حراست به دنبال مچ گیری نباشد

آیت‌الله مصطفی محامی در نشست مدیران حراست دانشگاه‌ها، پژوهشکده‌ها و پارک‌های علم‌ و فناوری استان سیستان و بلوچستان با اشاره به اهمیت مراکز علمی و دانشگاهی، اظهار داشت: مراکز علمی و دانشگاهی نقش ویژه‌ای در رشد و پیشرفت کشور دارند و طبعأ حفظ، حراست و صیانت از این مجموعه‌ها نیز دارای اهمیت است و به هر میزانی که اهمیت کار بیشتر باشد دارای سختی بیشتر است و ارزش مضاعف خواهد داشت.

امام جمعه زاهدان به بیان چند نکته پرداخت و افزود: حقیقت حراست صیانت، حفظ، هدایتگری و دستگیری است نه مچ‌گیری و مجازات، چرا که ما به دنبال رشد و تعالی دستگاه‌ها هستیم و حراست باید در این جهت تلاش کند. حراست یک کار جمعی و نیازمند همکاری بخش‌های مختلف است و اگر بخواهیم کار به درستی انجام گرفته و به اهداف دست پیدا کنیم حراست به تنهایی از عهده کار بر نخواهد آمد و مجموعه اساتید، کادر و مدیران باید با یکدیگر هماهنگ بوده و هم‌افزایی داشته باشند.

وی ادامه داد: حراست باید هم از افراد و هم از خود دانشگاه باشد و افراد شامل اساتید، دانشجویان و کادر دانشگاه هستند و باید متناسب با هر کدام برنامه‌ریزی و کار صورت گیرد. حراست از فرد و دانشگاه حساسیت و ظرافت کار را بیشتر می‌کند چرا که باید هم حقوق افراد و هم حقوق جامعه رعایت شود. باید خط اعتدالی بدون افراط و تفریط دنبال شود و برای رسیدن به اهداف حراستی مجموعه‌ای از کارهای پیش‌بینی، هنگام واقعه و اقدامات پسینی لازم است و علیرغم اهمیت همه بخش‌ها کارهای پیشینی مهم‌تر و تاثیرگذاری آن بیشتر است. پیشگیری هم دارای اقتضائاتی از جمله عقل و تدبیر است چرا که برخورد هیجانی صحیح نیست و ممکن است گاهی نتیجه معکوس به همراه داشته باشد.

حراست به دنبال مچ گیری نباشد

آیت‌الله محامی گفت: کار حراست و جلوگیری از انحراف فرد یا دستگاه از مسیر حق جلوه دعوتگری به دین و صراط مستقیم الهی است. ریشه مشکلات، شرارت‌ها درگیری‌ها و انحرافات یا ناشی از جهل و نفهمی یا جهالت و نادانی است و پادزهر آن رشد عقلی و علمی است که علم برای جلوگیری از نادانی و عقل برای پرهیز از نفهمی است و باید شبهاتی که در ذهن مخاطبان وجود دارد را پاسخ بدهیم.

نماینده ولی فقیه در استان سیستان و بلوچستان گفت: بیشترین تاثیرگذاری در مراکز دانشگاهی برای جایگاه استادی است و بنابراین باید در مخاطبان خود یک نگاه ویژه به استاد داشته و از آن‌ها صیانت و حفاظت کنیم و دوم اینکه از خود آن‌ها برای رسیدن به اهداف صیانتی و حفط دانشجویان و جهت‌گیری دانشگاه‌ها در مسیر تعالی جامعه بهره‌گیری کنیم و باید نگاه فرهنگی و تربیتی بر نگاه امنیتی قالب باشد و با سماحت، اخلاق و محبت برخورد کنید