حسن روحانی عامل اعتراضات سال 96 بود

علی صوفی، چهره اصلاح طلب و از وزرای دولت اصلاحات با اشاره به ردصلاحیت‌ها و غیررقابتی شدن انتخابات، اظهار داشت: بین اصلاح طلبان افراد و احزابی را داریم که به شدت نسبت به این انتخابات خوشبین بودند و در زمان پیش ثبت‌نام رفتند و ثبت‌نام کردند. انتظار هم داشتند که جبهه اصلاحات از کاندیداهای آنها حمایت کند اما آنها هم در حال حاضر به این نقطه رسیدند که هیچ کاندیدایی برایشان باقی نمانده است. حتی برخی اصولگرایان مطرح و چهره‌های شاخص این جریان هم ردصلاحیت شدند.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های انتخاباتی حزب اعتدال و توسعه گفت: حزب اعتدال و توسعه خیلی امیدوار بود که کاندیداهایشان را تائید کنند برای اینکه در چنین شرایطی انتخابات را پرشور کنند و به زعم خودشان به نظام کمک کنند. ولی همه را ردصلاحیت کردند. حتی آقای روحانی را هم ردصلاحیت کردند و فقط یک آقای نوبخت را تائید کردند. آقای نوبخت را هم به این دلیل نگه داشتند که دوره‌ای رئیس سازمان برنامه و بودجه بودند و بالاخره خدمات زیادی کرده بود.

وزیر دولت اصلاحات در پاسخ به این سوال که آقای روحانی که در حال حاضر عضو مجلس خبرگان هستند مگر کار خاصی در این مجلس انجام داده‌اند، که در دوره بعد هم حضور داشته باشند؟ گفت: نه ایشان کار خاصی انجام ندادند. از 16 نفری که از تهران به مجلس خبرگان فعلی راه یافتند 15 نفرشان از لیستی بود که آقای هاشمی رفسنجانی داده بودند ولی وجودشان هیچ تاثیری نداشته است. آقای روحانی هم اگر تائید شود و به مجلس خبرگان برود هیچ تاثیری ندارد چرا که انتخابات خبرگان بی معنا شده است. می‌خواهند انتخابات مجلس را هم مانند خبرگان بی معنا کنند.

صوفی درباره تائید صلاحیت چهره‌های مطرح اصلاح طلبی مانند پزشکیان، مطهری و نوبخت در انتخابات مجلس، بیان کرد: یک نفر مثل آقای پزشکیان قبلا هم در مجلس بودند چه تاثیری داشتند که حالا آقای مطهری و نوبخت هم اضافه شوند. دو، سه نفر به عنوان کاندیدا برای مجلس که نمی‌تواند برای یک جریان سیاسی مثل اصلاح طلبان انگیزه ایجاد کند که به خاطر حضور این چند نفر بیایند و یک لیست سه نفر دهند و از مردم هم بخواهند که در انتخابات شرکت کنند؛ تائید صلاحیت اینها نمادین است.

حسن روحانی عامل اعتراضات سال 96 بود

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه پیش بینی شما از میزان مشارکت در انتخابات مجلس دوازدهم چقدر است؟ گفت: من که نمی‌توانم بگویم؛ این باید توسط موسساتی که نظرسنجی می‌کنند عنوان شود. نظرسنجی‌ها اعلام کردند که در استان تهران حدود 15 درصد شرکت خواهند کرد. در کل کشور هم طبق نظرسنجی‌ها مشارکت حدود 25 درصد است. قطعا مشارکت کاهش پیدا خواهد کرد، این روند کاهشی از سال 1398 شروع شده و در سال 1400 ادامه پیدا کرد و در این انتخابات سوم هم این روند با شدت بیشتری ادامه پیدا خواهد کرد. حتی اگر چهره‌های مطرح اصلاح طلب در تهران تائید می‌شدند و لیست می‌دادند بازهم مشارکت مردم پایین بود؛ به دلیل اینکه مردم از انتخابات کاملا مایوس شده‌اند و اصلاح طلبان هم رای نمی‌آوردند.

وزیر دولت اصلاحات با بیان اینکه مردم در انتخابات 1400 به امید وعده‌های اصلاحاتی آقای رئیسی و بهبود وضعیت معیشتی رای دادند، گفت: اما شرایط برعکس شد؛ نرخ دلار 100 درصد افزایش پیدا کرد و قیمت‌ها نجومی بالا رفت، تورم و نقدینگی هم رشد کرد و در حال حاضر اقتصاد و معیشت مردم رها شده است.

صوفی در پایان با اشاره به اینکه اگر آقای روحانی در انتخابات خبرگان هم تائید می‌شد، مردم به ایشان اقبال نمی‌کردند و رای نمی‌آورد، افزود: برای اینکه آقای روحانی در دور دوم ریاست جمهوری خود، عامل اعتراضات خیابانی بودند و اولین اعتراضات خیابانی در سال 96 چند ماه پس از آن که مردم به آقای روحانی رای دادند، اتفاق افتاد. به خاطر اینکه آن‌ها کاملا احساس کردند که آقای روحانی عقبگردی کرده و به تمام وعده‌های خود پشت کرده است. ایشان اگر هم تائید می‌شد به هیچ وجه شانسی برای پیروزی نداشت.