ایران امنیت پاکستان را امنیت خود می‌داند

در این دیدار امیرعبداللهیان با تشکر از استقبال گرم و میهمان‌نوازی وزیر امور خارجه پاکستان بر مناسبات دوستانه فیمابین تاکید کرد و اظهار داشت: امروز در کشور زیبای شما هستیم تا یک پیام روشنی را به شما بدهیم این که دوستی و همکاری ما راهبردی و پایدار است و هیچ چیزی نمی تواند آن را تغییر دهد.

وی افزود: اتفاق اخیر بین دو کشور فرصتی فراهم کرد که ایران و پاکستان با اهتمام بیشتر امنیت مرزهای ملی مشترک را به بحث بگذارند. ما امنیت پاکستان را امنیت خودمان می‌دانیم و یکی از نقاط درخشان تاریخ روابط دو کشور این است که ایران و پاکستان هیچگاه اختلافات مرزی نداشته‌اند.

 وزیر امور خارجه ضمن تاکید بر ضرورت اجرایی کردن توافقات موجود بین دو کشور عنوان کرد: تروریسم وحدت سرزمینی و امنیت ملی پاکستان و ایران را هدف قرار داده‌ است.  هر دو ملت شهدای زیادی در راه مبارزه با تروریسم و امنیت ملی تقدیم نموده اند. لذا لازم است با اقدامات مشترک علیه تروریسم، مرزهای دو کشور به مرزهای صلح و امنیت، دوستی و تبادلات اقتصادی و تجاری  تبدیل شود.

وزیر امور خارجه ایران در خصوص همکاری‌های سیاسی و دیپلماتیک بین دو کشور، ایجاد کمیته عالی مشورت‌های سیاسی در سطح وزرای امور خارجه و برگزاری جلسات عالی مرزی در پایتخت‌های ایران و پاکستان را  زمینه ساز ارتقا همکاریها در حوزه‌های سیاسی، نظامی و امنیتی دانست.

وی اضافه کرد: در راستای افزایش همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی بین دو کشور بایستی گشایش پایانه ها و بازارچه های مرزی، ایجاد مناطق آزاد تجاری و برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی بین ایران و پاکستان در راس همکاری‌های بین دو کشور قرار گیرد.

ایران امنیت پاکستان را امنیت خود می‌داند

امیرعبداللهیان همچنین افزایش همکاری‌های چندجانبه در حوزه‌های منطقه و بین‌المللی را خواستار شد.

جلیل عباس جیلانی، وزیر امور خارجه پاکستان در این دیدار ضمن تاکید بر پیوندهای فرهنگی و دینی فراوان بین دو کشور، احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی دو کشور را اصل اساسی همکاری‌های دو کشور دانست.

وی ضمن ابراز تاسف از حادثه اخیر بین دو کشور افزود: پاکستان به هیچ وجه علاقه مند به ادامه تنش‌های موجود بین ایران و پاکستان نیست و اگر توافقنامه‌های مشترک بین دو کشور اجرایی شده بود، شاهد وضعیت موجود نبودیم. ایران و پاکستان نمی توانند دهه ها دوستی و برادری را کنار بگذارند؛ ما محکم پشت ایران ایستاده‌ایم و دیدگاه های مشترک در نشست های چند جانبه و موضوعات بین المللی داریم.

جیلانی در پایان دعوت مقامات ارشد پاکستان از دکتر رئیسی رئیس جمهوری اسلامی  ایران جهت سفر به پاکستان را ابلاغ کرد .