داشته است.
 
اما قطعا سوال است که رشد میزان تجارت نفتی و گازی و متقابلا رشد اقتصادی چطور تاثیری بر تورم یا کنترل آن نداشته است؟
 
اقتصاد ایران چقدر رشد داشته است؟
عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: به‌وقوع پیوستن چنین تاثیری نیازمند چندین مولفه‌ دیگر است و صرفا رشد اقتصادی نمی‌تواند تضمین کننده رشد میزان رفاه اقتصادی کشور باشد‌.
 
او افزود: ازطرفی اقداماتی که در این دو سال گذشته در حوزه نفت و گاز انجام شده باعث تقویت اقتصاد کشور شده و منجر به رشد اقتصادی بالا گردیده است. اما با وجود رشد تجارت نفت و گاز به‌دلیل مصرف بالای انرژی در کشور ما باز هم با مشکل روبه‌رو هستیم و باید به سمت کاهش مصرف انرژی برویم.
 
سنگدوینی بیان کرد: مصرف انرژی در تمام بخش‌ها در کشور ما بالا است و این مسئله یک نوع کشیدن ترمز رشد تجارت نفت و گاز است و ما باید مصرف انرژی را در کشور پایین بیاوریم.
 
نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس اظهار کرد: از طرف دیگر متاسفانه در کشور ما به‌راحتی قاچاق سوخت صورت می‌گیرد و بنزین و گازوئیل از کشور ما به راحتی در حال قاچاق شدن است. لازم است که جلوی این قاچاق را بگیریم تا بتوانیم بهتر و راحت‌تر به رشد اقتصادی و رشد تجارت نفت و گاز دست پیدا کنیم.
 
لازم به ذکر است که طبق اعلام بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، نرخ رشد اقتصادی کشور در شش ماهه اول امسال با احتساب نفت 4.7 درصد و بدون احتساب نفت نسبت به دوره مشابه سال قبل 3.6 درصد بوده است.