محمدعلی ابطحی: مسیر اصلاح طلبی باید از طریق صندوق رای پیش رود نه از طریق براندازی

محمد علی ابطحی، فعال سیاسی اصلاح طلب در واکنش به تایید صلاحیت حدود هزار نفر دیگر از سوی شورای نگهبان ، اظهار داشت: این تایید صلاحیت حدود هزار نفر خیلی در انتخابات تاثیر خاصی ندارد و عمدتاً چهره آشنایی در بین آنها دیده نمی‌شود و اینها چهره رای آوری نیستند.

وی درباره تحقق انتظارات رهبر انقلاب در انتخابات پایان سال، گفت: اگر واقعا می‌خواهیم دیدگاه رهبری محقق شود و جامعه یک شور و نشاطی پیدا کند با این تاییدصلاحیت‌ها اتفاقی نمی‌افتد. اگر این حدود هزار نفر را لیست کنید فکر نکنم که 5 درصد از آن‌ها هم در انتخابات رای آورند. باید یکسری اتفاقات دیگری در جامعه بیافتد و امید به جامعه منتقل شود

عضو مجمع روحانیون مبارز در ادامه پیشنهادات خود برای افزایش مشارکت در انتخابات، بیان کرد: یکسری چهره‌هایی که حضورشان در انتخابات معنادار است آنها باید تایید می‌شدند یا ثبت نام می‌کردند. رهبری اول سال به این موضوع اشاره کردند ولی کسی به فکر این قضایا تا پس از ثبت نام‌ها نبود.

مسیر اصلاح طلبی باید از طریق صندوق رای پیش رود نه از طریق براندازی

وی با بیان اینکه احساس می‌کنم که خیلی‌ها در مدیریت کشور این فرمایش رهبری را از ابتدای سال جدی نگرفتند، گفت: اگر به فرمایش رهبری توجه می‌کردند شرایط در کشور متفاوت می‌شد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب افزود: مهمترین نکته این نیست که چه کسانی تایید صلاحیت شدند یا نه؛ مهمترین نکته این است که جامعه احساس کند که باید در انتخابات شرکت کند و حضورش معنادار و تاثیرگذار است. این چیزی است که مورد بی توجهی قرار گرفته و تصور نمی‌کنم که تایید صلاحیت‌های اینگونه تاثیری در مشارکت داشته باشد.

ابطحی در پاسخ به این سوال که آیا مشارکت در این دوره از انتخابات نسبت به دوره قبل افزایش پیدا می‌کند، گفت: من پیشگو نیستم و آمار نظرسنجی‌ها را هم ندارم ولی اگر تمهیدات لازم انجام نشود به نظرم مشارکت خیلی بالا نباشد.

رئیس دفتر رئیس جمهور در دولت اصلاحات در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه حاکمیت چه اقداماتی باید انجام دهد تا اصلاح طلبان احساس رضایت کنند، تصریح کرد: اصلاح طلبان مشکل خاصی ندارند؛ مسیر اصلاح طلبی باید از طریق صندوق پیش رود نه از طریق براندازی و کارهای خشونت آمیز. سال‌ها در رسانه‌های مختلف علیه اصلاح طلبان صحبت دروغ و تهمت زنی شده و اجازه پاسخگویی هم داده نشده است.

ابطحی در پایان گفت: اصلاح طلبان در دوره‌هایی هم که به مدیریت مجلس و ریاست جمهوری رسیدند بازهم آنقدر مشکلات بوده که نتوانستند کاری انجام دهند به همین دلیل جامعه خیلی دنبال نظر اصلاح طلب یا اصولگرا یا جناح‌های دیگر نیست؛ بیشتر باید در جامعه یک شور و هیجانی عمومی ایجاد شود؛ مسائل اقتصادی، سیاست خارجی و فیلترینگ خیلی می‌تواند تعیین کننده باشد و به آنها توجه شود.