تولیدکنندگان از انتخابات مجلس چه توقعی دارند؟

رفتار انتخاباتی از مسائل اساسی در حوزه جامعه‌شناسی است. به عبارتی، رفتار انتخاباتی کنشی اجتماعی است که نمی‌توان آن را بیرون از بافت و ساخت اجتماعی و اقتصادی تحلیل کرد. از عوامل تأثیرگذار در رفتار انتخاباتی می‌توان به تأثیر اقتصادی اشاره کرد.

در واکاوی رفتار انتخاباتی می‌توان به انتخاب عقلانی افراد رأی‌دهنده در فرآیند رأی‌دهی اشاره کرد، یعنی افراد به منافع اقتصادی حاصل از رأی‌دهی می‌اندیشند. ایده اصلی نظریه انتخاب عقلانی بر دو چیز تأکید دارد: یکی منافع و دیگری هزینه. در اینجا رأی‌دهنده فردی است عقلانی که می‌کوشد کوتاه‌ترین و کم‌هزینه‌ترین راه را برای تأمین منافع خود برگزیند. از متغیر‌های اساسی اقتصادی در فرآیند رأی‌دهی می‌توان به فقر، بیکاری، گرانی، تورم و ... اشاره کرد.

درباره انتخابات میزان مشارکت حرف اول را می‌زند. از سویی نیز گمانه‌هایی درباره ابهام در میزان این مشارکت با وجود مسائل اقتصادی نیز وجود دارد. براساس آمار‌ها تورم، رکود و بیکاری از عواملی است که بر مشارکت تأثیر منفی دارد و در عوض با افزایش سطح سواد و درآمد سرانه، مشارکت گسترده‌ای شکل خواهد گرفت. حضور پرشور مردم در پای صندوق‌های رأی، مشارکتی را ایجاد می‌کند که در آینده امیدواریم شاهد حضور این اتحاد در عرصه اقتصاد نیز باشیم. نباید فراموش کرد که ثبات ایجادشده از سیاست خصوصاً در بحث انتخابات، بر اعتماد مردم، بخش خصوصی و آینده ایران نیز تأثیر خواهد داشت. امید ایجادشده در دل صاحبان سرمایه، تولیدکنندگان و مسئولان اقتصادی فعالیت در این عرصه را افزایش می‌دهد.

تولیدکنندگان از انتخابات مجلس چه توقعی دارند؟

نقش مهم نماینده اصلح در رشد تولید و اقتصاد کشور

سعید پورخیاط، یکی از فعالان اقتصادی در خراسان شمالی درباره اهمیت حضور پرشور مردم در انتخابات و انتخاب کاندیدای اصلح، گفت: انتخابات به‌عنوان یک وظیفه شرعی و دینی محسوب می‌شود و یک وظیفه ملی برای همه مردم است و هر کسی باید به سهم خود در این امر مهم نقش‌آفرینی کند.

وی با اشاره به اینکه قشر تولیدکنندگان، صنعتگران و بازرگان‌ها بخش مهمی از جامعه به‌عنوان افراد تاثیرگذار در اقتصاد کشور محسوب می‌شوند، افزود: انتخاب فرد اصلح و دانا به مسائل اقتصادی می‌تواند کمک زیادی در روند کار اقتصادی و تولید باشد.

وی ادامه داد: اگر کاندیدا‌هایی به عنوان نماینده انتخاب شود که به مسائل اقتصادی کشور آگاه باشد، می‌تواند قوانینی را در مجلس وضع کند که در تولید و امر بازرگانی تاثیر زیادی داشته باشد.

پورخیاط با بیان اینکه قوانین وضع‌شده به قوه مجریه برای اجرا ابلاغ می‌شود، تاکید کرد: اگر قوانین درست وضع شود کمترین آسیب به حوزه تولید و بخش اقتصادی وارد می‌شود، چون قوانین به‌صورت کارشناسی وضع شده است.

مردم کاندیدای متخصص و خبره انتخاب کنند

وی تاکید کرد: لازم است تولیدکنندگان در این دور از انتخابات حضور پرشوری داشته باشند و کاندیدای مورد نظر را با دقت زیاد انتخاب کنند و افراد مورد نیاز را براساس تخصص آن‌ها و برنامه‌هایی که ارائه می‌دهند، روانه مجلس کنند.

نقش مهم نمایندگان در اجرایی شدن اهداف شعار‌های سال 

اجلالی، یکی دیگر از تولیدکنندگان خراسان شمالی تاکید کرد: نمایندگان مجلس نقش بسیار مهمی در اجرایی شدن شعار‌های سال دارند.

وی با اشاره به اینکه شعار‌هایی که برای هر سال نامگذاری می‌شود ارتباط خیلی زیادی با حوزه اقتصادی و تولید دارد، گفت: نمایندگان در مجلس با قوانین درست و اصلاح قوانین می‌توانند کمک زیادی به حوزه تولید و رشد اقتصادی داشته باشند.

اجلالی بیان کرد: تولیدکنندگان و تجار باید حضوری پرشور در انتخاب داشته باشند که زبان گویای عمده جامعه کشور در مسیر رسیدن به اهداف شعار سال باشند.

وی افزود: تنها سلاحی که در این جنگ اقتصادی که دشمنان به راه انداخته، داریم، تولید داخلی است و هیچ کسی به‌جز خود ما نمی‌تواند کشور را بسازد؛ بنابراین باید نماینده‌ای را به مجلس بفرستیم که با اکثریت رای انتخاب شده باشد و بتواند در راستای رشد تولید گام بردارد.

انتخاب نماینده اصلح برای حذف قوانین دست و پاگیر و اصلاح قوانین

سجادی، یکی دیگر از تولیدکنندگان خراسان شمالی در حوزه معدن گفت: قانون‌گذاری درست سبب می‌شود مسائلی که موجب ایجاد تلاطم در کشور می‌شود، از بین رود.

وی ادامه داد: تعدادی از قوانین در کشور وجود دارند که در حوزه تولید دست و پا گیرند و این قوانین سبب شده تا تولیدکنندگان و تجار ضربه‌های زیادی در حوزه تولید، صادرات و واردات متحمل شوند؛ بنابراین اگر تولیدکنندگان در انتخابات ورود جدی و دقت لازم را در تعیین کاندیدا داشته باشند و فرد متخصص را به مجلس بفرستند، می‌توانند نقش مهمی را در اصلاح قوانین دست و پاگیر ایفا کنند.

سجادی ادامه داد: نمایندگان دانا و خبره می‌توانند با همکاری یکدیگر قوانینی را وضع کنند که کمترین آسیب به حوزه تولید وارد شود.

وی اظهار کرد: تولیدکنندگان باید نمایندگانی را راهی مجلس کنند که آن‌ها ادامه دهنده نمایندگانی که در تصمیم گیری راه اشتباه می‌رفتند، نباشند.