تعداد کم واردات خودرو اثری در رقابت ندارد/ قیمت خودرو سال ۱۴۰۳ افزایش می یابد؟

این کارشناس خودرو در ادامه تاکید کرد: برخی از مسئولان معتقدند مشکلات ارزی و طولانی شدن واردات خودرو طی این چند سال ،همچنین شرایط تحریم برای واردات خودروی خارجی مشکلاتی را ایجاد کرده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا واردات خودروی خارجی تاثیری در بازار خودروی داخلی خواهد داشت؟گفت: تاثیر واردات خودرو بر بازار داخلی بستگی به اقتصاد کشور دارد چرا که طی یک الی دو هفته اخیر با روند صعودی نرخ ارز و حجم پایین عرضه نمی‌توان انتظار کنترل بازار داخلی را با واردات خودرو خارجی داشت.

شجاعی در ادامه افزود: در واقع با حجم پایین واردات خودروی خارجی و این میزان از هدف گذاری تعداد خودروهای وارداتی به اندازه‌ای نیست که بازار داخلی را به رقابت کامل برساند و همچنان به جهت اینکه سهم قابل توجهی از خودرو در دست تولید کنندگان بخش خصوصی و شبه دولتی است، این روند ادامه خواهد داشت.

این کارشناس خودرو در پاسخ به  سوالی مبنی بر اینکه بازار خودرو را در سال آینده چگونه ارزیابی می‌کنید؟ یادآور شد: بازار خودرو در سال آینده متناسب با رشدنرخ ارز، تغییر و تحولات ارزش پول ملی و رشد خواهد داشت، در واقع با رشد نرخ تورم قیمت خودرو نیز افزایش خواهد یافت،مسئله‌ بسیار خطرناک برای بازار خودرو این است که اگر نرخ ارز در مقاطعی جهش شدید داشته باشد بازار خودرو نیز کاملا آشفته خواهد شد، و از اعداد و ارقام یا میزان ارزش پول ملی نیز تبعیت نخواهد کرد و این امکان وجود دارد که  بیش از اندازه اورشیپ داشته باشد.

تعداد کم واردات خودرو اثری در رقابت ندارد/ قیمت خودرو سال ۱۴۰۳ افزایش می یابد؟

شجاعی در پایان خاطر نشان کرد: ما مفهومی به نام رقابت کامل در بازار خودرو داخلی نخواهیم داشت ،کما اینکه در سال‌هایی که محدودیت منابع ارزی نداشتیم و در تحریم به سر نمی‌بردیم رقابت کامل در بازار خودرو وجود نداشت، در حال حاضر با توجه به تحریم موجود و واردات محدود خودرو بعید به نظر می‌رسد که رقابت به حدی گسترده‌تر شود که بتواند بازار خودروسازان داخلی را تحت شعاع قرار داده و یا سهم آنان را به صورت چشمگیری کاهش دهد و اثرات رقابتی و یا تحول در بازار خودرو ایجاد کند.